• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2748
+
-

فولاد، نخستین سهام تعلیقی

از دیروز با اجرای دستورالعمل‌ جدید گزارشگری آمار در بورس، برخی شرکت‌های بزرگ با پیغام تعلیق مواجه شده‌اند

در جریان مبادلات دیروز بورس تهران نماد معاملاتی فولاد مبارکه به‌دلیل «عدم‌ارائه صورت‌های مالی میان دوره‌ای 6ماهه حسابرسی شده » در وضعیت مشمول فرایند تعلیق قرار گرفت. به گزارش فارس،  از دیروز و همزمان با اجرای دستورالعمل‌ جدید گزارشگری آمار در بورس،  برخی شرکت‌های بزرگ با پیغام تعلیق مواجه شده‌اند. این وضعیت در قالب یک تابلوی مثلثی به رنگ قرمز،  مشابه نشان‌های هشدار‌دهنده راهنمایی و رانندگی یا برق‌گرفتگی که در میانه آن یک علامت سؤال گنجانده شده،  در سایت‌های مرتبط با بازارسرمایه نمایش داده می‌شود.

در ماه‌های اخیر فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان یکی از سهم‌های پیشرو و شاخص‌ساز بورس تهران،  مورد توجه معامله‌گران بازار سرمایه بود. این شرایط در حالی است که نمادهای دیگری در بازار سهام هم‌اکنون وجود دارند که از گزارش عملکردی حسابرسی شده آنها ماه‌ها سپری می‌شود اما با تابلوی هشدار‌دهنده ناظر بازار سهام در مورد تعلیق نماد مواجه نشده‌اند. از جمله این موارد نماد معاملاتی «ماشین‌سازی‌ اراک» است که با وجود سپری شدن بیش از 3ماه از عملکرد 9ماهه و پایان دوره مالی این شرکت در پایان شهریور‌ماه امسال اما هنوز گزارش عملکرد حسابرسی شده منتهی به 3ماهه سوم این ناشر به بازار سهام منتشر نشده است. مدیرعامل بورس تهران 2روز پیش با اعلام اجرا‌شدن دستورالعمل جدید نحوه انجام معاملات از روز جاری گفته بود: « برای افزایش شفافیت اطلاعاتی ناشران و بهبود نقدشوندگی اوراق بهادار،  دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران،  دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران توسط هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح و برای اجرا در تاریخ 29آذر‌ماه 1396ابلاغ شد.»

حسن قالیباف اصل ازجمله مهم‌ترین اصلاحات صورت گرفته در این دستورالعمل‌ها را مواد 38و 39دستورالعمل پذیرش اعلام کرد و افزود: برخی مواد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات و جایگزین‌شدن گزارش تفسیری مدیریت به جای گزارش پیش‌بینی عملکرد سالانه است.

به گفته او، مطابق اصلاحات اعمال شده در این مواد،  چنانچه ناشر الزامات دستورالعمل پذیرش را رعایت نکند یا در مواعد تعیین شده در دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات اقدام به افشای اطلاعات نکند یا اینکه عملکرد شرکت طی 2سال مالی گذشته منجر به زیان شده باشد،  بورس باید علاوه بر اطلاع به عموم،  نماد معاملاتی ناشر را وارد فرایند تعلیق کند. قالیباف اصل اعلام کرده است: «فرایند تعلیق یعنی نماد معاملاتی ناشر با احتیاط مورد معامله قرار می‌گیرد و چنانچه ناشر در مهلت ارائه شده توسط بورس اقدامات اصلاحی را انجام دهد،  از شمول آن خارج می‌شود در غیراین صورت نماد معاملاتی ناشر تعلیق و وارد فرایند لغو پذیرش می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید