• دو شنبه 8 بهمن 1403
  • الإثْنَيْن 27 رجب 1446
  • 2025 Jan 27
یکشنبه 28 مرداد 1397
کد مطلب : 27473
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/VnNW
+
-

راه‌اندازی قطار ارومیه با حضور رئیس جمهوری

نماینده ارومیه: با پیگیری‌های انجام‌شده و طبق رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اداره راه‌آهن استان به زودی ایجاد خواهد شد

گفت‌و‌گو
راه‌اندازی قطار ارومیه با حضور رئیس جمهوری

نسا خلخالی|  ارومیه- خبرنگار:


آذربایجان غربی یکی از استانهای محروم کشور است که با توجه به پتانسیل های عظیمی که دارد می تواند مسیر توسعه را در کوتاه مدت طی کند اما در این میان برخی کم کاری ها باعث شده است تا ظرفتی هایی چون هزاران کیلومتر مرز زمینی، دروازه اروپا، پتانسیل های گردشگری و... چندان در ایجاد رفاه برای مردم تاثیر نداشته باشد. بهره برداری از راه آهن ارومیه به مراغه، احیای دریاچه ارومیه، توسعه کشاورزی مدرن و مکانیزه و افزایش راندمان کاری در مرزها می تواند روند توسعه را شدت بخشد که برای تحقق آن مبارزه با فساد و هماهنگی میان مسئولین از شروط اساسی است. «هادی بهادری» نماینده مردم ارومیه در مجلس در شورای اسلامی در گفت و گو با همشهری از آخرین وضعیت توسعه آذربایجان غربی می گوید.


با وجود این‌که راه‌آهن ارومیه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آذربایجان غربی است، اما چندین سال است که به تاخیر افتاده است. درباره آخرین وضعیت قطار ارومیه و علت طولانی شدن به بهره‌برداری رسیدن آن توضیح دهید؟

این پروژه باید چند سال قبل به اتمام می‌رسید که به علت تخصیص نیافتن اعتبارات مدت زیادی از زمان تعیین‌شده برای اتمام این پروژه می‌گذرد. با تحقق اعتبارات در 2 سال اخیر اکنون پروژه راه‌آهن ارومیه آماده افتتاح و بهره‌برداری است.

 اکنون بحث انتخاب روز مناسب برای افتتاح مطرح است، چراکه رئیس‌جمهوری شخصا در مراسم افتتاح قطار ارومیه حضور خواهند داشت و به همین دلیل هنوز روز مشخصی تعیین نشده است. قطار ارومیه برای مردم این استان بسیار مهم است، چراکه علاوه بر ترانزیت مسافر از نظر حمل بار نیز اهمیت زیادی دارد و سبب توسعه تجارت ایران با کشورهای همسایه خواهد شد، زیرا این شبکه ریلی به قطار ترکیه متصل
 می‌شود. از طرفی همانطور که می‌دانید سازمان کشتیرانی، کشتی‌های ایرانی را تحریم کرده است و حمل بار با کامیون محدود است، بنابراین باید از شبکه ریلی خود بهترین استفاده را ببریم. 


 راه‌آهن آذربایجان غربی اکنون زیر‌نظر اداره کل راه‌آهن آذربایجان شرقی قرار دارد، اما بحث‌هایی مبنی بر ایجاده اداره‌ای مستقل در آذربایجان غربی مطرح شده است. آیا اداره راه‌آهن آذربایجان غربی تاسیس خواهد شد؟ 

بله؛ تمامی مسئولان استانی با ایجاد اداره راه‌آهن آذربایجان غربی به طور مستقل موافق هستند و با پیگیری‌های انجام‌شده و طبق رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این اداره به زودی ایجاد خواهد شد و تنها مشکل باقیمانده محل ساختمان این اداره است. در این مورد نیز ساختمانی در نزدیک‌ترین محل به ایستگاه قطار در نظر گرفته شده است تا در اسرع وقت ساختمان اداره کل راه‌آهن آذربایجان غربی احداث شود.

ایستگاه داخل شهر نیز برای قطار ارومیه ساخته خواهد شد؟

فاصله قطار ارومیه تا محدوده شهری تنها 4 کیلومتر است، اما با این حال طبق مذاکرات انجام‌شده محلی در جنب ترمینال مسافربری برای ساخت ایستگاه قطار داخل شهری ارومیه در نظر گرفته شده است که همزمان با افتتاح قطار، کلنگ‌زنی خواهد شد.

هفته گذشته خبر ساخت دریاچه مصنوعی در تبریز در صدر اخبار قرار داشت و باعث اعتراض مسئولان آذربایجان غربی شد. تصمیم مسئولان مبنی بر احداث این استخر را چطور ارزیابی می‌کنید؟

من نیز با شنیدن این اخبار شوکه شدم و اولین کسی بودم که به ساخت این استخر واکنش نشان دادم. برخی از مسئولان ما هنوز شدت مشکل دریاچه ارومیه را متوجه نشده‌اند و نمی‌دانند که برای احیای دریاچه ارومیه همکاری تمامی مسئولان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی الزامی است. 

از پروژه‌های در حال اجرا در جهت احیای دریاچه ارومیه بگویید.

بزرگترین پروژه احیای دریاچه ارومیه از نظر ریالی و وسعت، پروژه انتقال آب از زاب است که هیچ مشکلی در اجرای آن وجود ندارد و با تمام سرعت در حال انجام است و اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تا قبل از اجرای این طرح حجم زیادی از آب به خارج از کشور می‌رفت، اما با اتمام پروژه انتقال آب از زاب حجم زیادی از آب وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

با توجه به این‌که بخش کشاورزی بزرگترین مصرف‌کننده آب است، آیا تدابیری برای شغل‌های جانشین کشاورزی اندیشیده شده است؟

33 درصد از مردم آذربایجان غربی به کشاورزی مشغول هستند و این حجم از کشاورزی در هیچ جای کشور وجود ندارد. 
این یک ظرفیت بالقوه است، اما با توجه به کمبود آب و حیاتی بودن احیای دریاچه ارومیه باید بیشتر خود را به صنعت و خدمات معطوف کنیم که البته برنامه جدی در این زمینه وجود ندارد. ساخت پتروشیمی در ارومیه و مهاباد را می‌توانیم قدمی خوب در جهت صنعتی شدن و کاهش میزان شاغلین در حوزه کشاورزی بدانیم، چراکه علاوه بر اشتغال مستقیم، در صنایع پایین‌دست پتروشیمی نیز به میزان زیادی اشتغال‌زایی خواهد شد.

نظرتان درباره فساد اقتصادی و چگونگی برخورد با مفسدان اقتصادی چیست؟

همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید دارند فساد اقتصادی مانع از پیشرفت می‌شود و قوه قضاییه باید برای مقابله با مفسدان اقتصادی جدی‌تر عمل کند. دستگاه قضایی باید زودتر با این افراد برخورد کند و از ایجاد شبهه بین مردم جلوگیری کند. از طرفی نیز با ذکر کامل نام مفسدان اقتصادی این خائنین به مملکت را به مردم معرفی کند تا مردم به آینده امیدوارتر شوند.

نقش رسانه‌ها در مقابله با مفسدان اقتصادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بهترین همکار دستگاه قضایی در شناسایی مفسدان اقتصادی رسانه‌ها هستند که باید مورد حمایت‌های حقوقی و قانونی قرار بگیرند. دستگاه قضایی باید رسانه‌هایی را که با دلیل و مدرک مفسدان اقتصادی را به جامعه معرفی می‌کنند، تشویق کند تا فضا برای مردم شفاف‌تر شود و بیشتر احساس امنیت کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دعوت از رئیس جمهوری به صحن مجلس خواستار سوال از وی هستند. علت امضا نکردن نامه سوال از رئیس جمهوری توسط شما چه بود؟

در حال حاضر حمایت از رئیس جمهوری حمایت از نظام است، چراکه دولت سکاندار هدایت کشور است و اکنون امنیت کشور از هرچیزی مهم‌تر است. طبق فرمایش مقام معظم رهبری هر کسی که می‌خواهد دولت از هم بپاشد، دشمن نظام است. دولت باید با تمام قدرت به کار خود ادامه دهد.

شما هم به کمپین «فرزندت کجاست؟» می‌پیوندید؟

با کمال میل. من آماده ارائه لیست اموالم نیز هستم، چراکه حقوقی از مجلس شورای اسلامی دریافت نمی‌کنم و تنها درآمدم حقوقم به عنوان استاد دانشگاه است و پس از انتخاب توسط مردم هیچ چیزی به اموالم اضافه نشده است. من 2 فرزند دارم که فرزند ارشدم امسال وارد دوره سوم ابتدایی و فرزند کوچکترم نیز وارد دوره پیش‌دبستانی خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید