اجرای زیرساختهای شهر هوشمند در کلانشهرهای کشور
نشست کمیــسیون برنامهریزی و سرمایه سازمانی مجمع شهرداران کلانشهرها به میزبانی شهرداری تهران برگزار و طی آن مقرر شد زیرساختهای شهر هوشمند در کلانشهرهای کشور بررسی و اجرایی شود.
به گزارش همشهری، در این نشست ابتدا گزارش کمیته ویژه درخصوص ترمیم حقوق و دستمزد کارکنان شهرداریها ارائه و مقرر شد شهرداری کلانشهر اراک بهصورت پایلوت و با هماهنگی دبیرخانه مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، نسبت به ارتقای سطح حقوق و دستمزد کارکنان و تطبیق و همسانسازی با قانون خدمات کشوری اقدام کند که پس از دریافت بازخوردها، این طرح در سایر کلانشهرها نیز اجرایی شود.
از سوی دیگر شهرداری اراک با اخذ مجوز از سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور در نوع استخدام کارکنان، نسبت به اصلاح طرح طبقهبندی مشاغل کارکنان بهصورت پایلوت اقدام میکند.
در ادامه این جلسه محمدمراد بیات، مدیرعامل مرکز فاوای اراک به تشریح مولفههای شهر هوشمند پرداخت و مقرر شد معاونین برنامهریزی با هماهنگی دبیرخانه جلساتی را در مرکز فاوا اراک تشکیل داده و درخصوص زیرساختهای شهر هوشمند و حضور شهرداری کلانشهرها در جشنواره «استارتاپ» شهر هوشمند که در آبانماه سالجاری در بوستان گفتوگو برگزار میشود هماهنگی و همکاری لازم را داشته باشند تا بتوان با همافزایی، اقدامات مؤثری در مسیر هوشمندسازی کلانشهرها انجام داد.
در این برنامه همچنین علیاکبر اسدی، مدیرکل دفتر برنامهریزی و بودجه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به تشریح دستورالعمل نحوه تهیه و تنظیم بودجه شهرداریها پرداخت و در ادامه مقرر شد کمیته بودجه و درآمدهای پایدار کمیسیون بهصورت ویژه جلسهای را تشکیل داده تا به اتفاق دستورالعملی واحد تهیه شود که منافع شهرداریها در آن لحاظ شده و منع قانونی برای اجرا نداشته باشد. در ادامه این نشست کمال مرادی، مدیر دبیرخانه مجمع با اشاره به اینکه «لایحه مالیات بر ارزش افزوده» یکی از دغدغههای شهرداریهاست تصریح کرد: در متن لایحه از کلمه مالیات به جای عوارض استفاده شده است که این موضوع باعث وجود ابهامات و مشکلاتی برای شهرداریها خواهد شد که در این راستا نیاز است با کمیسیون اقتصادی مجلس رایزنی شود تا تصمیمات نهایی و نقشه راه مشخص شود.
حسن براتی، دبیر کمیسیون برنامهریزی و سرمایه سازمانی نیز با اشاره به موضوع دیپلماسی شهر گفت: با توجه به اینکه هماکنون سندی در این خصوص از سوی مرکز ارتباطات و امور بینالملل شهرداری تهران تا یکماه آینده آماده میشود، بهمنظور صرفهجویی در زمان و هزینهها و جلوگیری از تداخل امور، پس از آماده شدن و رویت سند فوق، کمیته مربوطه بررسیهای لازم را انجام میدهد و نظر کارشناسی خود را در کمیسیون ارائه میکند و سپس شرح وظایف حوزه برنامهریزی و روابط عمومی در این زمینه مشخص میشود.
سیدمصطفی قاضیزادههاشمی، مدیرعامل شرکت خدمات اداری شهر نیز در این جلسه به معرفی این شرکت و تجربیات آن در عرصه مدیریت شهری پرداخت و از معاونین برنامهریزی شهرداری کلانشهرها برای اجرای طرحهای مشارکتی دعوت به همکاری کرد و افزود: از آنجا که شرکت خدمات اداری شهر، یک شرکت تخصصی در حوزه مدیریت شهری است و در شهرداری تهران کارنامه قابلقبولی داشته است، ما اکنون درصدد گسترش فعالیتهای خود به کلانشهرها هستیم و تصور میکنیم در این زمینه بتوانیم از همکاری مجموعه دبیرخانه کلانشهرها در انتقال تجربیات موفق بهره ببریم. اکثریت اعضای حاضر در جلسه همچنین در خاتمه شهریار آلشیخ، معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری کلانشهر مشهد را بهعنوان رئیس کمیسیون برنامهریزی و سرمایه سازمانی انتخاب کردند و معاونان برنامهریزی کلانشهر قم، اصفهان، تهران، اراک و شیراز نیز بهترتیب روسای کمیتههای بودجه و درآمدهای پایدار، برنامهریزی، آمار و ارزیابی عملکرد، فناوری اطلاعات و شهر هوشمند، تحول اداری و سرمایه سازمانی و پژوهش، نوآوری و دیپلماسی شهری را عهدهدار شدند.