• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27579
+
-

پیام‌های هسته‌ای چین و روسیه به ترامپ

24ساعت بعد از انتشار خبر تشکیل کارگروه ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا حالا روسیه و چین به‌عنوان 2عضو دائم شورای امنیت از ادامه همکاری‌ها با ایران خبر داده‌اند و روسیه اعلام کرده است به‌زودی محموله سوخت اورانیوم 20درصدی به ایران ارسال می‌کند.

ذخایر سوختی غنی‌سازی‌شده تا سطح 20درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران، در خاک روسیه نگهداری می‌شود. این سوخت هسته‌ای در محموله‌هایی با وزنی کمتر از 5کیلوگرم به درخواست ایران و پس از تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در حال بازگردانده‌شدن به ایران است.

به گفته بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران هر کدام از این محموله‌ها می‌تواند به‌مدت یک‌سال برای رآکتور تهران استفاده شود.

بهروز کمالوندی در مصاحبه با خبرگزاری میزان گفت که ایران بر اساس توافق اتمی وین ۱۰محموله سوخت خود را به روسیه منتقل کرد. اولین محموله 7ماه قبل به ایران منتقل شد. وزارت امور خارجه روسیه روز گذشته در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد: مقدمات ارسال محموله دوم سوخت هسته‌ای به ایران در حال فراهم شدن است.

در این بیانیه‌ که از سوی پایگاه اینترنتی وزارت خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: روسیه همچنان به اجرای تعهداتش تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل خواهد کرد. شرکت انرژی هسته‌ای روس‌اتم در حال اجرای یک‌سری پروژه‌هایی است که با هدف تضمین اجرای مفاد برجام طراحی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این بیانیه آمده است: پروژه پیشرفته دوجانبه ایران و روسیه برای پیکربندی دوباره آبشارهای سانتریفیوژ در تاسیسات سابق غنی‌سازی اورانیوم ایزوتوپ‌ها در فردو به‌منظور تولید ایزوتوپ‌های پایدار با موفقیت اجرا شده است. از ایزوتوپ‌های پایدار برای مصارف صنعتی و دارویی استفاده خواهد شد. روسیه همچنین برای مدیریت مازاد اورانیوم با غنای پایین ایران در صورت اعلام نیاز از سوی تهران اعلام آمادگی کرده است.

براساس برجام، حجم ذخایر اورانیوم ایران نباید از 300کیلوگرم تجاوز کند.

وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به اینکه همکاری‌ با جمهوری اسلامی برای استفاده‌ صلح‌آمیز از انرژی اتمی است، آورده است: همکاری ذکرشده با ایران در چارچوب برجام و قطعنامه2231 شورای امنیت و نیز تحت کنترل کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. روسیه همچنین در این بیانیه بر انجام اقدامات لازم برای حفظ و اجرای کامل برجام تأکید کرده است.

در سال‌های گذشته نیز مقامات ایران از تحویل اورانیوم با خلوص ۲۰درصد از سوی روسیه خبر داده بودند. ازجمله در سال۹۵، علی‌اصغر زارعان، دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، خبر داده بود که 5کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰درصد از روسیه وارد اصفهان شده است.

براساس توافق ایران و روسیه، اورانیوم ۲۰درصدی درصورت اعلام نیاز تهران در محموله‌های 5کیلوگرمی به ایران فرستاده می‌شود.

همزمان با انتشار خبر ارسال اورانیوم 20درصدی به ایران، وانگ‌یی وزیر امورخارجه چین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز جمعه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود در یک تماس تلفنی رایزنی و در این گفت‌وگو تأکید کرده که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطابق با منافع مشترک جامعه بین‌الملل است.

«یی» که کشورش براساس توافق هسته‌ای سال94 مسئول بازطراحی رآکتور اراک است، درخصوص تحریم‌های ترامپ علیه ایران، افزود: ما آشکارا اعلام کرده‌ایم که با اقدام نادرست تحریم‌های یکجانبه در روابط بین‌المللی مخالف هستیم.

وزیر امورخارجه چین با بیان اینکه پکن به‌ویژه در حوزه انرژی روابط نزدیکی با تهران دارد، تأکید کرد که کشورش به روابط و همکاری خود با ایران ادامه خواهد داد. چین یکی از مهم‌ترین خریداران نفت ایران به‌شمار می‌رود.

وزیر امور خارجه چین پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد هر کشوری که روابط اقتصادی خود را با تهران کاهش ندهد با تبعات سنگینی روبه‌رو خواهد شد، تصریح کرد که روابط چین و ایران آشکار، شفاف و قانونی است.

واشنگتن باوجود هشدارهای متحدان اروپایی خود، اردیبهشت‌ماه از برجام خارج شد و در پی این تصمیم، تحریم‌ها علیه ایران را که به واسطه این توافق لغو شده بود، بازگرداند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد گروهی به نام «گروه اقدام ایران» را در وزارت خارجه آمریکا برای هماهنگ‌‌کردن اقدامات مربوط به ایران تشکیل داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید