• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26727
+
-

هشدار آبفار به روستاییان

مدیرعامل شرکت آبفار استان: نیمی از آب آشامیدنی روستاها هدر می‌رود

گزارش
هشدار آبفار به روستاییان

 زهرا احمدی| زنجان - خبرنگار:

هم‌اکنون 907 روستا در استان زنجان وجود دارد که از این تعداد 597 روستا با 102 هزار انشعاب تحت حمایت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قرار دارند.
به گفته مدیرعامل شرکت آبفار استان، روستاهایی که تحت پوشش شرکت آبفار نیستند نیز از خدمات این شرکت به طرق مختلف بهره‌‌مند می‌‌شوند.

«رضا کابلی» با اشاره به این که در حال حاضر آب آشامیدنی روستاییان استان از 120 منبع تامین می‌‌شود که این منابع شامل چاه، قنات و سد است، اظهار می‌کند: آب روستاییان استان از چندین سد و 332 حلقه چاه و 378 چشمه و قنات تامین می‌‌شود که می‌‌توان گفت بیش از 50 درصد آب مصرفی روستاییان از چشمه و قنات تامین می‌‌شود و با این شرایط کم‌آبی و کاهش نزولات آسمانی، بیشتر منابع سطحی روستاها خشک شده و این روستاییان در آب مصرفی دچار مشکلاتی شدند.

وی با تاکید بر اینکه 121 روستای استان با بحران آب روبرو هستند، می‌‌گوید: در حال حاضر برای روستاییانی که با بحران آب مواجه هستند آب‌رسانی با تانکرهای سیار و توزیع بسته‌‌های آب انجام می‌‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفار استان با بیان این‌که روستاهای دور از دسترس و زیر 20 هزار نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیستند، ادامه می‌دهد: آب‌رسانی به روستاها براساس اولویت و سطح بندی که دولت تعیین کرده انجام می‌‌شود و به مرور زمان همه روستاییان از آب آشامیدنی و سالم بهره‌‌مند خواهند بود.

وی ادامه می‌دهد: امسال شرکت آبفار استان در نظر دارد طرح آب‌رسانی به نیمی از روستاهای مواجه با بحران آب را اجرا کند و تعداد روستاهای درگیر بحران آب را از 121 روستا به 61 روستا برساند.
کابلی می‌افزاید: عرضه آب آشامیدنی سالم و با کیفیت از اهداف سازمانی و اولویت‌های شرکت آب و فاضلاب روستایی استان است و براساس آن آب‌رسانی از منابع آبی با کیفیت بالایی به روستاییان ارائه می‌‌شود.


جمع‌‌آوری 1000 انشعاب غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان این‌که در استاندارد ملی برای انشعابات به ازای هر انشعاب یک متر مکعب مخزن آب وجود دارد، می‌افزاید: تعداد مخازن آب روستاییان تحت حمایت شرکت آبفار استان 591 باب با ظرفیت 81 هزار و 597 متر مکعب است و با توجه به این‌که 102 هزار انشعاب در روستاهای استان وجود دارد، 20 هزار متر مکعب کمبود مخزن داریم.

وی بر این باور است که یکی از  معضلات شرکت آبفار استان در تامین و انتقال آب در روستاها انشعابات غیر مجاز است که متخلفین، آب آشامیدنی را برای مصارف کشاورزی استفاده می‌کنند.

به گفته کابلی در سال گذشته حدود هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی و جمع‌‌آوری شد و امسال نیز شرکت آب و فاضلاب روستایی استان جمع‌‌آوری 2 هزار انشعاب غیرمجاز را در برنامه خود دارد که در 3 ماهه نخست سال جاری 370 انشعاب غیرمجاز شناسایی شده است.


250 متر مکعب سرانه مصرفی آب روستاییان

کابلی با تاکید بر این ‌که مصرف سرانه استاندارد هر فرد در شبانه روز 140 تا 150 متر مکعب است، اظهار می‌‌کند: متوسط سرانه مصرف آب آشامیدنی روستاییان استان در شبانه‌روز بالای 250 متر مکعب است که در برخی از روستاها به 300 متر مکعب نیز می‌‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با بیان این که انشعابات غیرمجاز مهم‌ترین عامل افزایش سرانه مصرف آب آشامیدنی در روستاهاست، می‌افزاید: بحران آب سبب شده برخی از روستاییان کشاورز با هدف تامین معیشت و درآمد برای آبیاری محصولات کشاورزی خود از آب آشامیدنی استفاده کنند که این موضوع سبب افزایش مصرف آب آشامیدنی در روستاها شده است.
وی با بیان این‌ که نیمی از آب آشامیدنی در روستاها هدر می‌رود، می‌افزاید: به علت فرسودگی تاسیسات آب‌رسانی میزان هدر رفت آب در روستاها بالای 50 درصد بود که در سال گذشته با مشارک مردم این میزان به 45 درصد رسیده است.


10 هزار کنتور خراب 

کابلی با اشاره به این‌ که کنتور آب نقش مهمی در ثبت مصارف دارد، ادامه می‌دهد: از 102 هزار انشعاب در روستاهای استان 10 تا 15 هزار کنتور خراب وجود دارد که در سال گذشته 3 هزار کنتور خراب شناسایی و تعویض شد و امسال نیز تعویض 5 هزار کنتور خراب در روستاها را در برنامه‌‌ خود داریم. 


 مشارکت مردمی موثر در آبرسانی

به گفته کابلی هر سال از میزان اعتبارات دولتی برای شرکت آبفار استان کاهش می‌‌یابد که برای اتمام پروژه‌‌های عمرانی این اعتبارات کارساز نیست چراکه برای اجرای طرح‌های عمرانی در روستاها 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز بوده و این در حالیست که در سال جاری میزان اعتبارات شرکت آبفار استان 7 تا 8 میلیارد تومان است و برای تحقق این طرح‌ها نیاز به مشارکت مردمی است.

وی ادامه می‌دهد: در سال گذشته با همکاری مجمع خیرین آب‌رسانی و مشارکت مردمی اعتباری بالغ بر 29 میلیارد تومان برای آب‌رسانی 218 روستا جمع‌آوری شد که تا به امروز 149 روستا از آب آشامیدنی بهره‌‌مند شده و برای 35 روستا نیز در حال تاسیس سیستم آب‌رسانی هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با اشاره به مشارکت خوب روستاییان در اجرای طرح‌های آبرسانی، بیان می‌‌کند: در روستای خویین از توابع شهرستان ایجرود مشارکت روستاییان در اجرای طرح‌های آب‌رسانی صد‌در‌صد بوده که با این وجود اهالی این روستا برای ادامه طرح‌های آب‌رسانی اعلام آمادگی کرده‌‌اند.


استقبال  کم سرمایه‌‌گذاران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با اشاره به این‌ که سرمایه‌‌گذاری در بخش‌های آب‌رسانی انواع مختلفی دارد، می‌گوید: در حال حاضر به دلیل پراکندگی تاسیسات آبفار سرمایه‌گذاران رغبتی برای سرمایه‌‌گذاری ندارند و تنها مشارکت مردمی همیار شرکت آبفار استان در اجرای طرح‌های عمرانی و آب‌رسانی است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید