• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 23 مرداد 1397
کد مطلب : 26898
+
-

نظارت نامحسوس بر بازار

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان خواستار اعطای امکانات بیشتر برای افزایش نظارت‌ها بر بازار شد

بازار
نظارت نامحسوس بر بازار

فاطمه امامی|  قم- خبرنگار:

هشتمین جلسه ستاد تنظیم بازار استان قم فقط با یک هفته فاصله نسبت به جلسه قبل برگزار شد تا تغییرات بازار با کمترین فاصله ممکن رصد شود. 
گزارش معاون نظارت سازمان صمت قم هم نشان داد در همین یک هفته تغییرات زیادی در بازار صورت گرفته است. از 58 قلم کالایی که بررسی شده بود 22 قلم کالا افزایش قیمت داشته است. ماست و خیار با افزایش قیمت 11 درصدی دو کالایی بودند که بیش از 10 درصد نوسان قیمت داشتند. همچنین افزایش قیمت مرغ و بالا بودن تقریباً هزار تومانی آن نسبت به مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور از موضوع‌هایی بود که در این جلسه درباره آن صحبت شد. 


دلیل افزایش قیمت مرغ

 «محمدرضا طلایی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم، هم با تأکید بر این‌که ملاک در نرخ‌گذاری باید ستاد تنظیم بازار کشور باشد، گفت: قیمت مرغ در قم تابعی از میدان بهمن تهران است و نرخ وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار هم با یکدیگر تفاوت دارند. 
 «رضا سیار»، فرماندار قم، گرم بودن هوا و افزایش مصرف مرغ به دلیل افزایش مجالس جشن و شادی را از جمله دلایل گرانی دانست و خواستار توزیع مرغ منجمد در قم شد تا قیمت و نیاز مردم تعدیل و تأمین شود. 
بعد از مذاکراتی راجع به ضرورت آموزش نحوه مصرف مرغ یخ‌زده به مردم و روش توزیع آن در میان فروشگاه‌های شهر، این مسأله در جلسه تنظیم بازار استان قم تصویب شد. 


کاهش تولید شیر

افزایش قیمت شیر هم موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح شد. شیر هم از جمله اقلامی بود که ستاد تنظیم بازار کشور خواستار تعدیل قیمت آن توسط استانداران شده بود. 

رئیس اتحادیه لبنیاتی‌های سنتی در این جلسه به کاهش 40 درصدی تولید شیر در قم اشاره کرد و این‌که با وضعیت پیش آمده در گرانی نهاده‌ها و افزایش نیافتن منطقی قیمت، دامداران حتی دام‌های مولد را به کشتارگاه می‌برند. فرماندار هم با اشاره به این‌که کارخانه‌های لبنیات سال‌ها شیر را ارزان‌تر از قیمت مصوب از دامدار خریده‌اند و امروز نمی‌توان برای افزایش اندک قیمت دامداران را تحت فشار قرار داد، گفت: باید با حوصله این دوره را بگذرانیم. 

 «مجید آوری‌فرد»، مدیر کل امور اقتصادی استانداری قم، اما با اشاره به ممنوع بودن عرضه شیر خام اظهار کرد: ما چند سال به دلیل خرید ارزان کارخانه‌ها چشممان را به روی فروش شیر خام در لبنیاتی‌های سنتی بستیم و حالا نباید به این بهانه دامداران گران بفروشند. 
نماینده اتحادیه دامداران هم به کاهش تولید شیر از 500 تن به 150 تن در استان اشاره کرد و این‌که همین الآن هم قیمت تمام‌شده شیر 1840 تومان است و هنوز دامداران نمی‌توانند شیر را به قیمت تمام‌شده بفروشند چراکه 16 درصد سهم مغازه‌دار، 16 درصد سهم شبکه توزیع و 9 درصد مالیات از آن کم می‌شود. 

وی همچنین از این‌که در استان قم نهاده به قیمت مصوب بسیار اندک توزیع شده گلایه کرد و گفت: روزی 2 هزار تن جو در استان قم نیاز داریم اما در ماه بیشترین جویی که به ما داده 400 تن است. یک بار 300 تن سویا به قیمت مصوب توزیع شد که بر سر نحوه توزیع آن دعوا به راه افتاد. از طرفی اختلاف جوی بازار آزاد و پشتیبانی 400 تومان است اما جوی پشتیبانی کیفیت بسیار پایینی دارد. 
در نهایت توسط رئیس سازمان جهاد کشاورزی مطرح شد که مشکل اصلی در قیمت شیر نیست بلکه در قیمت فراورده‌ها مانند ماست و پنیر است که بسیار بالا رفته است. قرار شد جدول دقیقی برای نظارت بیشتر به قیمت این محصولات تنظیم شود و وزارت صنعت هم جدیت بیشتری برای این کار به خرج دهد. 


قیمت نان کاهش یابد

فرماندار قم در ادامه جلسه مسأله افزایش قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز را مورد توجه قرار داد. وی همچنین تحلیلی از دلایل برخورد با این افزایش قیمت ارائه کرد. 
سیار گفت: دولت از سال 93 نه‌فقط نرخ گندم را افزایش نداده بلکه در 2 نوبت آن را ارزان‌تر هم کرده است و به همین دلیل نانوایان آزادپز هم در واقع در شرایط کنونی از دولت یارانه می‌گیرند و حق ندارند خودسر قیمت را افزایش دهند. 
به عقیده او این افزایش قیمت به دلیل جو روانی ابتدای ماه رمضان صورت گرفته و دلیل منطقی و اقتصادی نداشته است. 
فرماندار قم در عین حال گفت نانوایی‌های آزادپز ادعا دارند در همه این مدت آرد را گران‌تر از کارخانه دریافت کرده‌اند و حتی فاکتور به آن‌ها ارائه نشده است. 

وی اظهار کرد: در مجموع 5 کارخانه تولید آرد در استان قم داریم که باید در این زمینه اقدام قاطع صورت گیرد. نمی‌شود دانه درشت‌ها را رها کرد اما نانوایان را تحت فشار قرار
 داد. مدیر کل غله و اداره بازرگانی استان قم اما ارائه ندادن فاکتور در کارخانه آرد را تکذیب کرد. 

 «بهزاد رادمنش» معتقد است گرانی نان نتیجه یک تبانی در اتحادیه آزادپزها بوده و حتی نانوا هم در آن نقشی نداشته است. در نهایت استاندار قم در این جلسه خواستار برگشت قیمت نان به پیش از گرانی و کشف قیمت جدید با کار کارشناسی شد. 
سیدمهدی صادقی همچنین عنوان کرد اگر کسی بخواهد در این مسیر اخلال ایجاد کند، به عنوان یک رفتار ضد امنیتی با او برخورد قضایی خواهد شد و این کار برایش ساده خواهد بود. 


احتکار و گران‌فروشی

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان قم گفت‌: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد در یک خانه 20 تن برنج انبار شده بود؛ در یک سنگ‌بری شمش‌های فولاد که با ارز 4200 تومان وارد شده بودند احتکار شده بود. در یک انبار 18 تن کاغذ و در دو انبار دیگر نیز لوازم خانگی احتکار شده بود. 
 «مهدی ریاضی» افزود: مجموعه‌ای از تخلفات از گران‌فروشی گرفته تا اختفا و احتکار در حال انجام است اما خودرو و نیروی کافی برای برخورد وجود ندارد و بازرسان سازمان با موتورسیکلت به دنبال کشف پرونده‌های احتکار می‌رود. 
وی خواستار اعطای امکانات بیشتر برای نظارت بر بازار شد. موضوعی که دستور آن در این جلسه توسط استاندار صادر شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید