• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26974
+
-

مسافران عراقی مرزهای ایران را پرترافیک کردند

در شرایطی که ارزش مبادلات تجاری ایران و عراق از مرز 10میلیارد دلار در سال گذشت، تازه‌ترین گزارش‌های دریافتی حاکی ‌است همزمان با کاهش ارزش ریال و به‌صرفه شدن خرید محصولات ایرانی موج مسافران عراقی به سمت مرزهای ایران به راه افتاده‌اند.

شرایط به‌گونه‌ای است که گرمای بالای 40درجه این روزها نیز نتوانسته مانع از تحمل سختی‌های عبور زمینی از مرز و سفر گسترده عراقی‌ها به ایران شود. مسافران عراقی عمدتا برای امور پزشکی، خرید و تفریح به ایران می‌آیند. حجم بالای تردد به ایران مرزهای عراق را به‌ویژه در منطقه کردستان عراق با ایران پرترافیک و پرتردد کرده است.
مرزهای تمرچین، باشماق و پرویزخان شاهد صفوف گسترده برای تردد مسافران از عراق به ایران است؛ به‌نحوی که این مسافران ناچار هستند ساعت‌ها در انتظار باقی بمانند.

عبدالله آکره‌ای، مدیرکل دفتر روابط دولت اقلیم کردستان عراق با ایران در این‌باره به ایرنا، گفت: روابط گسترده فرهنگی و اجتماعی، انجام امور پزشکی و فصل گردش از یک سو و کاهش ارزش ریال از سوی دیگر سبب شده است که بر میزان مسافرت‌ها به ایران از اقلیم کردستان عراق افزوده شود. او افزود: اکنون روزانه از این اقلیم بالای 3هزار نفر به ایران سفر می‌کنند که نشان‌دهنده حجم بالای ترددهای مسافرتی است. او با رد شایعه بستن شدن مرزها تأکید کرد: چنین خبری صحت ندارد و در دستور کار دولت اقلیم کردستان عراق قرار ندارد؛ زیرا دروازه‌های مرزی یکی از منابع مهم درآمدی به‌شمار می‌روند.

همکاری صنعتی ایران و عراق وارد مرحله تازه‌ای می‌شود

درحالی‌که پیش از این رسانه‌ها به نقل از حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده بودند این کشور به جمع تحریم‌کنندگان ایران می‌پیوندد، دیروز ایرج مسجدی، سفیر ایران در بغداد در نشستی با هیأت رئیسه اتحادیه صنایع عراق گفت: هرچند روابط تجاری میان 2کشور در شرایط کنونی وضع خوبی دارد اما فعالان اقتصادی ایران باید به‌سرعت به سمت مشارکت و سرمایه‌گذاری در عراق پیش بروند و ما آنها را به رفتن به این سمت تشویق و از آنها حمایت می‌کنیم.
علی صبیح الساعدی، دبیرکل اتحادیه صنایع عراق نیز در این نشست بر ادامه همکاری با شرکت‌های ایرانی و لزوم حضور جدی و مستقیم بخش خصوصی ایران برای ایجاد خطوط تولید در عراق تأکید کرد. الساعدی فعالان اقتصادی ایران را دعوت کرد وارد عرصه وسیع کاری در عراق و همکاری با طرف‌های عراقی شوند تا بتوانند موقعیت کاری خود را بیش از پیش تثبیت کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید