• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27864
+
-

آغاز محاکمات علنی

120متهم به اخلال اقتصادی در بازداشت هستند

گزارش
آغاز محاکمات علنی

تقریبا 2 هفته پس از انتشار نامه رئیس قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب و دریافت اجازه اقدامات ویژه در برخورد قاطع و سریع با مفسدان اقتصادی، نخستین جلسه دادگاه علنی یکی از مفسدان روز شنبه برگزار خواهد شد. در بخشی از نامه‌ای که آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه به رهبر معظم انقلاب ارسال کرده بودند درخواست شده بود: «به تشخیص رئیس دادگاه جلسات علنی و قابل انتشار در رسانه‌ها» باشد. روز گذشته خبرگزاری صدا و سیما نوشت: نخستین محاکمه فساد اقتصادی در دادگاه انقلاب روز شنبه برگزار خواهد شد. به نوشته این خبرگزاری «ح. ب. د» یکی از متهمان اقتصادی، شنبه آینده در دادگاه انقلاب به‌صورت علنی به اتهام افساد فی‌الارض محاکمه می‌شود. بازپرس پرونده، این فرد را متهم به افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور کرده و براساس محتویات پرونده تقاضای اشد مجازات شده است. این متهم قرار است در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شود.

روز گذشته آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضاییه به اقدامات دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی اخیر اشاره و تصریح کرد: دستگاه قضایی حسب وظیفه ذاتی و استجازه اخیر از مقام معظم رهبری، در حال انجام اقدامات مهمی در برخورد با مفاسد اقتصادی است. در نخستین روز‌های انتشار این اخبار و به‌دست آوردن اطلاعات از تخلفات صورت گرفته، در دادسرا شعب ویژه‌ای تشکیل شد و قضاتی نیز منحصرا برای رسیدگی به این پرونده‌ها تعیین شدند که در حال تلاش شبانه‌روزی هستند. به گزارش خبرگزاری میزان، او گفت: فعلا ۴شعبه دادگاه نیز به‌صورت ویژه برای رسیدگی به این پرونده‌ها تشکیل شده است. بیش از ۳۰کیفرخواست آماده ارجاع به دادگاه است و ۱۲۰متهم نیز در بازداشت به‌سرمی‌برند. البته به‌دنبال این هستیم که محاکمه افراد مرتکب جرایم بزرگ‌تر در اولویت باشد. قضات محترم مشغول واکاوی ابعاد مختلف اقدامات مجرمانه متهمان هستند و به مردم عزیز تأکید می‌کنم که دستگاه قضا با تمام امکانات خود بسیج شده است تا در کنار سایر وظایف روزمره خود، به این پرونده‌ها به‌صورت ویژه رسیدگی کند.

از سوی دیگر روز گذشته رئیس‌کل دادگستری استان تهران نیز از احتمال برگزاری علنی دادگاه اسفندیار رحیم مشایی خبر داد.به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در حاشیه سومین نشست هم‌اندیشی تخصصی قضات دیوان عدالت اداری و دادگستری کل استان تهران با موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، در جمع خبرنگاران در رابطه با اینکه با توجه به اظهارنظر رحیم مشایی مبنی بر اینکه درصورت علنی نبودن دادگاه در جلسه دادگاه حضور پیدا نمی‌کند، آیا این جلسه علنی برگزار می‌شود یا نه؟ اظهار کرد: تصمیم درخصوص علنی یا غیرعلنی بودن جلسات دادگاه برعهده قاضی رسیدگی‌کننده است ولی در مشورتی که در این خصوص با ما انجام شد، اعلام کردیم دادگاه مشایی علنی برگزار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید