• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27478
+
-

آشفتگی قیمت ها در بازار رشت

رئیس سازمان صنعت و معدن استان: شهروندان با درک شرایط فعلی از خرید اقلام غیرضروری و احتکار خانگی پرهیز کنند

بازار
آشفتگی قیمت ها در بازار رشت

وحیده اسماعیلی |  رشت -خبرنگار:


 بازارهای خلوت، مردمی با دستان خالی، فروشندگانی بیکار و سر‌ها در گوشی‌های تلفن همراه، وضعیت آشنای این روزهای بازارهای رشت است. در یک ماه گذشته و با افزایش چندین برابری نرخ ارز و سکه در کشور موج جدیدی از گرانی در بخش‌های مسکن، خودرو و اقلام اساسی ایجاد شده است. همزمان با این گرانی‌ها بسیاری از کسبه بازار در صنوف مختلف نیز تمایلی به خرید و فروش از خود نشان نمی‌دهند و در پاسخ به مشتریان به نبود جنس، خودداری شرکت‌های پخش از توزیع اجناس واحتمال گرانی‌های بیشتر اشاره می‌کنند. 

 روزهای پرالتهاب اقتصادی موجب ناخرسندی مردم از وضعیت موجود شده و بسیاری از خانوار‌ها قادر به خرید مایحتاج روزانه خود نیستند و از میزان اجناس خریداری شده برای سبد کالای خانوارها کاسته شده است. مردم از مسئولان تقاضای رسیدگی عاجل به این وضعیت نابسامان بازار و برخورد با محتکران و گران‌فروشان را دارند.


گلایه‌‌ از گرانی و کاهش قدرت خرید

با حضور در میان مردم و کسبه بازار از وضعیت اقتصادی این روزهای مردم بیشتر جویا شدیم. «اصغر فازهی» فروشنده مواد پروتئینی و گوشت گرم در بازار رشت با اشاره به افزایش قیمت گوشت و کاهش مشتریان به همشهری می‌گوید: گرانی دلار و سکه بر قیمت گوشت و مرغ تاثیر زیادی گذاشته است و تولید کنندگان این بخش به دلیل گرانی نهاده‌های دامی و هزینه‌های بالای تولید، قیمت‌ها را افزایش دادند. متاسفانه مردم گمان می‌کنند افزایش قیمت گوشت در اختیارقصابی‌هاست. درحالی‌که ما هم دام را از کشتارگاه گران‌تر خریداری می‌کنیم و حتی در شرایط فعلی اتحادیه، نرخ را روزانه به ما اعلام می‌کند. 
«مرتضی سلیمی» خواربارفروش میدان معلم رشت هم بیان می‌کند: درحال حاضر تنها کالایی که گران نشده حبوبات است. اما زمزمه‌های گران‌شدن این کالا  نیز به گوش می‌رسد، چون وقتی شهروند قادر به تهیه مرغ و گوشت نباشد بی‌شک به سمت استفاده از حبوبات می‌رود. در این شرایط تقاضا بر عرضه برتری خواهد یافت و زمینه تورم را فراهم خواهد ساخت.  او ادامه می‌دهد: قیمت روغن مایع و لبنیات افزایش 2 تا 4 هزار تومانی یافته است. بسیاری از مردم وارد مغازه می‌شوند و با دیدن قیمت‌ها از خرید پشیمان می‌شوند. ما هم مقصر نیستیم چون مدتی است برخی ازاین کالاها از سوی شرکت‌های پخش توزیع نمی‌شوند و ما هر آنچه را ذخیره داشتیم در مغازه عرضه کرده ایم. 


بسته شدن سیستم فروش شرکت‌های پخش

 مدیر شعبه یکی از شرکت‌های پخش در حوزه کالاهای الکتریکی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید:2 هفته است سیستم فروش شرکت از مرکز بسته شده است. نا مشخص بودن وضعیت بازار و قیمت‌ها موجب شده وضع خرید و فروش در بازار مشخص نباشد و ما هم نتوانیم از مرکز اصلی اجناس را تهیه کنیم. 
«رضا همتی» افزود: هر روز یک قیمت برای اجناس عرضه می‌شود و ما هم نمی‌دانیم کدام کالا را با کدام قیمت به متقاضیان عرضه کنیم. حتی تولید در برخی کارخانه‌ها هم برای یک هفته تعطیل بود و بارها که نیاز به 
کالا داشتیم جنسی برای عرضه دراختیار نداشیم. 


تشدید برخورد با محتکران بازار

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان هم در این رابطه بیان کرد: در مقابله با فضا‌سازی روانی ایجاد شده در بازار و همچنین جلوگیری از سوء استفاده برخی از سودجویان، ستاد مبارزه با احتکار و اختفای کالا را در گیلان تشکیل داده ایم. این ستاد برای اجرای سیاست‌های ابلاغی دولت برای نظارت بر کالاهای اساسی و اقلام ضروری مورد استفاده مردم تشکیل شده است. 

«فرهاد دلق پوش» افزود: با تشکیل این ستاد نظارت و برخورد با محتکران کالای مصرفی مردم تشدید شده است. وی ادامه داد:‌در حالی که اقلام و کالاهای پرمصرف و حساس به اندازه کافی در انبارها و مراکز ذخیره کالا موجود است، اما برخی از سودجویان با احتکار در مقابل نظام و مردم قرار گرفته‌اند. بنابراین مردم بدانند بازرسان این ستاد به طورمداوم در حال رصد بازار هستند و با متخلفان و محتکران در بازار به شدت و فوریت برخورد می‌کنند.

دبیر کارگروه تنظیم بازار استان با تاکید بر این‌که تمام کالاهای وارداتی و تولید شده در داخل باید به نرخ رسمی به مردم عرضه شوند، افزود: نرخ‌نامه‌ کالاهایی که ازسوی اتاق اصناف و اتحادیه‌ها ابلاغ شده باید در معرض دید مردم قرار بگیرد و مردم نیز هنگام خرید اقلام حتما فاکتور خرید را از فروشندگان بخواهند. رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان با اشاره به ایجاد هیجانات کاذب و مقطعی در بازارها گفت: شهروندان با درک شرایط فعلی از خرید اقلام غیر ضروری و احتکار خانگی پرهیز کنند و ما نیز با بازرسی‌های بیشتر دست سودجویان  را از بازار کوتاه خواهیم کرد.

   فقط توان خرید سبزی را داریم

یک بانوی خانه‌دار گفت: با گران شدن قیمت مرغ و گوشت این کالاها از سبد خانوار بیرون گذاشته شده اند، اگر سبزی و میوه‌های فصلی و محلی نباشند نمی‌دانیم چه چیزی برای خانه خریداری کنیم. در مدت یک ماه اخیر شاید دو یا سه بار خوراک گوشتی برای خانواده تهیه کردم و مابقی روزها با انواع خوراک‌های محلی گذرانده‌ایم. «رقیه شیرکوهی» در ادامه افزود: با این‌که جز طبقه متوسط جامعه هستیم اما تامین مواد غذایی و مرغ و گوشت برای ما سخت شده است و دیگر مانند گذشته قادر به خرید ماهانه و هفتگی از بازارنیستم. این وضعیت برای خیلی‌های دیگر که توان مالی اندک دارند بسیار سخت است و مردم را کلافه کرده است.‌ ای کاش مسئولان استان نظارت و سخت گیری بیشتری بر بازار داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید