• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27146
+
-

پرواز قیمت بلیت در ارتفاع بالا

تغییر مبنای تسعیر ارز ایرلاین‌ها از نرخ ترجیحی به نرخ سنا قیمت بلیت هواپیما برای سفرهای داخلی و خارجی را تا بیش از 100درصد افزایش داده و حتی قیمت بلیت برخی از مسیرهای پرتردد را تا سه برابر نیز رسانده است.

 به گزارش همشهری، فعالان صنعت هواپیمایی، می‌گویند بیش از 60درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی با ارز محاسبه می‌شود و تغییر نرخ ارز، به‌ناچار بر بهای تمام‌شده قیمت بلیت آنها اثرگذار خواهد بود. از چند روز پیش که بانک مرکزی بخشنامه الزام تغییر مبنای تسعیر ارز شرکت‌های هواپیمایی را ابلاغ کرد، قیمت بلیت هواپیما به پرواز درآمد و حتی تعزیر و تأکید متولیان حمل‌ونقل هوایی نیز نتوانست از این افزایش قیمت جلوگیری کند. در این میان مسئله‌ای که باعث شد کنترل اوضاع سخت‌تر شود، آزاد بودن تعیین قیمت هواپیماست که از آذر 94اجرایی شده و همواره در زمان‌های اوج سفر بحث‌برانگیز بوده است. حالا نه مبنای مشخصی برای تعیین بلیت وجود دارد و نه ایرلاین‌ها موظف هستند قیمت خاصی را رعایت کنند بر همین اساس، پس از تغییر مبنای تسعیر نرخ ارز شرکت‌های هواپیمایی، علاوه بر افزایش قیمت بلیت، هرج‌ومرج در قیمت‌گذاری نیز دامنگیر حمل‌ونقل هوایی و استفاده‌کنندگان از این صنعت شده است.

افزایش قیمت بلیت کمتر می‌شود

طبق بخشنامه اخیر بانک مرکزی، ارز مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی با نرخ سنا تأمین خواهد شد و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با این اتفاق قیمت بلیت ایرلاین‌های خارجی به بیش از دو برابر و قیمت بلیت پروازهای داخلی 70درصد افزایش می‌یابد که در نهایت باعث حذف حمل‌ونقل هوایی از سبد برخی از خانوارها خواهد شد. مقصود اسعدی سامانی با اشاره به اینکه مذاکراتی برای تخصیص ارز با نرخ پایین‌تر به ایرلاین‌ها انجام شده است، به مهر گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی و سازمان هواپیمایی کشوری، نرخ تسعیر ارز مصرفی ایرلاین‌ها از سوی دولت، به‌جای نرخ سنا، با نرخ بازار ارز ثانویه تعیین می‌شود که افزایش قیمت بلیت را تا حدی تعدیل می‌کند. به گفته او، نرخ ارزهای قابل‌دسترسی در سامانه نیما ارزان‌تر از سامانه سناست و با قیمتی کمتر از ارز بازار آزاد به شرکت‌های هواپیمایی ارائه می‌شود در نتیجه با تخصیص ارز با این قیمت به شرکت‌های هواپیمایی، افزایش قیمت بلیت تعدیل می‌شود و قیمت بلیت مسیرهای داخلی حداکثر باید تا 50درصد افزایش پیدا کند. سامانی درباره میزان افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی با تخصیص ارز از سامانه نیما نیز گفت: بلیت پروازهای خارجی در گذشته با نرخ ۴۲۰۰ تومان تعیین می‌شد و تغییر نرخ تسعیر ارز به نرخ بازار ثانویه باعث افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت ایرلاین‌های خارجی خواهد شد. او دراین‌باره تأکید کرد: به‌زودی قیمت کلاس‌های نرخی شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای مختلف پروازی براساس نرخ ارز سامانه نیما تعیین‌شده و در سایت شرکت‌های هواپیمایی و همچنین سایت انجمن شرکت‌های هواپیمایی قرار خواهد گرفت و همه عوامل فروش موظف به رعایت نرخ‌های تعیین شده خواهند بود.

احتمال تخصیص ارز دولتی به ایرلاین‌ها

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در جلسه‌ای که با حضور مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی درخصوص وضعیت اقتصادی ایرلاین‌های ایرانی برگزار شد، مسئولان این شرکت‌ها اعلام کردند به‌دلیل تغییر نحوه محاسبه ارز، اکثراً دچار مشکل هستند چراکه خیلی از آنها تعهداتی به طرف‌های خارجی خود دارند که براساس نرخ ۴۲۰۰تومانی قرارداد امضا کرده‌اند و پرونده‌های آنها در بانک مرکزی منتظر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است که با این تصمیم جدید روبه‌رو شده‌اند. اسعدی سامانی افزود: شرکت‌های هواپیمایی از بانک مرکزی تقاضا کردند تا پرونده‌های سابق درخواست ارز ۴۲۰۰ تومانی آنها کماکان با همان نرخ سابق پاسخ داده شود و اگر درخواست جدیدی داشتند، براساس نرخ سامانه نیما محاسبه شود تا بتوانند دیون خود را به طرف‌های خارجی پرداخت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید