• شنبه 29 آذر 1404
  • السَّبْت 29 جمادی الثانی 1447
  • 2025 Dec 20
شنبه 29 آذر 1404
کد مطلب : 269308
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qYZ70
+
-

امید در گردنه‌های برفگیر

جاده‌ها در فصل سرد نیاز به مراقبت بیشتری دارند

جامعه امروز
امید در گردنه‌های برفگیر

محمد سرابی | روزنامه‌نگار 

 وقتی سوار بر خودرو از میان گردنه‌های کوهستانی عبور می‌کنیم، از پشت شیشه، چراغ‌های زرد و قرمز ماشین‌های راهداری را می‌بینیم. اکنون در شروع فصل بارش برف، ریزش کوه و سقوط بهمن هستیم و به فاصله یکی دو هفته، از بحران کمبود آب به بارندگی سنگین رسیده‌ایم. مسئولان به رانندگان هشدار می‌دهند که زنجیر چرخ همراه داشته باشند. پلیس راه هم جاده‌های خطرناک را می‌بندد اما جاده زیاد بسته نمی‌ماند، زیرا در همان نقطه نیرو‌های راهداری مشغول کار هستند. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یک سازمان دولتی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی و متولی نگهداری از جاده‌هاست. به بهانه هفته حمل‌ونقل با این سازمان تماس گرفتیم و سرپرست دفتر امور عملیات، بخشی از فعالیت‌های راهداری را برای همشهری شرح داد.

هر سال 10راهدار کشته می‌شوند
هرسال تعدادی از راهداران بر اثر حوادثی مانند تصادف با خودرو‌ها یا یخ‌زدگی، جان خود را از دست می‌دهند. حبیب جمشیدی، سرپرست دفتر امور عملیات راهداری، ماشین‌آلات و مدیریت بحران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «سالانه حدود 10راهدار فوت می‌کنند و بین 20 تا 30نفر هم آسیب جدی می‌بینند. همکارانی داریم که در حادثه دست و پای خود را از دست داده‌اند. بیشتر حوادث در گردنه‌ها و در فصل سرد رخ می‌دهد. وقتی بحران برف پیش بیاید نه فقط نیرو‌های عملیاتی بلکه مدیران هم در محل حضور دارند.» او درباره سخت‌ترین محور‌های عملیاتی بیان می‌کند: «جاده‌های کوهستانی در مازندران، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، لرستان، کرمانشاه، زنجان، همدان و... برف‌گیر هستند و باید همیشه مراقبت شوند.»

راهدار‌خانه هیچ وقت خالی نیست
زمستان‌ها در برخی گردنه‌های کوهستانی، مدت‌ها دمای هوا سرد‌تر از منفی 10درجه باقی می‌ماند. خطر یخ‌زدگی و در نتیجه احتمال تصادف خودرو‌ها یا پرت‌شدن آنها به دره همیشگی است، برای همین راهدار‌خانه هیچ وقت نباید خالی بماند. سازماندهی راهدار‌ها به این شکل است که در اول و آخر ساعت کاری، تعدادی از نیرو‌ها به راهدارخانه می‌روند و تعدادی به خانه برمی‌گردند اما تعداد نیرو‌های درون راهدار‌خانه باید ثابت بماند. جمشیدی می‌گوید: «نفرات ما محدود است و نمی‌توان آنها را به شیفت‌های اداری 8ساعته یا آنطور که در برخی سازمان‌ها مرسوم است، 48ساعته 24ساعته تقسیم‌بندی کرد. برای همین هر حوزه برای حضور دائمی نیرو‌هایش برنامه‌ریزی می‌کند.»

72کار متفاوت 
راهدار‌ها 2فصل کاری دارند: سرما و گرما. زمانی که سرما شدت می‌گیرد باید مراقب بسته‌نشدن راه‌ها باشند، برف را از سطح جاده پاک کنند، ماسه بریزند و جلوی حرکت و تخریب سیل را بگیرند. زمانی که گرما شروع شود، باید آسفالت را ترمیم و پل‌ها بازسازی و حاشیه راه‌ها را ایمن‌سازی‌ کنند. در فصل گرما نیوجرسی‌های میانه جاده مرمت و جابه‌‌جا، فضای زیر پل‌ها لایروبی، علائم و تابلو‌ها‌ شسته و ترمیم و ترک‌ها و دیواره‌های سست‌شده با بتن‌ریزی مستحکم می‌شوند و... تا جایی که فهرست اقدامات فصل گرم به 72مورد می‌رسد. رانندگان معمولا کارکنان راهداری را که در کنار جاده مشغول کار هستند، می‌بینند درحالی‌که نیرو‌های عملیاتی چندبرابر این تعداد است و در بخش‌های پشتیبانی و تامین ماشین‌آلات فعالیت می‌کنند.

آماده‌باش در شرایط اضطراری

فعالیت راهدار‌خانه‌ها به 3دسته تقسیم می‌شود: روزانه، دوره‌ای و اضطراری. فعالیت روزانه شامل پرکردن چاله‌های کوچک و صاف‌کردن تابلو‌های جاده است. فعالیت دوره‌ای در زمان‌های مشخص انجام می‌شود مانند بازدید از پل‌ها و تونل‌ها. کاری که در فصل سرد انجام می‌شود، یعنی برف‌روبی و شن‌پاشی جاده‌ها در گروه فعالیت‌های اضطراری قرار دارد تا ترافیک جاده‌ای روان بماند. وقوع سیل و زلزله هم در گروه فعالیت‌های اضطراری قرار می‌گیرد و باعث اعلام آماده‌باش به راهدار‌خانه‌ها می‌شود.

2هزار پایگاه راهداری
12هزار نفر عوامل انسانی راهداری کل کشور
1900راهدارخانه پایگاه‌های بین‌راهی در جاده‌ها
450مرکز
به‌عنوان راهدار‌خانه‌ها 









 

این خبر را به اشتراک بگذارید