• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26984
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/7YlO
+
-

گزارش مرکز پژوهش‌ها از خاستگاه اعتراض‌ها

کاظم جلالی : 85درصد سپرده‌های غیرمجاز در دست 2/5درصد سپرده‌گذاران است

امنیتی
گزارش مرکز پژوهش‌ها از خاستگاه اعتراض‌ها

فرزانه آئینی | خبرنگار:

مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطالبات سیاسی - اجتماعی‌ای که در اعتراضات مردمی گوشه و کنار کشور طرح می‌شوند را بررسی می‌کند تا روشن شود خاستگاه اجتماعی چنین اعتراضاتی چیست؟ و چه سهمی در شکل‌گیری اعتراضات خیابانی دارند؟

کاظم جلالی، رئیس مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس شورای اسلامی دیروز در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال همشهری مبنی بر اینکه از دی‌ماه سال گذشته تا روزهای گذشته شاهد شکل‌گیری اعتراضات مردمی در گوشه و کنار کشور بوده‌ایم و بعد اقتصادی این اعتراضات کاملا عیان است اما در این تجمعات بعضا شعارهای سیاسی و اجتماعی طرح می‌شود که در برخی موارد مسیر اعتراضات را تغییر داده است، آیا مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس این بعد از تجمعات را برای یافتن خاستگاه اجتماعی اعتراضات خیابانی و تعیین سهم آنها در شکل‌گیری تجمعات بررسی کرده است؟ گفت: ما در این زمینه گزارشی تهیه کرده‌ایم که همچنان از سوی کارشناسان مرکز پ‍ژوهش‌ها مورد ارزیابی و بررسی قرار دارد و نهایی نشده است. هدف از تدوین این گزارش این است که روشن شود خاستگاه اجتماعی اعتراضات اخیر چیست؟ اهمیت بررسی مطالبات اجتماعی اعتراضات مردمی از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به این دلیل است که اعتراضات مردمی که از دی ماه گذشته تا‌کنون هرازگاهی در بخش‌هایی از کشور خبرساز می‌شوند، بیشتر به عنوان تجمعات اعتراضی به گرانی‌ها و مشکلات معیشتی مردم شناخته شده‌اند و مسئولان در قریب به اتفاق موضعگیری‌هایشان این اعتراضات را به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و نوسانات بازار ارز تعبیر می‌کنند. حالا اما با ورود مرکز پژوهش‌ها به این بعد از اعتراضات این نخستین بار خواهد بود که رسما مطالبات سیاسی - اجتماعی مردم در اعتراضات خیابانی‌شان مورد واکاوی قرار می‌گیرد و جنس و وزنه این مطالبات در شکل‌گیری تجمعات مردمی به‌صورت مستند روشن خواهد شد.

نخستین حرمت‌شکنی‌ها در تجمعات مؤسسات مالی بود

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه توضیحاتش به همشهری گفت‌: ما گزارش مفصلی درباره اعتراضات دی‌ماه سال۱۳۹۶ به نمایندگان و مسئولان دولتی و سایر نهادها فرستادیم و تحلیل‌هایی هم ارائه شد. وی با بیان اینکه مردم در عرصه اقتصادی دچار مشکلات و ناملایماتی هستند، ادامه داد: بخشی از این مشکلات اقتصادی به‌دلیل سوء‌مدیریت است. البته فضاهای روانی علیه ایران و کشور راه انداخته‌اند که ما این موارد را در مرکز پژوهش‌ها بررسی کرده و به اطلاع مسئولان رساندیم. جلالی با اعتقاد به اینکه تحولات ارزی نسبت به سال‌های گذشته تفاوت کرده است، ادامه داد: تفاوت در آن است که ما با خروج سرمایه در کشور مواجهیم. در گذشته ارز گران می‌شد و شاهد سفته‌بازی برای به‌دست آوردن سود زیاد بودیم و افراد می‌خواستند سرمایه‌شان را حفظ کنند، اما این‌ بار متأسفانه شاهد سیری‌ناپذیری بازار بودیم و ارز از کشور خارج می‌شد، لذا باید سیاست‌ها متناسب با آسیب‌ها و شرایط در کشور باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی در آسیب‌شناسی نسبت به مؤسسات پولی و بانکی خوب عمل نکرد و راه‌ اشتباهی را رفت، ادامه داد: مسئولان پولی و بانکی علیه مؤسسات مصاحبه و مردم را نگران کردند. در همان زمان تجمعاتی شکل گرفت که نخستین حرمت‌شکنی‌ها در این تجمعات بود. می‌شد با مدیریت درست تجمعات شکل نگیرد.

85درصد سپرده‌ها در اختیار 2/5 درصد سپرده‌گذاران است

کاظم جلالی در ادامه با اشاره به وضعیت موسسات غیرمجاز افزود: منشا نارضایتی‌ها از اینجا به‌وجود آمد؛ البته دولت در مسیر اصلاح حرکت می‌کند، اما به هرحال بخشی از سیاست‌ها اشتباه بوده و باید نقدینگی عظیم موجود در داخل کشور را مدیریت کرد.  بخشی از این نقدینگی برای شرکت‌های بزرگ و سازمان‌هاست که دولت باید با آنها وارد گفت‌وگو شود. 85درصد سپرده‌ها را 2.5درصد سپرده‌گذاران در اختیار دارند که  با آنها باید وارد گفت‌وگو شد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به موضوع فساد در داخل کشور، اظهار کرد: مطلب دیگر بحث فساد است که در داخل کشور بزرگ‌نمایی می‌شود. باید فساد را با مکانیسم‌هایی حل کرد و از تجارب و نوآوری‌های دنیا استفاده کرد. مهم‌ترین کار تشکیل دولت الکترونیک است. باید دارایی‌ها، بدهی‌ها و حتی وضعیت زمین‌ها مشخص شود، اما متأسفانه نهادهایی که دارای چنین سامانه‌ای هستند به خست اطلاعاتی دچار شده‌اند و گرنه در حد شعار‌ «آی دزد آی دزد » می‌ماند.

 من و لاریجانی عضو هیچ حزبی نیستیم

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در بخشی دیگر از سخنانش با رد کردن تشکیل حزب رهروان، گفت: ضمن احترام به آقای نعمتی و دوستانی که در مسیر تشکیل چنین حزبی هستند، بنده و آقای لاریجانی در جریان این موضوع نیستیم کما اینکه به‌نظرمان اولویت‌های مهم‌تری برای پرداختن به آن در کشور وجود دارد. وی افزود: اگر آقای لاریجانی که برای ایشان احترام زیادی قائل هستم هم بخواهد حزبی را تشکیل دهد عضو آن حزب نخواهم شد. البته تحزب را برای کشور مفید می‌دانم اما شرایط عضویت در هیچ حزبی را ندارم.

   60هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام



جلالی با تأکید بر اینکه شورای‌عالی هماهنگی اقتصاد مصوبات خوبی دارد اما به‌روشنی برای مردم تبیین نشده است، گفت: نمونه آن  ارائه تسهیلاتی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است آن هم در شرایطی که ۵۵ هزار پروژه نیمه تمام استانی و ۵۰۰۰ پروژه نیمه‌تمام ملی داریم. اگر قرار باشد سالانه فقط یک میلیارد تومان به هر پروژه برای نگهداری‌اش داده شود، یعنی فقط باید ۶۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام صرف کرد. راه آن است که ضمن کنترل نقدینگی، پروژه‌ها را به مردم واگذار کرد. وی با انتقاد از رسانه‌ها برای شفاف نکردن و نپرداختن به مصوبات شورای‌عالی اقتصاد، گفت: انتقال این پروژه‌ها بدین گونه است که قبل از توافق خریدار می‌تواند بگوید که چه مولفه‌هایی برای واگذاری پروژه نیاز دارد؛ مثلا اگر قرار به واگذاری پروژه بیمارستانی باشد فرد می‌تواند بگوید که می‌خواهد مغازه‌های اطراف را هم داشته باشد. برای این کار تغییر کاربری و توافق انجام شده و در نهایت پروژه واگذار می‌شود با این تفاوت که فرد بعد از بهره‌برداری پروژه ظرف ۱۰سال باید پول دولت را بپردازد؛‌ همچنین ۱۰سال معافیت‌های مالیاتی دارد. این مصوبه علاوه بر کنترل نقدینگی، اشتغالزاست.

این خبر را به اشتراک بگذارید