• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27347
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lERg
+
-

تشکیل کارگروه ویژه ایران در وزارت خارجه آمریکا چه معنا و نتیجه‌ای دارد؟

اقدام انفرادی آمریکا علیه ایران

دولت ترامـپ پنجشنبه‌شب در یک کنفرانس خبری در محل وزارت خارجه آمریکا از تشکیل کارگروه ویژه درون این وزارتخانه برای ایران خبر داد. وزیرخارجه آمریکا در کنفرانس خبری که به‌طور زنده از رسانه‌های این کشور پخش می‌شد، با اعلام تشکیل کارگروه ویژه ایران درون وزارتخانه‌اش، گفت: ما باید تغییرات عمده در رفتار ایران را رصد کنیم و مسئولیت کارگروه ویژه رصد روزانه این رفتار و کار‌کردن روی تغییر رفتار رژیم ایران است.

به گزارش بی‌بی‌سی، مایک پمپئو در این کنفرانس مطبوعاتی با تکرار اتهامات خود علیه ایران، مدعی شد که رفتار و اقدامات ایران علیه آمریکا و متحدان و شرکایش و مردم ایران، بی‌ثبات‌کننده و خشونت‌بار بوده‌است و باید تغییر کند. به گفته پمپئو، دولت آمریکا خواستار گفت‌وگو با ایران است اما برای این کار باید ببیند که تغییرات عمده‌ای در رفتار ایران هم در داخل و هم در خارج از مرزهایش روی داده‌است.

وزیرخارجه آمریکا هدف از تشکیل کارگروه ویژه ایران را هماهنگی سیاست دولت آمریکا در قبال ایران در داخل واشنگتن و خارج از آمریکا خواند و سپس برایان هوک را به‌عنوان مدیر این کارگروه ویژه معرفی کرد و از او خواست که پشت میکروفن برود و درباره این کارگروه بیشتر توضیح بدهد. برایان هوک، رئیس بخش برنامه‌ریزی و سیاستگذاری درون وزارت‌خارجه آمریکا، بعد از پمپئو شروع به سخنرانی کرد و گفت که ماموریت او و کارگروهش پیگیری سیاست‌های دولت در ارتباط با ایران خواهد بود. او گفت که تلاش خواهد کرد با آنچه «رفتارهای مخرب ایران» همچون برنامه هسته‌ای، حمایت از تروریسم و بی‌ثبات‌کردن منطقه خواند، مقابله کند. این دیپلمات آمریکایی مدعی شد که ایران باید رفتارش را عوض کند و اگر خواستار مذاکره باشد، رئیس‌جمهور ترامپ آشکارا اعلام آمادگی کرده‌است.

هوک گفت که چند روز قبل در اروپا با همتایان خود درباره ایران گفت‌وگو کرده و یکی از اهداف کارگروه ویژه ایران، تضمین اجرای تحریم‌های ایران و هماهنگی با متحدان واشنگتن در این‌باره است. او در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات ساختار این کارگروه و اعضای آن گفت که از کارمندان و کارشناسان فعلی وزارت خارجه برای حضور در این کارگروه دعوت می‌کند و جزئیات آن بعدا اعلام خواهد شد.

هوک تمرکز کارگروه ویژه ایران را برنامه‌هسته‌ای، تروریسم و شهروندان آمریکایی زندانی در ایران اعلام کرد.

مسئول مذاکره برجام

برایان هوک از نیمه فروردین امسال در وین در رأس هیأت آمریکایی مشغول مذاکره با طرف‌های اروپایی درباره برجام بود. هدف او آنطور که رسانه‌های آمریکایی نوشتند، متقاعد‌کردن اروپایی‌ها به گنجاندن بندهایی در برجام برای راضی‌کردن ترامپ به عدم‌خروج از این توافق بود. این در حالی است که ترامپ در پایان اردیبهشت خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. بعد از این رویداد، رسانه‌های آمریکایی نوشتند، ترامپ اساسا به این مذاکرات بی‌توجه بوده و تصمیم قطعی به خروج از برجام داشته‌است. براساس این گزارش‌ها، ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او پرسیده نتیجه مذاکرات برایان هوک با اروپایی‌ها درباره برجام چه شده، گفته که برایان هوک را نمی‌شناسد.

