• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27865
+
-

ظریف: از مشکلات مردم مطلعیم

وزیر خارجه پس از حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: از اینکه برای مردم مشکلاتی ایجاد شده، مطلع هستیم و دولت هم در این‌باره تلاش می‌کند تا در برابر فشارهای آمریکایی‌ها بایستد و با کمک مردم از این مرحله عبور کند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف افزود: به سؤال برخی از نمایندگان درباره اینکه گفته می‌شود بعد از توافق هسته‌ای قرار است به برخی اقامت دائمی در آمریکا داده شود نیز پاسخ دادیم که حتما چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی گفت: اتفاقا تلاش هم شده بود تا پیشنهادهای بسیار سطحی‌تر از اقامت هم مطرح شود مثلا یکی از اعضای هیأت‌های آمریکایی گفته بود برداشتن محدودیت دیپلمات‌های ایرانی بیشتر از شعاع معروف 40کیلومتری نیویورک قابل بررسی است اما پاسخ ما این بود که صحبت ما درباره همکارانم نیست بلکه درباره مردم ایران است.

ظریف افزود: هم‌اکنون نیز همکارانم در نیویورک از محدوده 40کیلومتری یا 25مایلی در تردد محدودیت دارند بنابراین پیشنهاد دادیم که اگر همکاران ما در مجلس موارد و یا اطلاعاتی دارند هم به ما ارسال کنند و هم وزارت اطلاعات پیگیری کند.

ظریف اشاره‌ای به مذاکرات برجامی با اروپایی‌ها کرد و گفت: اروپایی‌ها برای تأمین منافع خود چاره‌ای جز هزینه‌کردن ندارند.

وی افزود: آنان اگر می‌خواهند تصمیم بگیرند، زمان محدود است و نمی‌‌توانند همچنان منتظر زمان باشند.

ظریف همچنین با اشاره به ایجاد گروه اقدام ایران در هیأت حاکمه آمریکا گفت: قبل از اقدام آمریکایی‌ها در شورای‌عالی امنیت ملی، کمیته‌ای برای مقابله با اقدامات آنان تعریف شده و اقدامات خوبی هم صورت داده بود. وی خاطرنشان کرد: برای ما اصل منافع مردم و کشورمان است اما اکنون دشمنان به دروغ درباره خزر تبلیغات منفی می‌کنند. به‌عنوان نمونه، کلیپی به من نشان داده شد که در تلویزیون روسیه گفته می‌شود سهم ایران قبل از کنوانسیون و بعد از آن متفاوت بوده و فلان میزان است درحالی‌که متن کلیپ را به چند مترجم نشان دادیم و مشخص شد که اصلا حرفی از سهم خزر در کار نیست و حتی دو مرتبه که اسم ایران آورده می‌شود، درباره ماهی خاویار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید