30میلیون گواهینامه فعال در کشور وجود دارد
رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه تعداد وسایل نقلیه 3برابر شده است، گفت: آمار ۲۸هزارنفری جانباختگان در تصادفات در سال۸۴ به حدود ۱۶هزار و ۲۰۰نفر در پایان سال۹۶ کاهش پیدا کرد. به گزارش ایسنا، سردار تقی مهری گفت: در سال۸۴ حدود ۲۸هزار نفر در تصادفات رانندگی جانباختند. در پایان سال۹۶ این عدد به حدود ۱۶هزار و ۲۰۰نفر بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کاهش پیدا کرد. در سال۸۴ حدود 7میلیون خودرو و حدود 3 تا 4میلیون موتورسیکلت داشتیم اما امروزه بیش از ۲۲میلیون خودرو و ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار موتورسیکلت -که توسط پلیس شمارهگذاری شده است- داریم بنابراین بیش از ۳۳میلیون وسیله نقلیه داریم. وی افزود: بیش از ۳۰میلیون گواهینامه فعال نیز وجود دارد. این آمار از ۱۰سال گذشته تا الان در سامانه صدور گواهینامه پلیس فعال است. طی این سالها تعداد وسایل نقلیه 3برابر شده و نکته قابل توجه افزایش میزان سفرهاست. میل به سفر نسبت به دهه۶۰ و ۸۰ بسیار افزایش یافته است. در تابستان سال۹۵ در مقایسه با سالجاری براساس ترددشماریها حدود ۲۰درصد افزایش تردد داشتیم البته امسال بر اساس آمارهای موجود میانگین تردد در چهارماهه گذشته سال افزایش یافته است.
مهری در ادامه با بیان اینکه در تابستان سال گذشته ۴۹۳۳نفر جانباختند، اظهارکرد: میانگین کسانی که در تصادفات در سال۹۶ جان خود را از دست دادند ۴۴.۵نفر در روز و ۹۷۰مجروح بود اما این رقم در تابستان سال۹۶ به ۵۳نفر روزانه افزایش پیدا کرده است، چراکه در تابستان هر سال میزان سفر بهدلیل تعطیلی مدارس و دید و بازدید استانهای زیارتی-سیاحتی بهویژه مشهد و استانهای شمالی افزایش پیدا میکند. رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: در چهارماهه امسال بیش از ۵۰۰هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کردهاند و بیش از ۴۲۰هزار خودروی جدید شمارهگذاری شده است که نسبت به سال گذشته حدود ۲درصد افزایش شمارهگذاری خودرو و حدود ۵۳درصد کاهش شمارهگذاری خودروهای داخلی داشتیم. نکته قابل توجه این است که همه ما جمع شدیم که پویش ملی ۶۰۳۰ که با عنوان یک حرکت خوب اطلاعرسانی و فرهنگی مطرح شده را در جهت کاهش تعداد تصادفات و سوانح حمایت کنیم.
وی در ادامه گفت: با توجه به آماری که داریم ۶۳درصد از تصادفات منجر به فوت و جرح در ۳۰کیلومتری شهرها اتفاق میافتد چرا که رفتوآمد در این محدوده زیاد شده و بهدلیل تراکم جمعیت بیشترین تردد را داریم. در اینباره هر کسی برای کاهش تصادفات و سوانح باید به وظیفه خود بیشتر عمل کند. ازجمله پلیس، سازمان راهداری، شهرداری، آتشنشانی، هلال احمر، اورژانس و مراکز بهداشتی درمانی در کاهش این تصادفات موظف هستند. سازمان راهداری با مدیریت حملونقل و پیمایش در مسیرها باید شرایط مناسبتری را برای رانندگان و عابران پیاده فراهم کند.
مهری افزود: شهرداران باید مبلمان شهر را متفاوت و شرایط آمادگی راننده برای ورود به شهر مقصد را فراهم کنند. معمولا رانندهها در ۳۰کیلومتری شهر هدف حساسیت کمتری برای مراقبت دارند و تمام هدفشان رسیدن سریعتر به مقصد است. کاربران ترافیکی نیز ازجمله عابران پیاده و رانندگان مهمترین مسئله در کاهش سوانح و حوادث هستند. مسئله بعدی این است که ما در کشور، متولی آتشنشانی در جادهها نداریم و با هر آتشسوزی در جاده، آتشنشانها باید از شهرها خود را به محل حادثه برسانند.