• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27750
+
-

«شوگه» در انتظار آب

بسیاری از ساکنان و خانوارهای روستایی در شهرستان خاش به دنبال وقوع پدیده خشکسالی طی 2 دهه اخیر ناچار شده‌اند از محیط روستا کوچ و در حاشیه شهر زندگی کنند. مردم روستای شوگه از توابع بخش مرکزی خاش در سیستان‌ و بلوچستان هم از خسارت‌های ناشی از خشکسالی در امان نبوده‌اند و با کاهش آب چاه‌های کشاورزی، نابودی کشاورزی و دامداری به مهاجرت رو آورده‌اند.

رئیس شورای اسلامی روستای شوگه با بیان این‌که اهالی باقیمانده در روستا با سختی و مشقت فراوان آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند به همشهری می‌گوید: چاه‌های آب آشامیدنی و کشاورزی روستا ریزش کرده‌اند و نیاز به لایروبی دارند. در ماه‌های اخیر کار حفر چاه آب آشامیدنی برای رفع مشکلات مردم در این مبحث مورد توجه فرمانداری خاش، بخشداری مرکزی و آب و فاضلاب روستایی قرار گرفته، اما به دلیل معارض‌هایی که حقی در منطقه ندارند، از ادامه کار جلوگیری شد. با شکایت از این افراد در دادگستری و فرمانداری در تلاش هستیم به این مشکل رسیدگی کنیم. 

محمدامین میربلوچ‌زهی با بیان این‌که برق‌رسانی به روستا هم به دلیل ضعف عملکرد پیمانکار برق با کندی انجام می‌شود، می‌افزاید: سال گذشته این پروژه در شمار طرح‌های دهه فجر گنجانده شد، اما با گذشت ماه‌ها هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. 

وی ادامه می‌دهد:‌ امسال یک پروژه آبخیزداری از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در جوار روستا اجرا شده است، اما با توجه به حجم بالای مشکلات انتظار داریم در جوار همان پروژه و در روستاهای همجوار یعنی «خان‌بی‌بی» و «تلگزی» هم برای تقویت آب سفره‌های زیرزمینی پروژه‌های دیگری اجرا شود.
رئیس شورای شوگه به کمک خیران برای تامین آب آشامیدنی روستا هم اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: برای حل بخشی از مشکلات آب آشامیدنی تعدادی از خیران را دعوت کردیم و با مساعدتشان چند تانکر ذخیره آب به مردم اهدا شد. برای تامین آب و ذخیره آن‌ در تانکر‌ها چشم‌انتظار توجه اداره امور عشایری و آب و فاضلاب روستایی هستیم تا حداقل ماهی یک بار آب‌رسانی انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید