• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 28070
+
-

تأکیدمان افزایش مشارکت شهروندان است

گفت‌وگو با افشین حبیب‌زاده، معاون نظارت شورای شهر تهران

تأکیدمان افزایش مشارکت شهروندان است

گفت و گو با معاون نظارت شورای شهر یک ویژگی مهم دارد، آن‌هم دسترسی به عملکرد نظارتی شورای شهر است. افشین حبیب‌زاده از نظارت بر بیش از 500 پروژه شهری طی یک‌سال گذشته خبر می‌دهد. او یک خبر مهم دیگر هم دارد: «بازگشایی خیابان 17 شهریور» . متن گفت و گوی همشهری با او در پی می‌آید:

 ارزیابی شما از یک سال فعالیت شورای پنجم چیست؟ 

شورای شهر به‌عنوان نماد مشارکت مردم در مدیریت شهری و برای حل مسائل و مشکلات شهروندان شکل گرفته است.

شورای پنجم که برآمده از لیست‌امید است مسیر اقدام خود را از همان ابتدا براساس برنامه ارائه شده به مردم تنظیم کرده و از این‌رو چند موضوع را به‌عنوان محورهای اصلی فعالیت خود در دستور کار عملیاتی قرار داده است که به‌طور نمونه می‌توان به مباحثی نظیر تمرکز بر حمل‌ونقل عمومی و ترافیک، توجه بیشتر به محیط‌زیست شهری و کاهش آلودگی هوا، تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش مشارکت شهروندان در امور شهری، مبارزه با فساد از طریق اعمال شفافیت در فعالیت‌های شهرداری، مقابله با مخاطرات طبیعی، بهبود اقتصاد شهری و نیل به توسعه پایدار اشاره کرد.

بر مبنای چنین اولویت‌هایی، شورای شهر در راستای تقویت نقش نظارتی خود در حوزه‌های مختلف شهری از حداکثر پتانسیل‌‌های قانونی ازجمله تذکر، سؤال، ارائه طرح‌های مختلف، سرکشی و بازدید‌های مستمر بهره‌برده است. از جمله طرح‌های مهم می‌توان به موضوع ساماندهی بهره‌برداری از املاک شهرداری تهران، جلوگیری از صدور هولوگرام‌‌ها، مسئله برج باغ‌ها و جلوگیری از صدور پروانه برخلاف طرح تفصیلی اشاره کرد.

 اصلاح طرح ترافیک، طرح رفع گره‌‌های ترافیکی و موضوع پارک‌‌های حاشیه‌ای از مهم‌ترین اقدامات شورا در حوزه ترافیک در این دوره فعالیت یکساله بوده است.از سوی دیگر می‌توان به مجموعه اقدامات و مصوبات برای بازگشایی خیابان 17شهریور که اجرای آن پروژه منجر به نارضایتی اهالی منطقه شده بود اشاره کرد که پس از جلسات متعدد با حضور مدیران شهری و نمایندگان کسبه و ساکنان آن خیابان، اکنون اقداماتی در حال انجام است که تا حدودی منجر به رفع مشکلات در آن محله خواهد شد.

 در حوزه کاهش آلودگی هوا و نیز آلودگی صوتی می‌توان به مصوبه حمایت تسهیلاتی 180میلیارد تومانی از توسعه موتورسیکلت‌های برقی، اتوبوس و ون اشاره کرد.

تلاش برای انضباط مالی و ایجاد شفافیت در این حوزه از دیگر اقدامات مهم شورای شهر پنجم است که با انتشار قراردادها در سامانه گام‌های آغازین برداشته شده و سایرگام‌ها در مسیر اقدام و انجام است. همچنین طرح مدیریت تعارض منافع از دیگر اقدامات برای کاهش فساد و افزایش شفافیت در شوراست که تأثیر بسزایی در این حوزه خواهد داشت.

در واقع اگر به‌طور کلی بخواهم از عملکرد شورا در این دوره یکساله ارزیابی‌ای داشته باشم باید بگویم شورا با رویکرد مبنایی و سیاستگذاری پایه‌ای و بنیادی و به دور از هیاهو و جنجال‌های رسانه‌ای برای بهبود عملکرد مدیریت شهری، کاهش فساد، افزایش شفافیت و نیز تقویت مشارکت مردم در امور شهری و بهبود سرمایه اجتماعی در این مسیر اقدام کرده است.

مهم‌ترین و اثرگذارترین مصوبات شورا چه بوده است؟ 

بسیاری از مصوبات شورا دارای اثرگذاری مطلوب در مسیر بهبود عملکرد و کاهش مشکلات و مفاسد بوده است و هر یک از مصوبات دارای اهمیت و اثرگذاری خاص خود در مسیر حل مشکلات است که به مصوباتی نظیر لغو برج‌‌ باغ‌ها، طرح ساماندهی واگذاری حق بهره‌برداری املاک، اراضی و اموال غیرمنقول شهرداری، طرح ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای، طرح الزام شهرداری به اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری، اصلاح طرح ترافیک و نیز طرح رفع گره‌های ترافیکی، طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری و... می‌توان اشاره کرد.

شورای پنجم در مدت یک سال، 2بار شهردار انتخاب کرد. این مهم را چگونه بررسی می‌کنید؟ آیا این امر موجب ضعف شورا بوده است یا نقطه‌قوت؟ 

یکی از اقدامات و اختیارات اساسی شورا، انتخاب شهردار است. شورا در این دوره تاکنون سعی کرده است بر مبنای رویه‌ای تعریف شده مبادرت به انتخاب شهردار کند.

تغییر جناب آقای دکتر نجفی امری نبود که به اراده شورا باشد و متأسفانه بیماری ایشان اتفاقی بود که ایشان را ناگزیر به استعفا کرد و با وجود عدم‌تمایل شورا و عدم‌قبول استعفای ایشان در بار اول این امر اتفاق افتاد و سپس جناب آقای افشانی در پروسه‌ای مشخص و شفاف انتخاب شدند.

اینکه چنین اتفاقی موجب ضعف یا قوت شورای شهر بوده باید بگویم که شورا براساس برنامه و چارچوب مشخص و تعریف شده‌ای در مسیر مدیریت شهری حرکت می‌کند و تغییر شهردار نمی‌تواند خللی در این مسیر ایجاد کند؛ چراکه برنامه‌محوری و تدوین سیاست‌ها صورت پذیرفته است و شورا بر اجرای آن نقش نظارتی فعالی دارد.

در این مدل مدیریت شهری، شهردار به‌عنوان مدیرعامل و ۲۲ عضو در این چرخه حضور دارد که طبیعتا چنین امری نمی‌تواند باعث ضعف یا ایجاد اخلال در مسیر رسیدن به اهداف تعریف شده باشد.

 مکانیسم ارتباطی مردم با شورا چگونه بوده است؟ آیا شورا توانسته است با مردم ارتباط خوبی برقرار کند؟ 

اعضای شورا که خود برآمده از رأی شهروندان هستند همواره بر ایجاد ارتباط مستقیم با شهروندان تأکید داشته‌اند و در مقام عمل نیز این امر را ثابت کرده‌اند؛ حضور هفتگی تمامی اعضا در مناطق و محلات مختلف شهر نمود این باور است؛ برای نمونه خود بنده نیز علاوه بر حضور هفتگی در چند منطقه و محله هر هفته روزهای دوشنبه ساعت 7صبح دیدار با شهروندان در برنامه کاری‌ام قرار دارد که نتیجه آن برگزاری 68 نشست مردمی، بیش از 900 مکاتبه با نهادهای مختلف شهری و پیگیری خواسته‌های قانونی شهروندان در حوزه‌های مختلف بوده است. همچنین دفاتر اعضا به‌صورت متداول پذیرای شهروندان برای رسیدگی به مسائل و مشکلات آنها هستند.هر چند تأکید ما بر افزایش بیشتر مشارکت شهروندان در امور شهری و نیز شنیدن دغدغه‌ها و مشکلات آنهاست که در این مسیر نیز راهکارهایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که در آینده نزدیک به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

در زمینه کمیته‌ها و کمیسیون‌‌هایی که عضویت دارید چه اقدام اثرگذاری صورت گرفته است؟ 

بنده در کمیسیون‌های نظارت و حقوقی و نیز عمران، حمل‌و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران حضور دارم که ریاست دو کمیته نظارت و عمران نیز بر عهده من است.در بازدیدهای مشترکی که توسط اعضای این دو کمیته صورت گرفته بیش از 500 پروژه شهری از جنبه‌های مالی، حقوقی و فنی مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفته است. برخی از این بازدیدها و نظارت‌های صورت گرفته منتج به نطق پیش از دستور، تذکر و سؤال از مدیران شهری یا تدوین طرح‌هایی همچون طرح ساماندهی واگذاری حق بهره‌برداری از املاک، اولویت بندی پروژه‌های عمرانی، تسریع در مشخص شدن وضعیت ساختمان پلاسکو و اقدامات اولیه برای بازگشایی خیابان 17شهریور شده است.

بسیاری از مصوبات شورا دارای اثرگذاری مطلوب در مسیر بهبود عملکرد و کاهش مشکلات و مفاسد بوده است و هر یک از مصوبات دارای اهمیت و اثرگذاری خاص خود در مسیر حل مشکلات است که به مصوباتی نظیر لغو برج‌‌‌باغ‌ها، طرح ساماندهی واگذاری حق بهره‌برداری املاک، اراضی و اموال غیرمنقول شهرداری، طرح ساماندهی فضاهای پارک حاشیه‌ای، طرح الزام شهرداری به اعلان عمومی اطلاعات معاملات شهرداری، اصلاح طرح ترافیک و نیز طرح رفع گره‌های ترافیکی، طرح مدیریت تعارض منافع در شهرداری و... می‌توان اشاره کرد

این خبر را به اشتراک بگذارید