هدف آمریکا چیست؟

اعلام خبر تشکیل کارگروه ویژه ایران در وزارت‌خارجه آمریکا با تحلیل‌ها و واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده‌است. هدف آمریکا از این اقدام چیست؟ تشکیل کارگروه ویژه ایران چه معنایی در موضعگیری آمریکا علیه ایران دارد؟ برای پاسخ به این سؤالات 3 سناریو درباره این اقدام آمریکا درباره ایران بررسی می‌شود:

ادامه برنامه فعلی آمریکا

برخــی تحلیلگران آمریــکایی می‌گویند تشکیل کارگروه ویژه ایران در وزارت‌خارجه آمریکا معنی جدیدی ندارد و ادامه سیاست‌های دولت ترامپ علیه ایران است. باربارا اسلاوین، کارشناس امور ایران در شورای آتلانتیک آمریکا ازجمله این تحلیلگران است که می‌گوید: این همان سیاست قبلی دولت ترامپ است با همان درخواست‌ها، فشار حداکثری و با همان دورنمای ناموفق.

پیام در جنگ تبلیغاتی

پنجشنبه‌شب در کنفرانس مطبوعاتی وزارت‌خارجه آمریکا، خبرنگاری از برایان هوک پرسید آیا همزمانی تشکیل کارگروه ویژه ایران با شصت‌وپنجمین سالگرد کودتای 28مـــرداد دلیل خاصی داشته‌است؟ هوک جواب داد که این همزمانی، کاملا اتفاقی است.

اما گروهی از تحلیلگران این را باور نکردند. دولت ترامپ مانند خود او چهره‌ای تبلیغاتی و رسانه‌ای دارد. بخش زیادی از اقدامات و سیاست‌های این دولت با هدف نتیجه‌گیری حداکثری از طریق تبلیغات رسانه‌ای و جنگ روانی صورت می‌گیرد. مارک دوبوویتز از چهره‌های نومحافظه‌کار و جنگ‌طلب جمهوریخواه در واکنش به تشکیل کارگروه ویژه ایران در وزارت‌خارجه آمریکا، نوشت: این اقدام شبیه تمرکزی است که دولت ریگان و ویلیام کیسی، رئیس وقت سیا بر اتحاد شوروی داشتند. پمپئو بارها تأکید کرده که دولت آمریکا به‌دنبال تغییر رژیم در ایران نیست، اما بلافاصله بعد از این تکذیب، از روندهای به‌اصطلاح طبیعی سخن گفته که ممکن است به این هدف منجر شوند. اعلام خبر تشکیل کارگروه ویژه ایران، بخشی دیگر از جنگ تبلیغاتی و رسانه‌ای است که دولت ترامپ علیه ایران آغاز کرده‌ است.

آمریکا تنهاست

برایان هوک یکی از هدف‌های تشکیل کارگروه ویژه ایران را هماهنگی اقدامات و اعمال تحریم‌ها علیه ایران در داخل و خارج آمریکا اعلام کرده‌است. این در حالی است که همین هفته گذشته انگلیس، نزدیک‌ترین هم‌پیمان غربی آمریکا، درخواست این کشور را برای همراهی در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران رد کرد. دیگر دولت‌های اروپایی هم نه‌تنها همراه‌شدن با واشنگتن را برای نقض برجام و تحریم و فشار دوباره علیه ایران رد کردند، بلکه وارد جنگی لفظی و تجاری با ترامپ در این‌باره شده‌اند. تشکیل کارگروه ویژه ایران در وزارت‌خارجه آمریکا، می‌تواند نتیجه شکست واشنگتن در بسیج‌کردن جهان علیه ایران باشد. وقتی دولت ترامپ در همراه‌کردن متحدان خود برای تحریم ایران ناکام بوده، اکنون می‌خواهد با اعلام تشکیل کارگروه ویژه اعلام کند که همچنان به این تلاش ادامه می‌دهد و اقدام انفرادی علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌ است.

یار نزدیک تیلرسون



 5‌ماه پیش وقتی رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا به‌صورت غیرمنتظره و زودهنگام توسط ترامپ از سمتش برکنار شد، به فاصله چند ساعت، روند برکناری اطرافیان و نزدیکان تیلرسون توسط کاخ سفید آغاز شد. اما در این روند، برایان هوک قسر در رفت. هوک 49ساله، از چهره‌های منتقد ترامپ شناخته می‌شود و به همین دلیل سال گذشته وقتی تیلرسون او را به‌عنوان مدیر بخش برنامه‌ریزی و سیاستگذاری وزارت‌خارجه منصوب کرد، رسانه‌های آمریکایی ازجمله فارن پالیسی تعجب کردند. او از چهره‌های وزارت‌خارجه آمریکا در دولت جورج بوش بود و 2 سال پیش در مصاحبه‌ای گفت: شخصا درباره مجموعه‌ای از موضوعات با ترامپ هم‌عقیده نیست. هوک سمتی را در وزارت‌خارجه به‌عهده دارد که در دولت اوباما جیک سالیوان به‌عهده داشت. سالیوان یکی از چهره‌های اصلی مذاکرات هسته‌ای با ایران بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید