• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27060
+
-

سه ضلع مقابله با مشکلات اقتصادی

رحیم شهرتی‌فر | معاون استاندار آذربایجان شرقی:

مشکلات اقتصادی کشور و به تبع آن استان که در هفته‌های اخیر پس از افزایش یکباره قیمت ارز به وجود آمده است موجب شده شهروندان با افزایش قیمت ‌اکثر کالاهای مورد نیاز خود مواجه شوند و از طرف دیگر با ثابت بودن درآمد، این افزایش قیمت‌ها به کوچک‌تر شدن سفره آنان منجر شود. مشخص است که فشارهای وارد شده ناشی از ظلم و بی‌عدالتی‌‌ استکبار جهانی است. 

در حالی که کشورمان به تعهدات خود در حوزه بین‌الملل وفادار ‌‌ بود، دشمنان تحریم‌های جدیدی وضع کردند و در این شرایط بهترین راهکار روش مقابله‌ای است که در دهه‌های گذشته مردم ایران در پیش گرفتند و در برابر فشارها و تحریم‌ها ایستادند. در این شرایط، بیش از هر چیز خودباوری و اتکا به توان داخلی مهم و موثر خواهد بود. ملت ایران 8 سال جنگ تحمیلی را در بدترین فشارها سپری کرد و امروز نیز در برابر زیاده‌خواهی‌ها خواهد ایستاد. در آذربایجان شرقی علاوه بر راهکارهای کلی که از سوی مسئولان نظام برای مقابله با تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی ارائه می‌شود، روش‌های محلی و استانی نیز مورد توجه قرار دارد و روش مهم، تقویت حس همدلی مردم، مسئولان و فعالان اقتصادی است. 

کنترل بازار و جلوگیری از سود‌جویی برخی در این شرایط بسیار مهم است و احتکار کالاهای اساسی از سوی سود‌جویان موجب بر هم خوردن روند عرضه و تقاضا می‌شود‌ از این رو دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در استان به جد به دنبال کشف انبارهای احتکار کالا و مقابله با فرصت‌طلبان هستند. کشف بزرگ‌ترین انبار احتکار کالا‌ از سوی پلیس آگاهی آذربایجان شرقی در روزهای گذشته با همین هدف صورت گرفت.

 از سوی دیگر، آرامش روانی شهروندان و رفتار منطقی در برابر گرانی‌ها و کمبود برخی کالاها نیز بسیار مهم است. مردم باید بدانند که در چنین شرایطی چه باید بکنند و چه رفتاری در پیش گیرند. رفتارهای هیجانی و خرید کالای اضافی و ذخیره این کالاها و همچنین انباشت پول نقد و طلا در خانه می‌تواند چرخه اقتصادی را مختل و زمینه سرقت و دستبرد بیشتر به خانه‌ها را فراهم کند. مسئولان استان در هفته‌های اخیر همه به نوعی در زمینه امور اقتصادی نقش ایفا می‌کنند و حتی دستگاه‌های غیر اقتصادی هم پای کارآمده‌اند. 

به علت شرایط موجود اگر تدابیر مختلف نبود، کمبود برخی کالاها در استان اجتناب‌ناپذیر می‌شد و تشکیل بازار سیاه و افزایش بیش از پیش قیمت کالاها رخ می‌داد. اما در حال حاضر با برگزاری مستمر جلسات تنظیم بازار تمام‌ تحرک‌های اقتصادی در استان رصد می‌شود و با کمبود هر کالای اساسی در انبارهای آن، کالا به اندازه نیاز ‌‌وارد بازار می‌شود تا از ایجاد تنش در بازار جلوگیری ‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که نقش تاثیرگذار و همدلانه مردم، مسئولان و فعالان اقتصادی در ثبات شرایط اقتصادی و مدیریت شرایط فعلی تا چه اندازه پررنگ است و باید تداوم داشته باشد تا بحران‌ها رفع شود و بازار به وضع مطلوب برسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید