• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 28 خرداد 1402
کد مطلب : 194833
+
-

تجربه‌های‌جهانی برای کلانشهرهای ایرانی

شهردار شیراز به‌عنوان عضو هیأت مدیره «متروپلیس» از تبادل تجربه‌ کلانشهرهای ایران با کشورهای مختلف خبر می‌دهد

گپ
تجربه‌های‌جهانی برای کلانشهرهای ایرانی

محمود مولایی- روزنامه‌نگار

شهردار شیراز برای دومین سال متوالی به‌عنوان عضو هیأت مدیره «متروپلیس» (انجمن کلانشهرهای مهم جهان) انتخاب شد تا از ابتدای سال میلادی 2024به‌مدت 3 سال در این پست انجام وظیفه کند.
«محمدحسن اسدی»، در گفت‌وگو با همشهری درباره این نشست و اینکه چگونه کلانشهرهای ایران باید از تجربه‌ کشورهای توسعه‌یافته استفاده کنند، صحبت می‌کند.

تجربه حضور در نشست هیأت مدیره انجمن کلانشهرهای جهان (متروپلیس) چگونه بود؟
متروپلیس فعالیت جدید خود را در یک دوره سه ساله از 2024شروع می‌کند من به عنوان شهردار شیراز که در حال حاضر عضو هیأت مدیره هستیم، برای دور بعدی نیز به‌عنوان عضو هیأت مدیره انجمن کلانشهرها انتخاب شدم. در نشست‌های برگزار شده مشخص شد چالش‌های مشترک در کلانشهرهای بزرگ جهان وجود دارد. برای مثال، مشکلات زیست‌محیطی، فضای سبز، مدیریت پسماند، ترافیک، تامین منابع مالی، مهاجرت از شهرهای کوچک به کلانشهرها و حاشیه‌نشینی دغدغه‌ و موضوعات مشترک کلانشهرها محسوب می‌شود. در جلسه‌هایی که داشتیم، توانستیم مشکلات و دغدغه‌های مدیریت شهری را به اشتراک بگذاریم تا کلانشهرها بتوانند از تجربه‌های مشترک یکدیگر استفاده کنند.
شهرداران به‌عنوان متولی مدیریت شهری چه نقشی می‌توانند در انجمن کلانشهرهای جهان ایفا کنند؟
به هر حال، شهرداران باید در عرصه بین‌المللی حضور داشته باشند؛ به‌ویژه شهرداران کشورمان با توجه به قدمت و عظمت مدیریت شهری حتما باید در مجامع بین‌المللی فعال باشند.
دغدغه‌ها و مشکلات مدیریت شهری در ایران با سایر کلانشهرهای جهان چه تفاوت‌ها و وجوه اشتراکی دارند؟
شباهت‌ها و تفاوت‌ها بسیار است. برای مثال، ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی محیط‌زیست و مهاجرت، مشکلات مشترک کلانشهرهای ما به‌ویژه تهران با کلانشهرهای دیگر کشورهاست. همچنین توسعه فضای سبز و مدیریت پسماند هم دغدغه مشترک کلانشهرهای جهان بود درحالی‌که برخلاف کشور ما که آب و هوای گرم و خشک و کمبود آب دارد، در برخی کلانشهرهای دنیا مشکل تامین منابع آبی وجود ندارد.
 مدیریت شهری به سمت مدل جدیدی پیش می‌رود و شیوه‌های سنتی مدیریت شهری کم‌کم جای خود را به شهر هوشمند می‌دهد. آیا شما در متروپلیس از تجربه‌های هوشمندسازی دیگر کلانشهرها استفاده خواهید کرد؟
موضوع شهر هوشمند و استفاده صحیح از منابع اهمیت بسیاری دارد. مثلا در این بخش در حوزه پسماند برخی کشورها از ما جلوتر هستند و توانسته‌اند با آموزش شهروندان و تفکیک زباله از مبدأ در این حوزه به موفقیت‌های بزرگی دست یابند. به همین دلیل در شرایطی که مثلا در کلانشهر تهران هر روز پسماند جمع‌آوری می‌شود، در برخی کلانشهرهای جهان زباله‌ها بیشتر از یکی، دو بار در هفته جمع‌آوری نمی‌شود. آموزش و مشارکت مردم می‌تواند حداقل 50درصد مسیر را در حوزه پسماند هموار کند.
اگرچه در شیراز آلودگی هوا یک معضل مهم تلقی نمی‌شود، اما اغلب کلانشهرهای ایران با معضل آلودگی‌هوا مواجه هستند و البته وضعیت حمل‌ونقل در کشور به‌گونه‌ای است که به آلودگی هوا دامن می‌زند. توسعه حمل‌ونقل عمومی نباید در کلانشهرهای کشور در اولویت قرار بگیرد؟
شیراز در طول یک سال گذشته حتی یک روز هم آلودگی هوا نداشته است، اما در تهران بیشتر از 15درصد از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌ها برمی‌گردد درحالی‌که دنیا به سمت موتورسیکلت برقی، دوچرخه و اسکوتر رفته است. امروز در اروپا بنزین حداقل لیتری 90هزار تومان است و به همین دلیل، برای مردم به صرفه نیست که با خودروی شخصی در شهر تردد کنند. البته در کشور ما یک بخشی به مردم برمی‌گردد، اما مدیریت شهری و دولت می‌توانند با توسعه حمل‌ونقل عمومی مشکلات را کاهش دهند. دولت باید توجه بیشتری به موضوعات شهرداری‌ها و به‌خصوص کلانشهرها کند تا شهر قابل زندگی باشد.
با توجه به اینکه شهرداران کلانشهرها از سراسر جهان در آخرین نشست متروپلیس حضور داشتند، بهتر است تجارب خود را در اختیار کدام شهرداران قرار دهید و مهم‌تر از آن از تجارب کدام شهرداران باید استفاده کنید؟
در متروپلیس مدیران کلانشهرها حاضر هستند که تبادل تجربه کنند و در این نشست ما از فلسطین شهردار داشتیم تا کشورهای اروپایی و آمریکایی. ما باید تجارب خود را در اختیار کشورهای پایین‌تر از خودمان بگذاریم و در عین حال، از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته استفاده کنیم. به‌خصوص در حوزه فضای سبز، پسماند و سیستم حمل‌ونقل عمومی تجارب ثابت و اجرا شده در دنیا وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید