• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27064
+
-

شوک بزرگ به والیبال ارومیه

اکثریت اعضای شورای شهر ارومیه در جلسه‌ای به انحلال باشگاه شهرداری ارومیه رای دادند

ورزش
شوک بزرگ به والیبال ارومیه

زمزمه‌های انحلال باشگاه شهرداری ارومیه مدتی بود که نقل محافل سیاسی و شهری شده بود. این در شرایطی بود که این تیم والیبال با خرید بازیکنان سرشناس و مربی زبده خود را برای حضور قدرتمند در لیگ برتر آماده می‌کرد و هواداران هم حسابی دلشان را برای چشیدن طعم قهرمانی پس از مدت‌ها صابون زده بودند.

 به گزارش همشهری، اما در نهایت و پس از منتشر شدن اخبار مختلف از زبان موافقان و مخالفان طرح انحلال باشگاه در شواری شهر ارومیه، دوشنبه شب با 7 رای موافق اعضای شورای شهر ارومیه باشگاه شهرداری ارومیه منحل اعلام شد. البته در این نشست اعضا نه تنها به انحلال باشگاه شهرداری ارومیه رای دادند، که باشگاه چی‌چست را نیز منحل کردند. 

انحلال باشگاه شهرداری ارومیه در حالی انجام شده است که امسال 2 تیم از این شهر در لیگ برتر والیبال کشور حضور خواهند داشت. طی چند هفته گذشته نیز «بهروز عطایی» و «جاوید محسنی‌نیا» به عنوان مربیان تیم‌های حاضر در لیگ برتر والیبال انتخاب شدند و قرارداد بسیاری از بازیکنان حاضر در این تیم‌ها نیز بسته شده است. باشگاه فرهنگی، ورزشی شهرداری ارومیه از سال 1390 فعالیت خود را با تیم‌داری در رشته‌های والیبال لیگ برتر، تکواندو، اسکیت، تیراندازی، فوتبال بانوان لیگ برتر و هندبال لیگ یک آغاز کرده است.


موافقان و مخالفان انحلال

بنا بر اخباری که از جلسه رای‌گیری شواری شهر ارومیه منتشر شده است، رسول اصغرزاده، خلیل‌پور و مرتضی پیری مخالفین انحلال باشگاه و علیزاده امامزاده، پناهی، بخشایشی، ابراهیمی، نقشین، حاتمی و پاکی موافقین انحلال باشگاه بوده‌اند. انحلال این باشگاه که به زعم موافقان خلاف قوانین بوده است و شهرداری‌ها بنابر قانون حق تیم‌داری ندارند، در آستانه آغاز رقابت‌های لیگ برتر والیبال منجر به سرخوردگی هواداران پایتخت والیبال آسیا خواهد شد، مگر آن‌که با واگذاری این تیم در فرصت کوتاه باقیمانده، والیبال استان جان دوباره‌ای بگیرد.


باشگاه شهرداری ارومیه از نظر قانونی منحل نشده است

فرماندار ارومیه در خصوص این اتفاق می‌گوید: باشگاه شهرداری ارومیه تا زمان بررسی مصوبه انحلال توسط هیات تطبیق همچنان می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد و این باشگاه هنوز از نظر قانونی منحل نشده است. «عباس حسن‌ خانی» افزود: مصوبه شورای اسلامی شهر درخصوص انحلال باشگاه شهرداری ارومیه هنوز به فرماندای ابلاغ نشده است.

وی بیان می‌کند: اسفند سال گذشته مصوبه ادامه فعالیت باشگاه شهرداری ارومیه توسط هیات تطبیق مصوبه‌های شورای اسلامی شهر که در محل فرمانداری برگزار شده بود، مورد تایید قرار گرفت، ولی اگر در ادامه مصوبه‌ای دیگری دال بر انحلال و تعطیلی این باشگاه به فرمانداری ابلاغ شود به طور یقین مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: اگر مصوبه انحلال باشگاه شهرداری ارومیه مغایر با قوانین باشد رد می‌شود و در غیر اینصورت مورد موافقت قرار خواهد گرفت.

حسن‌خانی ادام می‌دهد: تا قبل از رسیدن ابلاغیه و تشکیل جلسه در فرمانداری نمی‌توان قاطعانه در خصوص رد یا تایید انحلال باشگاه نظر داد. وی ادامه داد: تا زمانی که در مورد این مصوبه از سوی هیات تطبیق فرمانداری تصمیم‌گیری نشود، فعالیت باشگاه شهرداری ارومیه قانونی است و مسئولان این باشگاه می‌توانند تا اعلام نتیجه نهایی و طی مراحل قانونی همچنان به فعالیت خود ادامه دهند.


تیم‌داری شهرداری ارومیه مخالف قوانین نبود

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه می‌گوید: تیم‌داری شهرداری ارومیه در سطح حرفه‌ای مخالف قوانین نبود. حجت‌الاسلام «محمد خلیل‌پور» در خصوص منحل شدن باشگاه شهرداری ارومیه اظهار می‌کند: طبق رای‌گیری‌های انجام‌گرفته از 10 نفر عضو شورا 7 نفر به منحل شدن باشگاه شهرداری رای دادند و دلیلی که برای این انحلال داشتند این بود که شهرداری ارومیه مجاز به تیم‌داری در سطح حرفه‌ای نیست. وی بیان می‌کند: دلیل دیگری که موافقان انحلال اعلام کردند این بود که بودجه شهرداری کفاف پرداخت حقوق‌های معوق کارگران را نمی‌دهد. به همین دلیل با انحلال باشگاه می‌خواهند حقوق‌های معوق کارگران را پرداخت کنند.عضو شورای اسلامی شهر ارومیه می‌افزاید: طبق بخشنامه‌ای که از وزارت کشور به شهرداری‌ها در سال 97 ابلاغ شده بود، تیم‌داری شهرداری‌ها در سطوح حرفه‌ای هیچ منافاتی با قوانین ندارد.


امکان بازنگری 

رئیس اداره ورزش و جوانان ارومیه نیز می‌گوید: تصمیم انحلال تیم شهرداری ارومیه در قالب نشست‌های تخصصی و مشارکتی می‌تواند بازنگری شود. «سجاد بیرامی» می‌افزاید: مهم‌ترین دلیل اصرار برای حضور والیبال ارومیه در لیگ برتر کارکرد‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در ارومیه است. رئیس ورزش و جوانان ارومیه ادامه می‌دهد: ورزش هیچگاه هزینه نبوده و نیست، بلکه پیشگیری از میلیارد‌ها هزینه‌های درمانی است و سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار در جوامع محسوب می‌شود. امروزه کشور‌های توسعه‌یافته برای توسعه اقتصادی از توان و ظرفیت ورزش و اقتصاد در ورزش بهره‌گیری می‌کنند.وی می‌گوید: امیدوارم فرماندار و اعضای شورا و دستگاه‌های مرتبط طی نشستی با همکاری و مشارکت این تصمیم را بازنگری کنند تا به احساسات هواداران عاشق والیبال لطمه وارد نشود و همچنان از ورزش و والیبال لذت ببرند و شاهد موفقیت‌های این تیم باشیم.بیرامی با اشاره به تعطیلی فعالیت‌های ورزش حرفه‌ای و قهرمانی شهرداری افزود: هرگونه کناره‌گیری می‌توانست تدریجی و با بررسی تمام جوانب انجام شود تا با جایگزینی قوی از بخش خصوصی در زمان منطقی بتوان به تیم‌داری در والیبال ادامه داد.


مخالفت استاندار با انحلال «شهرداری ارومیه»
 
استاندار آذربایجان غربی پیش از رای نهایی شورای شهر ارومیه نیز مخالفت خود را با انحلال باشگاه شهرداری ارومیه اعلام کرده بود. وی در گفت و گو با خبرگزاری ها گفت : امروز زمان خوبی برای انحلال باشگاه شهرداری ارومیه نیست و باید ماه‌ها پیش چنین تصمیمی اعلام می‌شد. به گزارش ایرنا «محمدمهدی شهریاری» افزود: باشگاه شهرداری ارومیه با تصمیم اعضای شورای شهر، مسئولیت تیم‌داری در لیگ برتر والیبال را بر عهده گرفته است و نباید در این برهه زمانی از این مسئولیت شانه خالی کند.

وی بیان کرد: باشگاه شهرداری ارومیه توقعاتی در نزد هواداران و جوانان والیبال‌دوست ارومیه ایجاد کرده و در حالی که باید به آغاز تمرینات و آماده‌سازی تیم بپردازد، خبر از انحلال و تعطیلی به میان آمده است. وی ادامه داد: اگر قرار بود اعضای شورای شهر و شهرداری ارومیه تصمیم به انحلال باشگاه بگیرند، این پیشنهاد باید پیش از این با قاطعیت مطرح می‌شد و شهرداری نباید در این برهه زمانی از تعهدات خود صرف‌نظر کند. استاندار در پاسخ به این سوال که با انحلال باشگاه، استانداری تا چه حد می‌تواند برای حضور تیم والیبال ارومیه در لیگ برتر کشور کمک کند، گفت: استانداری، توانایی محدودی دارد و نمی‌تواند تیم‌داری کند، ولی برای حضور این تیم در لیگ برتر تلاش می‌کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید