• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26979
+
-

پاسخ‌های رئیس دبیرخانه دریای خزر به ابهامات کنوانسیون رژیم حقوقی خزر

ادعای 50درصد غلط است

رئیس دبیرخانه دریای خزر با رد همه گمانه‌زنی‌ها و حرف و حدیث‌ها درباره سهم 50 درصدی ایران از خزر که با استناد به قراردادهای 1921 و 1940 مطرح می‌شود، گفت: نه‌تنها در این دو معاهده، که در هیچ سند دیگری که بین ایران و شوروی یا ایران و روسیه امضا شد، بحث درصد و تقسیم ذکر نشده است. همه صحبت‌هایی که در افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح می‌کنند، برداشت‌های نادرستی است که از این معاهدات دارند.
مجید صابر که بلافاصله بعد از امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافته بود، یادآوری کرد: هیچ تحدید حدودی در این معاهدات به عمل نیامده و این برداشت‌‌های نادرستی است که بیان شده و درصدهای مختلفی که مطرح می‌‌شود نشان می‌دهد در این معاهدات نه تلویحا و نه صراحتا، چیزی نبوده، نه در روحشان و نه در منطقشان هیچ موردی ذکر نشده است؛ نه در این معاهدات و نه در معاهدات دیگر.

نحوه حل اختلافات نفتی با آذربایجان
سفیر جدید ایران در قزاقستان درباره اینکه آیا خطوط مبدا در بستر و زیربستر اثر دارد؟ گفت: در این کنوانسیون (رژیم حقوقی) عبارات مربوطه را به‌گونه‌ای نوشتیم که خط مبدا صرفا برای سطح آب خواهد بود و برای آب‌های داخلی، دریای سرزمینی، پهنه مشترک و منطقه انحصاری شیلاتی خواهد بود و برای بستر و زیربستر خط مبدا به هیچ وجه اثرگذار نخواهد بود و در تمام  دنیا از شیوه‌های دیگری برای تحدید حدود بستر و زیربستر استفاده می‌کنند.
صابر درباره اختلافات ایران با آذربایجان در میدان نفتی البرز و اینکه در کنوانسیون رژیم حقوقی وضعیت برداشت انرژی به چه نحو است؟ بیان کرد: فروردین‌ماه امسال یادداشت تفاهم همکاری مشترک با آذربایجان را امضا کردیم چون این بلوک مورد اختلاف 2 کشور بود و توافق شد که بالمناصفه 50 - 50 بین 2 کشور مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
به گزارش فارس، وی بیان کرد: ما با همسایگان خود توافق کردیم در منابع نفت و گاز و انرژی در مناطقی که مورد ادعا نیست، کشور ساحلی اکتشافات خود را انجام دهد، ولی در مناطقی که مورد ادعا و اختلاف است، تفاهم کردیم که یا باید مشترکا فعالیت کنیم یا از اقدامات یکجانبه پرهیز کنیم. خوشبختانه این تفاهم در حال اجراست و از محدوده مورد ادعای ما، کشورهای همسایه ما از هیچ منبعی که ادعا داریم، نفتی نه‌تنها برداشت نمی‌کنند بلکه اکتشاف هم نمی‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید