• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27444
+
-

مهارت شگفت‌انگیز انتظامی

یادداشت
مهارت شگفت‌انگیز انتظامی

قطب‌الدین صادقی /نویسنده و کارگردان تئاتر

عزت‌الله انتظامی، یکی از بهترین‌های تاریخ تئاتر و سینمای ایران بود. او مراحل رشد و تکامل خود را از پایین‌ترین پله‌ها شروع کرد.

انتظامی با پیش‌پرده‌خوانی وارد جهان نمایش شد و در مسیر پیشرفت و ظهور خودش به آلمان رفت و آموخته‌هایش را تکمیل کرد. در نمایش‌های جدی اداره تئاتر ظاهر شد و این حضور در سینما ادامه یافت و درخشش خیره‌کننده او را به دنبال داشت.

شادروان عزت‌الله انتظامی از معدود بازیگرانی بود که عواطف و احساسات انسانی را استادانه و با مهارت در شکل ایرانی آن به نمایش می‌گذاشت. اصالت و ایرانی‌بودن او در نمایش موجب پیوند عمیق و ناگسستنی بینندگان کارهایش با او می‌شد.

انتظامی به‌راحتی می‌توانست به خلوت مخاطبان کارهایش راه بجوید و دل آنها را تسخیر کند.
در عرصه تئاتر،  نمایش‌های درونی و اصیل او پر از زوایای حسی گوناگون و جذاب بود. بارها توانایی و مهارت او را روی صحنه دیده‌ام. در سینما هم بازی روان و فوق‌العاده حسی‌اش موجب نزدیکی بی‌نظیر او به نقش و یکی‌شدن بیننده با او می‌شد؛ تا جایی که شخصیت‌هایی که او نقششان را ایفا می‌کرد برای مردم قابل حس و لمس بودند. در هیأت‌مدیره خانه تئاتر منشأ اثرات و خدمات بسیاری شد. آنقدر دوست‌داشتنی بود که همکاری با او در هر جایی غنیمت محسوب می‌شد. درک و اندیشه بسیار درخشانی داشت که گاه به صورت طنز هم جلو‌ه‌گر می‌شد.

در عین فروتنی تکنیک بسیار بالا و مهارتی شگفت‌انگیز داشت. بی‌تردید نبودن او ضایعه‌ای بزرگ است. امیدوارم همواره برای نسل‌های بعدی به عنوان الگویی همیشگی مطرح باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید