• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26683
+
-

شهرداری‌های بدهکار

بدهی‌ برخی شهرداری‌های خوزستان چند برابر درآمد سالانه آنهاست

شهری
شهرداری‌های بدهکار

پروانه بندپی|  خبرنگار همشهری: 

یکی از مشکلات همیشگی شهرداری‌ها در استان خوزستان کمبود منابع مالی، کاهش درآمد و  میلیاردها تومان بدهی است که بخش قابل‌ توجهی از این بدهی‌ها مربوط به شهرداران دوره‌های پیش است.
هفته‌‌ای نیست که خبری از بدهی شهرداریِ یکی از شهرهای خوزستان منتشر نشود. شهرداران پرداخت نشدن عوارض سالانه نوسازی ازسوی شهروندان، کاهش ساخت‌و‌ساز در دوران رکود بیش از 5ساله بازار مسکن و مازاد بودن تعداد زیادی از نیروهای شهرداری را دلیل عمده بدهی‌های خود عنوان می‌کنند و معتقدند اگر مشارکت شهروندان و کمک دولت باشد، کارها خیلی آسان‌تر پیش خواهد رفت.کمبود منابع مالی شهرداری‌های استان باعث شده است که بسیاری از پروژه‌های عمران شهری ناتمام بماند و خیلی از امور خدماتی سبک همچون جمع‌آوری زباله‌ها سامان داده نشود. از همین رو، رفاه و آسایش شهری که حق شهروندان خوزستان است، محقق نمی‌شود.گرچه تلاش شهرداران استان این است که بدهی‌هایی که روی دستشان مانده روی کارها و اجرای پروژه‌ها تاثیر نگذارد، اما طبیعی است که وجود بدهی و کمبود منابع مالی و درآمدی، توان اجرای پروژه‌ها و طرح‌های شهری را از مجموعه شهرداری می‌گیرد.


بدهی کلان‌شهری به نام اهواز

اهواز یکی از کلان‌شهرهای کشور است، اما شهرداری آن همواره با کمبود منابع مالی دست و پنجه نرم می‌کند و حجم زیادی بدهی دارد.
شهردار اهواز در این زمینه به همشهری می‌گوید: مهر پارسال که پای کار آمدم، شهرداری را با 800 میلیارد تومان بدهی تحویل گرفتم. در ابتدا تصور می‌کردیم 400 تا 500 میلیارد تومان بدهی داریم، اما با گذشت زمان دیدیم اسنادی هست که هنوز به حساب ننشسته است.
«منصور کتانباف» می‌گوید: در حالی این میزان بدهی در شهرداری وجود دارد که بودجه عمرانی سال گذشته ۶۵۰ میلیارد تومان بود.


بدهی ۱۰۰ میلیاردتومانی شهرداری خرمشهر

خرمشهر یکی از شهرهای خوزستان است که از زمان پایان جنگ، اقدام قابل ‌توجهی برای بازسازی آن نشده است. اجرا و تکمیل پروژه‌های شهری از رویاهای شهروندان خرمشهری است. در این میان، بدهی شهرداری این شهر نیز قوزبالاقوز است که انجام امور عمرانی را عقب‌تر می‌اندازد؛ بدهی ۱۰۰ میلیارد تومانی که یک عضو شورای اسلامی این شهر آن را اعلام و رسانه‌ای کرده است. «فاخر ربیعی» می‌گوید: شهرداری خرمشهر فقط به تامین اجتماعی و اداره دارایی ۱۰۷ میلیارد تومان بدهکار است.

این عضو شورای شهر خرمشهر اظهارمی‌کند: شهرداری ۸۵ میلیارد تومان به تامین اجتماعی و ۲۲ میلیارد تومان به دارایی بدهی دارد که مربوط به سال‌های گذشته است.ربیعی می‌گوید: سیاست‌هایی برای تسویه بدهی‌ها اتخاذ شده است که امیدواریم نتیجه مطلوب بدهد.وی تاکید می‌کند: لازمه بهبود شرایط شهری احساس مسئولیت و همدلی و بی‌تفاوت نبودن در خصوص مسائل شهر است و همه دستگاه‌ها و مردم باید در قبال وضعیت شهر احساس مسئولیت کنند.


۴۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری ماهشهر

شهردار بندر ماهشهر هم در گفت‌وگویی اعلام کرده است که این شهرداری تا پایان سال گذشته ۴۰ میلیارد تومان بدهی داشته و سعی شهرداری بر این بوده که این بدهی را در سال جاری پرداخت کند.
«مجاهد نظارات» اظهار کرده است: شهرداری بندر ماهشهر با توجه به پروژه‌ها و برنامه‌هایی که در سال گذشته انجام داد، در انتهای سال 40 میلیارد تومان بدهی داشته که علت این بدهی تحقق نیافتن درآمد سال گذشته بود.

وی با اشاره به قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده گفت: علت عمده بدهی شهرداری عدم تحقق بودجه 150 میلیاردی بوده که شورا با توجه به درآمد حاصل از صنایع پتروشیمی حاضر در منطقه آن را در نظر گرفته است.
شهردار بندر ماهشهر ادامه داد: در گذشته مالیات بر ارزش افزوده صنایع پتروشیمی منطقه فقط به شهرستان تعلق می‌گرفت، اما ‌اکنون این مالیات میان همه شهرستان‌های خوزستان تقسیم می‌شود که همین باعث کاهش چشمگیر درآمدها و تحقق نیافتن بودجه سال گذشته شد.
وی با اشاره به کند شدن روند اجرای بعضی پرو‌ژه‌های شهرداری گفت: از ابتدای سال تاکنون سعی ما بر این بوده که با توجه به درآمد‌ها هزینه کنیم و بدهی‌های شهرداری را پرداخت کنیم و نگذاریم شهرداری بدهکارتر شود یا پروژه‌ها به دلیل بدهکاری شهرداری روی زمین بماند یا کند پیش برود.
شهردار بندر ماهشهر اظهار کرد: طبق قانون، حق آلایندگی که شهرداری از صنایع پتروشیمی دریافت می‌کند، یک درصد است و با شرکت‌هایی که این یک درصد را پرداخت نمی‌کنند شهرداری تلاش می‌کند در چهارچوب قانون رایزنی داشته باشد و حق و حقوق مردم بندر ماهشهر را جذب کند.


آبادان با بدهی 250 میلیاردتومانی

شهردار آبادان هم هفته گذشته در نشستی با خبرنگاران، موضوع بدهکاری این نهاد را رسانه‌ای کرد و گفت: برای کاهش هزینه‌های شهرداری قصد بازنشسته کردن 400 نیرو را داریم. البته این تعداد مشمول شرایط بازنشستگی هستند.
«حسین حمیدپور» گفت: شهرداری آبادان 250 میلیارد تومان بدهی بالا آورده است، در حالی که با کاهش منابع مالی مواجهیم و بخش مهمی از درآمدها باید صرف پرداخت حقوق کارکنان شود.

وی عنوان کرد: در سال 96 به طور متوسط ماهانه 9 میلیارد تومان حقوق کارکنان شهرداری بود، در حالی که درآمدهای محقق‌شده شهرداری به زور به 6 میلیارد تومان می‌رسید. بدهی چشمگیر شهرداری آبادان و کمبود منابع مالی این نهاد در حالی است که آبادان سومین شهر خوزستان از نظر وسعت بافت فرسوده است و بودجه قابل ‌توجهی برای ساماندهی این معضل مورد نیاز است؛ بودجه ای که شهرداری آبادان در اختیار ندارد.


۸۰ میلیارد تومان بدهی؛ سهم شهرداری اندیمشک

رئیس شورای شهر اندیمشک نیز به بدهی ۸۰ میلیارد تومانی این نهاد اشاره می‌کند و می‌افزاید: البته 7 میلیارد تومان از این بدهی‌ در دوره شهردار پیشین پرداخت شده است.«نعمت مریدی» می‌گوید: وضعیت درآمد شهرداری اندیمشک نسبت به حجم خدمات و گستردگی خدمات کمتر است و از این رو شهرداری اندیمشک مقروض است.


بدهی‌ شهرداری دزفول  ۶ برابر درآمد سالانه

شهردار دزفول نیز چندی پیش با اشاره به میزان بدهی‌های شهرداری دزفول بیان کرد: بدهی‌های شهرداری دزفول ۶ برابر درآمد سالانه است و برای این موضوع باید چاره‌اندیشی کرد. «محمدعلی دوایی‌فر» گفت: وضعیت مالی شهرداری دزفول به قدری نامناسب است که در پرداخت حقوق کارکنان هم دچار مشکل هستیم. وی با بیان این‌که درآمد سالانه شهرداری ۶۰ میلیارد تومان است گفت: بدهی‌های شهرداری اکنون ۶ برابر درآمد سالانه آن است. ضمن این‌که بدهی‌های پنهان متعددی هم وجود دارد که حین کار و در طول زمان مشخص
 می‌شود.
 ***
برای اداره شهر نیاز به درآمدهای پایدار وجود دارد. در حال حاضر نسبت درآمدهای پایدار شهردار‌ی‌های خوزستان بسیار  اندک است. 
ساخت‌و‌ساز در شهرهای خوزستان همچنان دچار رکود است و برای اداره شهر فعلا نمی‌توان به این گزینه امیدوار بود. بنابراین باید درآمدهای پایدار ایجاد کرد تا شهرداری‌ها بدهی خود را تسویه کنند، نگران پرداخت حقوق کارکنان خود نباشند و هیچ پروژه‌ای روی زمین نماند.

این خبر را به اشتراک بگذارید