• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 27 مرداد 1397
کد مطلب : 27336
+
-

صنعت مبل اصفهان در سراشیبی سقوط

ارز گران مبلمان اصفهان را گران‌تر کرد و خیلی از فروشندگان کسب و کار خود را تعطیل کردند

گزارش
صنعت مبل اصفهان در سراشیبی سقوط

نفیسه زمانی نژاد| اصفهان- خبرنگار:


رکود و گرانی در بازار مبل اصفهان به وضوح نمایان است؛ رکودی که به علت کاهش توان خرید مردم، گرانی ارز وتاثیر بر قیمت این کالا هر روز شدت بیشتری می‌گیرد، به طوری که فعالان این عرصه ظرفیت تولید خود را به کمترین حد ممکن رسانده‌اند.


رکود بازار مبل اصفهان

یکی از سودده‌ترین صنایع کوچک و زودبازده در سراسر جهان صنعت مبلمان است. سهم آسیا از این بازار جهانی 30 درصد است و 2 درصد از این 30 درصد متعلق به ایران است. این سهم کوچک از بازار مبل جهان در حالی به ایران اختصاص یافته که بر اساس آمار حدود ۵۰ هزار واحد صنفی تولیدی در صنعت مبل در سراسر کشور فعال هستند، اما متاسفانه واردات بی‌رویه اجناس چینی از یک سو و گرانی روزافزون مبلمان داخلی از سوی دیگر باعث شده‌ این صنعت نیز همچون صنایع دیگر کشور با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم کند. به‌ویژه از زمانی که با افزایش نرخ ارز، قیمت نهایی این کالا نیز چند برابر شده و از میزان استقبال مردم برای خرید نیز کاسته شده است. 

با توجه به جایگاه و قدمت صنعت مبل در استان اصفهان، جدای از مشکلاتی که فعلا گریبان بازار مبل را گرفته است، نبود برندی معتبر در صنعت مبلمان اصفهان از دغدغه‌های فعالان این صنف به شمار می‌آمده به طوری که گفته می‌شود هیچ برند شاخصی از صنعت مبل اصفهان در کشور مطرح نیست و این نشان دهنده ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این صنعت است.


گرانی ارز، شرایط را بدتر کرد

دراین زمینه یکی از تولیدکنندگان مبل دراصفهان با اشاره به رکود شدید در بازار مبل می‌گوید: صنعت مبل اصفهان با وجود پیشینه بسیار خوب، آنچنان که سزاوار است دربازارهای جهانی و حتی در کشور جایگاهی قابل توجه به دست نیاورده است. 

« سعیدی» تاکید می‌کند: در این چند ماه اخیر با تاثیر پذیرفتن از نرخ ارز، شرایط این صنعت نسبت به گذشته دشوارتر هم شده است چون برای تامین مواد اولیه با قیمت‌هایی بسیار سنگین‌تر از قبل مواجه هستیم و ازطرفی برای فروش لازم است نرخ نهایی بالاتر رود که باگلایه و دلسردی مشتری روبه رو می‌شویم. 

به گفته این فعال، در چنین شرایطی، برخی از تولید کنندگان برای از دست ندادن مشتری، از مواد اولیه نامرغوب برای ساخت مبل استفاده  و کالای ارزان‌تری عرضه می‌کنند. این موضوع نیز باعث آشفتگی بازار مبل و بلاتکلیفی خریداران شده است. عده‌ای هم با نادیده گرفتن بخشی از سود خود، نرخ نهایی را پایین‌تر اعلام می‌کنند تا اینگونه خریداران بیشتر جذب شوند.


مشکل مالیات بر ارزش افزوده

یکی دیگر از فعالان این عرصه بیان می‌کند: از آنجا که در صنعت مبلمان به دلایلی چون مالیات بر ارزش افزوده و نرخ بالای مواد اولیه، قیمت محصول نهایی بالاتر از قدرت خرید مردم تمام می‌شود، خرید این کالا بسیار محدود شده است. البته بخشی از مواد اولیه مانند چوب، پارچه و... در داخل تولید می‌شوند، اما در چند ماه اخیر قیمت هرکدام از این مواد اولیه به نرخ ارز وابسته شده است. وی می‌افزاید: مورد دیگر مالیات بر ارزش افزوده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت محصول نهایی است. چون چنین مالیاتی از همه فروشندگان مواد اولیه دریافت می‌شود و درنهایت از فروشنده نهایی نیز چنین مالیاتی اخذ می‌شود. واضح است با این روند، کالای تولید شده تا چه اندازه گران‌تر عرضه می‌شود.


گرانی مواد اولیه

«حجت الله پورحقانی» رئیس اتحادیه مبل اصفهان نیز در مورد وضعیت بازار در ماه‌های اخیر می‌گوید: با توجه به وارداتی بودن 90 درصد از چوب کشور واضح است که  با افزایش نرخ دلار بر قیمت این اجناس وارداتی نیز افزوده شده است. به عنوان مثال چوبی که از گرجستان وارد می‌شود قبلا متری 2میلیون تومان بود واکنون تا 5 میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه می‌دهد: البته چوب بخشی از مصالح مبل را تشکیل می‌دهد. قیمت مصالح دیگر مانند پارچه‌های ترک و چین تقریبا 2 برابر شده است. این مسئول می‌افزاید: مصالح دیگر مانند ابر و فوم هم با عرضه کمتر از سوی پتروشیمی و گرانی روبه رو شده اند و رنگ هم 30 درصد افزایش قیمت داشته که همگی باعث افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت مبل شده است.

وی اظهار می‌کند: اما آنچه دراین میان مهم‌تر از همه موارد است و باعث ضربه به این بازار شده است ازبین رفتن اعتماد است؛ به این شکل که قبل از این، تولید کننده به طور اقساطی و ازطریق چک، مصالح اولیه خود را خریداری می‌کرد ولی در شرایط کنونی به دلیل نبود اعتماد تمام مصالح باید نقدی خریداری شود که این خود مانعی بر سر راه فعالیت تولیدکنندگان مبل شده است.


حمایت از تولید داخلی

پورحقانی درادامه در مورد رکود بازار این صنعت می‌گوید: در چند هفته ابتدایی افزایش نرخ‌ها، عده‌ای به دلیل نگرانی از گرانی بیشتر، خریدهایی انجام دادند ولی پس از آن تاکنون بازار در رکود کامل به سر می‌برد. وی تاکید می‌کند: البته بازار مبل اصفهان نسبت به استان‌هایی چون تهران و قم که خود تولید‌کننده مبل هستند در شرایط بهتری است. به گفته این فعال بازار، نه فقط بازار داخلی دچار رکود شده است بلکه صادراتی هم انجام نمی‌گیرد و بازارهای خارجی را هم از دست داده ایم. با  وجود  چنین شرایطی در بازار مبل، عده‌ای اقدام به تعطیلی تولیدی‌های خود کرده اند. رئیس اتحادیه مبل تصریح می‌کند: البته در کنار آسیب‌های چنین روندی، نقطه قوت این موضوع آن بود که تعدادی از فروشندگان خرد و افراد بدون تبحر شاغل در این حرفه از کار کناره گیری کردند و این در دراز مدت به نفع مصرف کنندگان خواهد بود.

این مسئول در پایان عمده‌ترین نیاز اتحادیه مبل فروشان را حمایت دولت برای افزایش صادرات وکاهش واردات این محصول عنوان می‌کند. وی براین باوراست که با ارتقای کیفیت محصولات تولید داخل و آگاه کردن مردم از کیفیت محصولات ایرانی، قطعا خریداران هم از کالای داخلی استقبال بیشتری خواهند کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید