• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26877
+
-

سایه‌گرانی از سر میوه کم نمی‌شود

میوه‌فروشان هم از گرانی میوه ناراضی‌اند، چراکه میزان فروششان کاهش یافته است

بازار
سایه‌گرانی از سر میوه کم نمی‌شود

علی خاموش|  یزد - خبرنگار:


علت افزایش بی‌رویه قیمت میوه و محصولات کشاورزی در هفته‌های اخیر به مسائل گوناگونی مانند دلالی، سودجویی، افزایش هزینه تولید، سرمازدگی و کاهش تولید ربط داده شد.
قیمت انواع میوه و دیگر محصولات تره‌باری در بازار، هفته‌ها و ماه‌های گذشته افزایش غیرمنطقی داشت، به طوری که بر اساس آخرین آمار منتشرشده بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی اقلام خوراکی در هفته منتهی به ۲۹ تیر ماه سال جاری، قیمت انواع میوه با افزایش 1/7 درصدی نسبت به هفته قبل‌تر از آن، افزایش 9 درصدی نسبت به هفته مشابه ماه قبل از آن و افزایش 5/71 درصدی نسبت به هفته مشابه سال قبل مواجه شده است.

در این میان، میزان افزایش قیمت برخی محصولات در این گروه مانند گیلاس 2/160 درصد، هندوانه 4/146 درصد، طالبی ۹۴ درصد و موز 9/63 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده که حداقل طی سنوات گذشته بی‌سابقه یا کم‌سابقه بوده است.
به اعتقاد برخی از تحلیلگران، دلالی و سودجویی عامل گرانی میوه است، ولی با این حال مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی، کاهش تولید ناشی از سرمازدگی و افزایش هزینه‌های تولید میوه در پی بالا رفتن قیمت نهاده‌های تولید را عامل این آشفتگی عنوان کردند.


دلالان همیشه هستند

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان با بیان این‌که امسال از نظر آب و هوایی بهار طولانی‌تری داشتیم و هوا دیرتر گرم شد ادامه می‌دهد: همین موضوع موجب کاهش میوه‌های سردرختی در بازار شده است.

«سید حسین بخشایش» با بیان این‌که همواره در طول سال‌های متمادی پدیده دلالی وجود داشته است، می‌گوید: اختلاف قیمت میوه خریداری‌شده از باغدار و قیمت مصرف‌کننده نهایی همواره وجود داشته و نمی‌توان این موضوع را عامل محوری برای افزایش قیمت میوه‌ها در سال جاری تعریف کرد و عامل اصلی کاهش میوه است. وی درباره دلایل افزایش قیمت میوه‌هایی همچون هندوانه و خربزه می‌گوید: علت اصلی افزایش قیمت این محصولات صادرات بود، به طوری که در بازه‌ای از زمان این محصولات صادر و عرضه آن در بازار داخل کاهش یافت. از این رو قیمت عرضه آن در بازار داخل افزایش پیدا کرد.


دلایل افزایش قیمت 

رئیس اتحادیه میوه‌فروشان یزد درباره دلایل افزایش قیمت میوه می‌گوید: گرانی مزد کارگر، افزایش هزینه بسته‌بندی و سردخانه از جمله هزینه‌هایی است که به واسطه‌ها تحمیل می‌شود و موجب افزایش قیمت میوه شده است.
«حسین مشرف» بیان می‌کند: به علت سرمازدگی تولید میوه‌های سردرختی کمتر و به تبع آن عرضه این میوه‌ها نیزکمتر شد و در نتیجه قیمت‌ها افزایش یافت.

وی می‌افزاید: اختلالات در حمل ‌و ‌نقل کامیون‌ها و افزایش هزینه حمل ‌و‌ نقل باعث سخت شدن دسترسی واسطه‌ها به وسایل حمل ‌و ‌نقل شد و نتوانستند با قیمت پایین محصولشان را به بازار عمده‌فروشی برسانند که درصدی از افزایش قیمت به همین دلیل است.

مشرف با بیان این‌که وقتی وسایل حمل ‌و‌ نقل به آسانی در اختیار نباشد، قیمت محصولات کشاورزی هم افزایش پیدا می‌کند و باعث تغییر قیمت اقلام خواهد شد ادامه می‌دهد: این موضوع باعث از بین رفتن محصولات جالیزی چون هندوانه و خربزه خواهد شد و نمی‌توان آنها را در سردخانه برای جلوگیری از فساد گذاشت.

وی درباره دیگر دلایل افزایش قیمت میوه‌هایی همچون هندوانه می‌گوید: در ابتدای سال این میوه‌ها ارزان بودند و کشاورزان به دلیل قیمت کم فروش، سطح کشت این محصولات را کاهش دادند و بعد از مدتی، کاهش عرضه در برابر تقاضا موجب افزایش قیمت شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار با بیان این‌که گرانی میوه هیچ ربطی به فروشندگان آن ندارد ادامه می‌دهد: فروشندگان نرخ سود منطقی 30 درصد را برای خود محاسبه می‌کنند که البته درصد بالایی از این سود را باید برای هزینه مغازه پرداخت کنند و در نتیجه سود آنها کاهش می‌یابد. وی می‌افزاید: میوه‌فروشان میوه را در چارچوب فاکتورهایی که دریافت می‌کنند عرضه می‌کنند، چراکه آنها فقط توزیع‌کننده میوه هستند.


دلالی؛ یکی از عوامل افزایش قیمت 

یکی از میوه‌فروشان یزدی با اشاره به این‌که علت گرانی‌ها سودجویی دلالان است می‌گوید: آنها میوه‌ها را با قیمت بالا به میدان‌دار می‌فروشند و در نتیجه میوه‌فروشان نیز باید میوه را با قیمت گران‌تری خریداری کنند و با کمی سود به مردم بفروشند.
«سید رضا دهقان» با بیان این‌که گرانی میوه‌ها برای میوه‌فروشان ضرر است، زیرا اگر قیمت میوه زیاد باشد، خرید مردم کمتر است و میوه‌ها خراب می‌شوند ادامه می‌دهد: فروش روزانه ما خیلی کم شده و این موضوع باعث کم شدن سود فروش شده است.


وضعیت مصرف میوه در استان

میوه تابستانه یزدی‌ها عمدتا هندوانه و خربزه است و میوه‌های سردرختی نیز کم و بیش مصرف دارد. گران شدن میوه در سال جاری به‌ویژه برای هندوانه و خربزه برای یزدی‌ها قابل پذیرش نبود. هر کیلوگرم هندوانه‌ای که تا چندی پیش حتی به قیمت کمتر از 500 تومان عرضه می‌شد، یک‌باره چند هزار تومان گران شد و با توجه به جایگاهی که در بین مصرف یزدی‌ها داشت، افزایش قیمت آن بسیار چالش‌برانگیز شد. اما افزایش قیمت میوه‌های سردرختی گران شدن هندوانه را از یاد برد. مردم با هزینه‌ای که سال گذشته برای مصرف یک ماه میوه خانه خرج می‌کردند امسال تنها یک‌بار می‌توانند میوه بخرند و این افزایش قیمت ادامه دارد و مشخص نیست که این افزایش قیمت افسارگسیخته چه زمانی مهار خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید