• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26720
+
-

باید سنت‌ها اصلاح شود

سید مهدی علمی حسینی | مدیر گروه قرآن و حدیث دفتر تبلیغات اسلامی خراسان :

در مقایسه جامعه امروز با زمان ازدواج حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) به «نوع تفکر و نگرش به ازدواج» می‌رسیم که عامل تفاوت چشمگیر شده است. آنچه حاکم بر تفکر علوی و فاطمی است یک نگرش توحیدی است. 
نگاه توحیدی به ازدواج و زندگی و آنچه انسان بر مبنای آن برای خود برنامه‌ریزی می‌کند می‌تواند او را به عرش ببرد یا در فرش نگه دارد. حضرت زهرا(س) مهریه بسیار کمی طلب می‌کنند چون در نگاه ایشان ازدواج یک ابزار است و طریقیت دارد
 نه موضوعیت. امروز وقتی یک جوان ازدواج می‌کند هجمه رسم و رسوم جامعه او را به جایی می‌رساند که خود ازدواج موضوعیت پیدا می‌کند. وقتی جوانی همسر اختیار می‌کند، برخی خانواده‌ها در فکر این نیستند که ازدواج او به فرموده قرآن برای تسکین و آرامش است تا بگویند چه کنیم که این فرمایش محقق شود. بلکه پدر نگاه می‌کند به شئون خود در سایه رسوم، مادر عروس یا داماد نیز همین دید را دارند و عروس و داماد هم به لحاظ ویژگی اجتماعی بودن انسان، متاسفانه همین نگاه را دارند.
علت این‌که امروز ازدواج‌ها به هم می‌ریزد و دختر و پسر تحمل شرایط و سختی زندگی را ندارند شاید این است که اغلب جوانان ازدواج را با وام و قرض شروع می‌کنند. وقتی چنین فضایی ایجاد می‌شود، زوجین به جای این‌که از ازدواج خاطره خوشی داشته باشند بار سنگینی را بر دوش حس می‌کنند.

اگر در یک خانواده‌ نگرش توحیدی حاکم باشد فرزندان در هنگام ازدواج دید توحیدی خواهند داشت و طبیعتا اگر دو خانواده با هم هماهنگ باشند آن نگرش کمک‌کننده به دوام و کیفیت ازدواج است. این درسی است که از ازدواج نمونه و شیرین امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) به یاد داریم. وقتی پیامبر (ص) از هر دو بزرگوار می‌پرسد که همسرت را چگونه یافتی جواب هر دو این است که همسرم را کسی دیدم که مرا به سمت خدا سوق داد و در این مسیر یاری‌دهنده من است.بنابراین باید تربیت توحیدی را در جامعه تقویت کرد و نگرش‌ها را بر آن قرار داد. امروز جوان ممکن است حتی به شادی انسان‌های دیگر فکر نکند زیرا تفکرش توحیدی نیست.

وقتی تفکر توحیدی باشد «من» از هرچه در عالم است کمک می‌گیرد برای رسیدن به نقطه محوری که خدا باشد. اما وقتی «من» محور باشد قضیه فرق می‌کند. فشار سنت‌های باطل اجتماعی و سنت‌های مصرف‌گرایانه و سنت‌های کاملا غیرتوحیدی حتی خانواده، عالم را در این جامعه دچار چالش کرده است. بنابراین باید این سنت‌ها از خانه علما آغاز شود. آنها که قدم بردارند مردم هم همراه می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید