• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27604
+
-

سیاست‌های جمعیتی باید بر پایه گفتمان تخصصی باشد

رئیس مؤسسه مطالعات تخصصی جمعیت کشور گفت: اظهارنظر در مورد مسائل جمعیتی حق مردم و همه افراد است، ولی نمی‌توان نتایج سیاست‌های جمعیتی میان‌مدت و درازمدت را روی گفتمان غیرتخصصی بنا کرد.

 به گزارش ایرنا، محمدجلال عباسی‌شوازی با اشاره به پیچیدگی و چندبعدی بودن مسائل جمعیتی گفت: نیازمند مطالعات جمعیتی در حوزه‌های تخصصی هستیم. او با تأکید بر اینکه مباحث جمعیتی نیازمند پژوهش‌های تخصصی و کاربردی است، افزود: این امر علاوه بر فهم مناسب‌تر مسائل جمعیتی، سبب شناخت عمیق‌تر سیاستگذاران از مسائل جمعیتی برای تدوین سیاست‌های جامع و اثرگذار می‌شود. 

او با اشاره به گفتمان‌های متعدد در حوزه جمعیت در سال‌های اخیر گفت: به هر میزان که مباحث و سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر مطالعات کارشناسی و تخصصی جمعیت باشد، می‌تواند در درازمدت به نتایج اثربخشی بر رفتارهای جمعیتی مردم منجر شود. او با تأکید بر رسالت جمعیت‌شناسان در دنیای امروز یادآور شد: با انجام پژوهش‌های علمی و مشارکت در گفتمان جمعیت و همچنین ارائه شواهد و مدارک علمی، امکان مقایسه گفتمان تخصصی و علمی با  گفتمان محاوره‌ای و غیرتخصصی، برای مسئولان و مخاطبان عام فراهم می‌شود.
رئیس مؤسسه مطالعات تخصصی جمعیت کشور گفت: معتقدم باید مراکز تصمیم‌گیری در تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های جمعیتی بیش از هر چیز متکی بر دانش تخصصی و نتایج پژوهش‌های علمی جمعیت‌شناسان، جامعه‌شناسان، مردم‌شناسان، اقتصاددانان، متخصصان بهداشت و نیز صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف باشد. این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: فقط با تکیه بر این گفتمان تخصصی و بین‌رشته‌ای است که می‌توان در جهت  راه‌حل‌های علمی و برنامه‌های پایدار در راستای سیاست‌های کلی جمعیت، گام برداشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید