• چهار شنبه 12 آذر 1404
  • الأرْبِعَاء 12 جمادی الثانی 1447
  • 2025 Dec 03
چهار شنبه 12 آذر 1404
کد مطلب : 268269
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/OyPpY
+
-

رشد20درصدی فوتی‌ها با آغاز آلودگی هوا

مهدی بابایی در صحن شورای شهر خواستار رسیدگی جدی به وضعیت ترک‌فعل دستگاه‌ها در قانون هوای پاک شد

گزارش
رشد20درصدی فوتی‌ها با آغاز آلودگی هوا

مریم باقرپور | روزنامه‌نگار

در چند روز گذشته، اظهارات رئیس مرکز اورژانس درباره افزایش مرگ‌ومیرها در روزهای آلوده پایتخت خبرساز شد. این موضوع، یعنی افزایش متوفیان پایتخت همزمان با اوج آلودگی هوا، روز گذشته در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران هم مطرح شد. مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورا با ارائه آماری از افزایش 20درصدی فوتی‌ها خبر داد و از قوه قضاییه خواست به این موضوع وارد شود. اما در  سیصد و هفتادو ششمین  جلسه  شورا چه گذشت؟

خانواده متوفیان شکایت کنند
مهدی بابایی در تذکر خود با ذکر اینکه با وضعیت فعلی امیدی به تغییر وضعیت جدی در آلودگی هوا نداریم، گفت: سال‌هاست قوه مجریه آنچنان که باید و شاید به تکالیف خود در کاهش آلودگی هوا عمل نمی‌کند. قوه مقننه نیز آنچنان که باید نظارت ندارد؛ بنابراین باید حکمرانی تغییر کند. براساس آمار سازمان بهشت زهرا(س)، میانگین فوتی روزانه ۱۸۰نفر بوده است، اما امروز به ۲۲۰ نفر در روز رسیده و رشد ۲۰درصدی آمار فوت در یک‌ماه نشان‌دهنده وضعیت بحرانی آلودگی هواست. وزارت بهداشت باید آمار مراجعه به مراکز درمانی را اعلام کند. رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران از خانواده‌هایی که عزیزان خود را به‌دلیل آلودگی هوا از دست داده‌اند، خواست از دستگاه‌های مقصر در آلودگی هوا شکایت کنند تا قوه قضاییه جدی‌تر به این موضوع بپردازد.

دستگاه‌هایی که وظایف خود را انجام نداده‌اند
همچنین مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در بخشی از صحبت‌هایش با خبرنگاران درباره الزام اجرای قانون هوای پاک تأکید کرد که در بسیاری از شهرهای دنیا ورود خودروهای بنزینی به محدوده مرکزی ممنوع شده و تهران هم می‌تواند چنین اقداماتی را انجام دهد، مشروط بر اینکه اراده لازم وجود داشته باشد. رئیس پارلمان شهری درباره فراهم‌شدن زیرساخت‌ها برای رفع آلودگی هوا اینطور گفت: شهرهای آلوده‌تر از تهران توانسته‌اند با برنامه‌ریزی درست به هوای پاک برسند و تهران هم می‌تواند؛ اما اجرای برنامه‌ها ضروری است و تنها تصویب قانون کافی نیست. درصورت برگزارنشدن جلسه‌های بررسی عملکرد نهادها، شورا ناچار خواهد شد از روش‌های مختلف اطلاعات لازم را به دست آورد و به مردم اعلام کند که کدام دستگاه وظایف خود را انجام نداده است.

توسعه حمل‌ونقل عمومی  و خودروهای برقی 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر لزوم توسعه حمل‌ونقل عمومی، صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاستن از تردد شخصی یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هواست. اگر خودروهای شخصی نیز برقی و هیبریدی شوند، اثرگذار خواهد بود. البته ما در شرایط جغرافیایی خاصی به لحاظ وزش باد و باران هستیم و دیدیم که با بارش محدود باران هم هوای صبح تهران پاک‌تر شد.

شرایط تردد معلولان نسبت به گذشته بهتر شده است 
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران: خدمات حمل‌ونقل ویژه معلولان توسعه می‌یابد .شرایط تردد معلولان نسبت به گذشته بهتر شده است. هر سال مسیرهایی برای تردد افراد دارای معلولیت ایجاد می‌شود؛ هرچند کافی نیست و باید توسعه یابد. افراد غیرمعلول با مشکلات تردد مواجه هستند؛ اما در تهران خودروهایی به‌صورت رایگان در اختیار معلولان قرار گرفته که در بسیاری از شهرها چنین خدماتی ارائه نمی‌شود یا به این گستردگی نیست.

لزوم نوسازی محله‌های تاریخی 
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران:  با وجود گزارش‌های سازمان‌های آتش‌نشانی و مدیریت بحران مبنی بر فرسودگی شدید در بافت محله‌های عودلاجان و امامزاده یحیی، مشکل امداد‌رسانی در آن محدوده و کاهش کیفیت زندگی ساکنان، لازم است اقدامات نوسازی به‌سرعت انجام شود، اما به‌دلیل محدودیت‌های میراث فرهنگی سرعت اقدامات در این زمینه پایین است و ساختمان‌های تخریب‌شده در این محله‌ها به فضاهای بی‌دفاع شهری و ناایمن تبدیل شده‌اند. پیرهادی از رئیس شورای شهر تهران خواست موضوع را از وزیر میراث فرهنگی پیگیری کند. 

مهم‌ترین  دستور جلسه چه بود؟
پس از چند جلسه بررسی، اساسنامه نهاد راهبری و پایش طرح‌های توسعه شهری با اصلاح ساختارها و پیش‌بینی تشکیلات سازمانی همچون
 مرکز هزینه، با 13رأی موافق به تصویب رسید.

220
میانگین تعداد متوفیان پایتخت در روزهای آلوده بوده است

180
میانگین تعداد متوفیان تهران در روزهای  معمولی است

 

این خبر را به اشتراک بگذارید