• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27430
+
-

خودروهای پاک اشتراکی

شهر سبز
خودروهای پاک اشتراکی

استفاده از خودروهای الکتریکی به‌صورت اشتراکی یکی دیگر از قدم‌های مثبت فناوری برای حمل‌ونقل پاک است. فرض کنید که خودرو نداشته باشید اما هر‌وقت که خواستید بتوانید یک خودروی خوب را تا مقصدتان سوار شوید و برانید! بدون داشتن دغدغه پارکینگ و هزینه‌های تعمیر و نگهداری!

پاریس ۶سالی است که شاهد اجرای سیستم اوتولیب (Autolib) است و هر روز ایستگاه‌های این سرویس بیشتر می‌شود.  Autolib در واقع استارتاپ اشتراک‌گذاری خودروی الکتریکی است و پس از موفقیت استارتاپ اجاره دوچرخه Velib کارش را شروع کرد. این استارتاپ با همکاری شهرداری پاریس در سطح شهر دارای محل‌های پارک خودروهای الکتریکی مخصوص و ایستگاه‌های شارژ است. برای استفاده از این خودروها شهروندان پس از احراز هویت و محل سکونت کارت مخصوص خود را دریافت می‌کنند.
در زمانی که فرد نیاز به ‌خودرو داشته باشد، کافی است حساب خود را شارژ کند و به یکی از مکان‌ها برود. با زدن کارت روی ایستگاه مربوط درخواست خودرو می‌دهد و یکی از خودروهایی که به شارژ وصل است، برای او آماده می‌شود. با قرار‌دادن کارت روی محل مخصوص، قفل درهای خودروی الکتریکی باز می‌شود، شما پشت رول می‌نشینید و تا زمانی که احتیاج دارید، از آن استفاده می‌کنید. پس از تمام‌شدن کارتان هم خودرو را در یکی از پارکینگ‌های مخصوص سطح شهر قرار می‌دهید، برای نفر بعدی به شارژ می‌زنید و اتمام سفرتان را اعلام می‌کنید که دیگر پول از حساب‌تان کم نشود.

Autolib هم‌اکنون ۱۰۸۴ ایستگاه خودرو در نقاط مختلف پاریس و ۵۹۳۵ نقطه شارژ خودرو دارد و این مسئله کار را برای شهروندان بسیار آسان کرده است.خیلی‌ها اکنون در حال حساب‌و‌کتاب‌کردن هستند که داشتن خودرو هزینه‌اش از اجاره آن یا استفاده از روش‌های دیگر حمل‌ونقل بیشتر است. در پاریس مثلا با روزی ۱۰یورو یا هفته‌ای ۱۵یورو می‌شود یکی از خودروهای الکتریکی Autolib را در اختیار داشت؛ هزینه‌ای که برای شهری مانند پاریس بسیار منطقی به‌حساب می‌آید.
مرالد چیبوت، مدیرعامل Autolib در این رابطه به همشهری می‌گوید: ما هدف‌مان این بوده ‌که این تفکر قدیمی و سنتی که هر کسی باید یک خودرو داشته باشد را تغییر دهیم. با فناوری‌های جدید دنیا تغییر کرده است. دیگر مالکیت خودرو درحالی‌که می‌توانید خودرویی پاک و ایمن را با قیمتی ارزان اجاره کنید و به کارهایتان برسید، معنا ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید