بچه مردم در بازار آشفته اکران
گفتوگو با محمود کریمی،کارگردان فیلم «بچه مردم»
گروه 24
سال گذشته در میان فیلمهای چهل وسومین جشنواره فجر چه از نگاه منتقدان و چه از نگاه داوران فیلم «بچه مردم» اثری برگزیده بود. نوشتههای مثبت جشنواره و تعداد قابل توجه نامزدیهای اختتامیه اثبات این ادعاست.روایت سینمایی زندگی شهیدی از مراکز نگهداری کودکان بیسرپرست شیرین و دلنشین از کار درآمده است.
یکماه از شروع اکران فیلم «بچه مردم» گذشته و در این برنامه مجله تصویری24، محمود کریمی، کارگردان فیلم مهمان بود و درباره این فیلم و مشکلات آن صحبت کرد.
هنوز در اکران فیلم، آزمون و خطا داریم
من قبل از اکران فیلم «بچه مردم» که نخستین تجربه سینمایی بلندم است، در بحث اکران خیلی اطلاعات نداشتم و معمولا وقتی در حوزهای تخصص ندارم به کسانی که متخصص این کار هستند، اعتماد میکنم. بعد از جشنواره درباره اکران نوروزی گفته شد که اساسا مختصات اکران نوروز متفاوت است و با توجه به حجم فیلمهای اکران نوروز ممکن است «بچه مردم» گم شود. بهار هم عنوان شد که فصل شروع امتحانات است و بعد در تابستان محرم و صفر را داشتیم. بنابراین تصمیم گرفتند فیلم«بچه مردم» مهرماه اکران شود. زمان اکران فیلم بد نیست اما وقتی وارد ماجرای اکران میشویم واقعا مشخص میشود وضعیت پخش و اکران ما در مرحله آزمون و خطاست و بسیار بلاتکلیف است.
عموما فرمول خاصی در بحث اکران فیلمها نداریم. قبلتر همیشه غرولندها درباره اکرانهای اشتباه را میشنیدم و حالا بیرودربایستی میگویم که سازندگان فیلم و سینمادارها هرکدام تلاش میکنند فیلم خود را بفروشند و به نوعی هم حق دارند. وقتی مسیر سالم نباشد، برای یک فیلمساز مهم است که فیلم بفروشد و کاری نمیتواند بکند. بحث پخش و اکران فیلمها نیازمند یک آسیبشناسی جدی است. انگار بحث اکران از دست همه در رفته و هیچ تکلیف مشخصی ندارد. پای حرف هرکسی مینشینید، از سینمادار گرفته تا شورای اکران، میبینید هرکدام میگویند چه باید کرد؟
چرا مردم سینما نمیروند؟
در مملکت ما که 90میلیون جمعیت داریم، در بهترین حالت 2میلیون نفر به سینما میروند. این نشان میدهد که مسیر اشتباه است و یک جای کار مشکل دارد. ما این همه سازمان و تشکیلات و در ردههای مختلف سنی مخاطب داریم که بهدنبال سرگرمی است. در حال حاضر سینما بعد از پارک رفتن ارزانترین تفریح در ایران است. در همه مالها سالنهای سینما وجود دارد، چرا فقط 2میلیون نفر سینما میروند؟ چه باید کرد که مسیر را برای رفتن به سینما باز کنیم؟ بالاخره مردم ما برای تفریح کاری انجام میدهند.
در روند اکران، پخشکنندههای فیلمهای کمدی دستشان آمده باید چه کار کنند. هرچند این روزها به شکل کلی فروش در سینما افت پیدا کرده اما فیلمهایی از جنس «بچه مردم» که در این وضعیت توانستند حتی به اکران برسند و بدهکار عوامل نباشند، بهنظرم هنر کردهاند.
این فیلم میتواند اکران خوبی برای نوجوانان و مدارس باشد اما در زمینه تبلیغات فضای بههمریختهای وجود دارد. قبل از اکران با برخی مدارس رایزنی شد و اینکه بلیتهایی مختص دانشآموزان و خانوادههایشان آماده شود. مخاطب این فیلم نوجوانان هستند اما مگر میشود تکتک با تمام مدارس رایزنی کرد. برای این نوع کار هم باید جریانی ایجاد شود اما متأسفانه هیچ مسیری حتی برای اکران فیلم مختص کودکان و نوجوانان وجود ندارد.