• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27867
+
-

شهر در رسانه‌ها

موفقیت طرح دوچرخه در گروِ استقبال شهروندان

روزنامه «جوان» در مطلبی به موضوع اجرای طرح دوچرخه‌سواری هوشمند در پایتخت پرداخته و این سؤال را مطرح کرده است که با توجه به بافت شهری و ترافیکی، آیا دوچرخه می‌تواند شهروندان را به سلامت به مقصد برساند؟ این روزنامه، عزم مدیریت شهری برای دوچرخه‌سواری شهروندان را به فال نیک گرفته و نوشته: «دوچرخه‌سواری سلامتی جسم و نشاط روحی به همراه دارد، اما این سؤال همچنان بی‌پاسخ مانده است که اولویت شهری با دوچرخه‌سواری است؟ اینکه این طرح تا چه میزان در شهری مانند تهران جواب خواهد داد را باید در استقبال شهروندان و ارزیابی طرح جست‌وجو کرد. » به گزارش جوان، شرایط استفاده از دوچرخه و ارائه خدمات می‌تواند مشوقی باشد تا شاید شهروندان از کم‌تحرکی درآیند.

مشکلات پیش‌روی احیای بافت فرسوده

روزنامه «آرمان» با رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره مشکلات پیش روی طرح احیای بافت فرسوده گفت‌وگو کرده است. محمد سالاری با بیان اینکه مدیریت بافت فرسوده فقط با تخصیص بودجه حل و فصل نمی‌شود، به‌وجود دو مشکل اساسی در این حوزه اشاره کرده و گفته «یکی اینکه هنوز شیوه مداخله در این زمینه اجماع نشده است. همچنین چگونگی احیای بافت فرسوده با چه سازوکار و شیوه‌ای مشخص نیست.» به گفته سالاری، برخی بر این باور هستند که باید بافت‌های فرسوده را به شکل کلی تخریب کرده و به‌جای آن ساختمان‌های بلندمرتبه احداث کرد. این عضو شورای شهر تهران بازآفرینی را شیوه دوم مداخله در بافت‌های فرسوده دانسته و گفته «بازآفرینی شهری مخالف مدل تخریب و نوسازی است و به نوعی مسئله نوسازی بافت فرسوده را کارآمد کرد.»

ظرفیت شهرفروشی شهرها پر شده است

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره بدهی شهرداری‌های کشور گفته که «دقیقا به‌دلیل بی‌توجهی به دخل و خرج‌ها شهرداری‌های کلانشهرها همه بدهی دارند و بدهی‌های زیادی هم دارند و به‌نظر من شورای شهرها هم هزینه و فایده‌ها را خوب کنترل نکردند و بررسی دقیق انجام ندادند.» به‌گفته قاسم میرزایی‌نیکو، شهرفروشی و تغییر کاربری عادت شهرداری‌ها بوده است و فروش‌ شهر را به‌عنوان درآمد عایدی استفاده می‌کردند و الان جلوی آن گرفته شده است، بنابراین یا ظرفیت پر شده یا اینقدر فروخته‌اند که دیگر جایی برای این قضیه باقی نمانده است. اینها دلایلی است که بدهی آنها را همچنان افزون می‌کند در نتیجه باید فکر کنند تا درآمد پایدار برای شهرها ایجاد شود. وی با بیان اینکه ایجاد درآمد پایدار به زمان زیادی نیاز دارد، گفته: شهرداری‌ها در این شرایط باید طرح‌های کوتاه‌مدت خود را بررسی کنند و به مرحله اجرا برسانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید