• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 25 مرداد 1397
کد مطلب : 27270
+
-

خانواده سرباز آزاد شده از اسارت اشرار، برای دیدن او لحظه‌شماری می‌کنند

چشم‌انتظار دیدن سعید

رویداد
چشم‌انتظار دیدن سعید

476روز بی‌خبری و نگرانی خانواده سعید براتی، سرباز ربوده شده ایرانی توسط تروریست‌ها، پایان یافت و آنها صبح دیروز شیرین‌ترین خبر زندگی‌شان را شنیدند: «سعید آزاد و به تهران منتقل شده و به‌زودی به خانه برمی‌گردد.»

سعید براتی یکی از 12مرزبانی بود که عصر چهارشنبه، 6اردیبهشت سال گذشته در نقطه صفر مرزی در کمین تروریست‌ها گرفتار شد. آن روز تیم گشتزنی پاسگاه مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان راهی نوار مرزی شده بودند تا به گشتزنی در این منطقه و جلوگیری از ورود اشرار به خاک کشورمان بپردازند. 9سرباز به همراه 3مأمور کادر سوار بر یک خودرو و یک موتورسیکلت راهی منطقه‌ای جنگلی شدند که فاصله چندانی با خاک پاکستان نداشت. گشتزنی آنها ادامه داشت تا اینکه بین میل مرزی 99و 100، تروریست‌ها که از قبل در خاک پاکستان به کمین مرزبانان نشسته بودند با استفاده از سلاح دوربرد گرینف شروع به تیراندازی کردند. داوود باشتنی سربازی که در این حادثه مجروح شده بود، گفت: «وقتی تروریست‌ها به سمت ما حمله کردند، در قسمت جنگلی و پشت درختان مخفی شدم. آنها بعد از اینکه نیروهای ما را به شهادت رساندند، نزدیک شدند و به نیروهای کادری تیر خلاص زدند. در دقایق آخر دیدم که آنها یکی از سربازان را که هنوز زنده بود با خود بردند.»  در این حادثه 10مرزبان به شهادت رسیدند، یک نفر مجروح و یک سرباز ربوده شد. سعید براتی همان سرباز ربوده شده است که پس از این حادثه تحقیقات برای رهایی او شروع شد. او پسر ارشد خانواده و لیسانس حسابداری است و زمانی که توسط تروریست‌ها ربوده شد تنها 4‌ماه از خدمت سربازی‌اش می‌گذشت. در این مدت‌، تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی برای آزادی سرباز ربوده‌شده ادامه داشت و در این میان هرازگاهی اخباری منتشر می‌شد که از زنده بودن و اسارت او در بند تروریست‌ها حکایت داشت. آخرین بار نیز خرداد امسال بود که گروهک تروریستی موسوم به جیش‌العدل (ظلم) تصویری از او منتشر کرد که نشان می‌داد وی زنده است.در نهایت صبح دیروز خبری که همه مخصوصا خانواده سعید انتظارش را می‌کشیدند اعلام شد.

ولی براتی، پدر سعید به همشهری می‌گوید: سعید پسر بزرگم است و به غیراز او 3پسر دیگر هم دارم. ما از چند روز پیش برای انجام کاری به زادگاهمان یعنی شهرستان آشخانه آمده بودیم که صبح دیروز تماس گرفتند و خبر دادند سعید آزاد شده است. از خوشحالی در پوست خودم نمی‌گنجیدم. می‌خواستیم به تهران برگردیم اما قرار شد در آشخانه بمانیم و در اینجا از سعید استقبال کنیم. چند ساعت بعد هم توانستیم تلفنی با پسرم صحبت کنیم. من، همسرم و برادرهای سعید، همه با او حرف زدیم و اشک ‌ریختیم. پس از ربوده شدن پسرم، همسرم شرایط روحی خیلی بدی پیدا کرد. طوری که حتی نمی‌توانست راه برود. وقتی با سعید صحبت کرد فقط گریه می‌کرد. به ما گفته‌اند که سعید در تهران است و امروز(پنجشنبه) یا فردا به خانه برمی‌گردد و حالا چشم‌انتظار دیدن دوباره او هستیم.در همین حال شهریار حیدری، مدیر کل امور مرزی وزارت کشور گفت: سرباز ربوده شده در منطقه میرجاوه صبح دیروز به وطن بازگشت و هیچ امتیازی برای آزادی وی به گروهک‌ها ندادیم و براساس یک کار اطلاعاتی؛ دستگاه‌هایی که در این رابطه مسئولیت داشتند توانستند مقدمات بازگشت براتی به کشور را فراهم کنند.

   گفت‌وگو با سعید

سرباز ربوده شده پس از آزادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: روز حادثه از ناحیه گردن، کتف و پا مورد اصابت 3گلوله قرار گرفتم و به‌شدت مجروح شدم. درحالی‌که خونریزی شدیدی داشتم، اشرار مرا با خود به داخل خاک پاکستان بردند و در مناطق بیابانی و کپر‌ها در شرایط سختی از من نگهداری می‌کردند. گرمی هوا در کنار خونریزی شدید و تشنگی و گرسنگی‌ام عرصه را به‌شدت بر من تنگ کرده بود و هر لحظه انتظار شهادت را می‌کشیدم. یک سال را در همین شرایط گذراندم و تقریبا هر روز از نقطه‌ای نامعلوم به نقطه‌ای دیگر منتقل می‌شدم تا اینکه در روز‌های اخیر باخبر شدم که مقامات کشورمان با تلاش‌های بسیار خود برای آزادی من به سرانجام خوبی رسیده‌اند و به‌زودی آزاد خواهم شد. در هفته‌های اخیر هر روز را در سودای آزادی به سر می‌بردم و برای ورود به خاک میهنم لحظه شماری می‌کردم، تا اینکه روز  سه‌شنبه همه کابوس‌های من به پایان رسید و دوباره به ایران برگشتم. سردار قاسم رضایی، فرمانده مرزبانی کل کشور نیز درباره آزادی او گفت: از همان روز‌های نخست، تلاش‌های لازم برای آزادی سعید براتی آغاز شد و با رایزنی‌های صورت گرفته سه‌شنبه شب با هواپیمای اختصاصی به همراه یک هیأت بلند پایه این سرباز عزیزمان را به آغوش میهن بازگرداندیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید