• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26900
+
-

مشکلات ناتمام معلولان ضایعه نخاعی

مدیرعامل موسسه حمایت از معلولان آسیب نخاعی: معلولان ضایعه نخاعی در تامین هزینه‌های لوازم بهداشتی با مشکل مواجه هستند

گزارش
مشکلات ناتمام معلولان ضایعه نخاعی

مهسا شاه‌منصوری| اراک-  خبرنگار:

این روزها یکی از مشکلات معلولان استان مانند معلولان ضایعه نخاعی،‌ تأمین لوازم بهداشتی است که با شرایط واردات این محصولات و بالا رفتن قیمت این اقلام در کشور و استان، تامین این لوازم برای آنها بسیار مشکل شده است. به اعتقاد روانشناسان اگر این افراد با چالش‌هایی مانند تامین هزینه‌های زندگی و هزینه بالای لوازم بهداشتی‌ که مهم‌ترین نیاز آنهاست و باید به صورت مستمر و روزانه آن را تهیه کنند، مواجه شوند، نمی‌توانند با روحیه مناسب و عادی در جامعه زندگی کنند.
در این باره با «شمسی طالبی» مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد حمایت از معلولان آسیب نخاعی استان گفت‌و‌گویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.


تعداد افراد تحت حمایت انجمن چند نفر است و مهم‌ترین مشکلی که با آن مواجه هستند، چیست؟

حدود 220 نفر از معلولان ضایعه نخاعی استان تحت حمایت این مجموعه قرار دارند که حدود 90 نفر این افراد را بانوان و مابقی را آقایان تشکیل می‌دهند. افراد ضایعه نخاعی مشکلات فراوانی دارند، اما امروزه به دلیل تحریم‌ها و گرانی، بزرگترین مشکل این افراد تأمین لوازم بهداشتی است. 
به عنوان مثال پوشک مورد استفاده این افراد از 22 هزار تومان به 50 هزار تومان افزایش قیمت داشته و حتی با این قیمت هم به راحتی پیدا نمی‌شود و این افراد برای تهیه آن با مشکل مواجه هستیم.

نقش بهزیستی در تامین این اقلام بهداشتی چیست؟

قبلا بهزیستی لوازم بهداشتی را تهیه می‌کرد و در اختیار متقاضیان قرار می‌داد که آن را هم قطع کرده است و تنها ماهانه مبلغ 70 هزار تومان برای تهیه لوازم بهداشتی به معلولین می‌دهد که آن هم در دوره 3 ماهه پرداخت می‌شود. تجهیزات مورد استفاده افراد ضایعه نخاعی از دیگر معلولین بسیار بیشتر است و تهیه همه اقلام بهداشتی با توجه به این‌که این افراد اغلب تنها یک کارمند ساده بوده‌اند و حقوق کارمندی دریافت می‌کنند، ممکن نیست و باید حمایت شوند. حتی فردی که از شرایط مالی خوبی برخوردار است هم برای تهیه وسایل بهداشتی با مشکل مواجه می‌شود. به عنوان مثال هر روز باید کیسه ادرار تعویض شود که قیمت آن 1500 تومان و قیمت سُند هم 11 هزار تومان است. این تنها یک وسیله کوچک برای معلولین ضایعه نخاعی است که بسیاری از آنها در تامین آن با مشکل مواجه
 هستند.

در صورت تأمین نشدن لوازم بهداشتی معلول چه آسیبی می‌بیند؟

نبود لوازم بهداشتی برای این معلولان به معنای مرگ تدریجی است. خود این افراد یک جمله همیشگی دارند و می‌گویند اگر مقدار زیادی اقلام غذایی را در کنار یک بسته پوشک قرار دهید، ما قطعا بسته بهداشتی را انتخاب می‌کنیم.
نبود وسایل بهداشتی مشکلات متعددی مانند از کار افتادن کلیه‌ها را برای معلول در پی دارد و در واقع لوازم بهداشتی یک نیاز مبرم و ضروری برای این افراد است و باید دولت برای کمبود و گرانی این لوازم چاره‌ای  بیندیشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید