• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26656
+
-

پای درددل قهرمان ساکن محله بریانک

ترحم نکنید، امکانات بدهید

سحر جعفریان‌| خبرنگار:

منطقه 10



«فاطمه عسگری» ورزشکاری است که با وجود معلولیت جسمی به خاطر تصادف در سال 1389 با انگیزه‌ای وصف‌ناشدنی به ورزش‌های مورد علاقه‌اش پرداخت و توانست عنوان قهرمانی دو و میدانی معلولان را در رشته‌های پرتاب نیزه و وزنه، دارت، ویلچررانی، اتومبیلرانی و تیر و کمان به دست آورد. عسگری می‌گوید: «هدفم این است که با وجود معلولیت هیچگاه ملول نباشم، چراکه به نظر من معلولیت مانع رسیدن به آرزوهایی نیست که از کودکی خوابشان را می‌دیدم.» 

قبل از معلولیت، ورزش می‌کردید. چطور توانستید با معلولیت کنار بیایید و دوباره ورزش را پی بگیرید؟

من بعد از وقوع تصادف و ضایعه نخاعی که گرفتارش شدم به یک سال نکشید که خودم را جمع و جور کردم. زندگی در جریان بود و اگر من در جا می‌زدم حتماً مرگم از راه می‌رسید. برای همین تصمیم گرفتم به ورزش بپردازم. تا قبل از تصادف عضو تیم‌ملی بسکتبال بانوان ایران بودم بعد از آن هم به‌طور حرفه‌ای به دو و میدانی و ویلچررانی پرداختم و در مدت کوتاهی توانستم عناوین مختلف کشوری را به دست آوردم. همه این فعالیت‌ها و موفقیت‌ها مرا به این باور رساند که برای اینکه به آرزوهایت برسی باید اراده محکمی داشته باشی.

به‌عنوان یکی از نخبه‌های ورزشی محله، امکانات و سرانه‌های ورزشی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

متأسفانه شهر تهران به‌ویژه مناطق جنوبی از شرایط و امکانات مناسب معلولان برخوردار نیست. تصور کنید ما حتی در‌‌‌ ترددهای روزانه در معابر هم به سختی می‌افتیم؛ حالا چه برسد به امکانات ورزشی ویژه معلولان که همیشه جای خالی‌اش احساس می‌شود. مثلاً در منطقه 10 با وجود تعداد قابل توجه معلولان، هیچ تیم حرفه‌ای ورزش تشکیل نمی‌شود. هیچ باشگاه و مجموعه ورزشی ویژه‌ای وجود ندارد که خدماتش مختص معلولان و جانبازان باشد. یعنی اگر بخواهیم تمرین کنیم، باید ساعت‌ها در راه مجموعه‌های ورزشی مناسب برای معلولان در مناطق مجاور و دورتر مانند مجموعه فداییان اسلام باشیم. به نظرم وقت آن رسیده که به جای نگاه‌ترحم‌آمیز به معلولان، نگاه انسانی به آنها داشته باشیم. امثال من بیشتر از مهربانی دیدن‌های دست و پا‌گیر به امکاناتی احتیاج دارند تا استعداد و ظرفیت‌های خود را پرورش دهند.

عضو کانون معلولان منطقه هستید؟ از خدمات این کانون آگاهی دارید؟ 

چند سال پیش پیگیری کردم تا ببینم در کانون معلولان چه خبر است. متأسفانه جز برگزاری چند کلاس مقدماتی و گاهی شعار زده و همچنین برنامه‌های مناسبتی، فعالیت تأثیرگذاری برای معلولان صورت نمی‌گیرد. در حالی که شناسایی پتانسیل‌های معلولان و در مسیر قرار دادن آنها برای رسیدن به هدف باید یکی از رسالت‌های جدی این کانون باشد. در محله خودمان چند بانو می‌شناسم که از نظر جسمی شرایط مشابه من دارند. گاهی با آنها در بوستان نور قرار عصرانه می‌گذارم تا صحبت کنیم و اگر توانایی خاص داریم، به یکدیگر آموزش دهیم. به‌عنوان مثال من به آنها دارت یاد دادم و خودم هم از یک نظر هنر کاشی شکسته‌ را یاد گرفتم. حالا بعد از گذشت یکسال، چهارشنبه‌ها ساعت 18 ضلع شرقی بوستان نور جایگاهی می‌شود که تعداد معلولان بیشتری در آن تجمع می‌کنند چراکه تبدیل شده به جایی که به همدیگر روحیه و امکانات آموزشی می‌دهیم.

چرا در رشته‌های مختلف مثل پرتاب نیزه و وزنه، تنیس روی میز، ویلچررانی و تیر و کمان فعالیت دارید و فقط یک رشته را دنبال نمی‌کنید؟ 

احساسم به رشته‌های مختلف ورزشی مانند هنرمندانی است که فعالیت در یک هنر یا خلق اثر هنری راضی‌شان نمی‌کند و اغلب به دنبال تجربه‌های تازه‌تر می‌روند تا روح‌شان آرام گیرد. دوست دارم رشته‌های ورزشی گوناگون را فراخور توانایی‌هایم تجربه کنم تا به قول مادربزرگم روحم به بار بنشیند. این به بار نشستن روح همان هدفی است که به خاطرش زندگی می‌کنیم. 

برنامه‌ای برای آینده ورزشی‌تان ترسیم کرده‌اید؟ 

تلاش و وقتم را متمرکز تحصیلات کرده‌ام. بعد از آن هم قرار است دوره‌های مربیگری درجه یک و 2 را طی کنم. ورزشکار باید سواد و علم رشته‌اش را داشته باشد تا بتواند ماندگار شود. می‌خواهم صدای معلولانی باشم که گذشته از بضاعت اندک مالی، از امکاناتی که باید برای پرورش استعدادهایشان بهره‌مند باشند، محروم هستند و این باید به اطلاع مدیران شهری و از همه مهم‌تر مسئولان ورزشی برسد. 



اطلاعات فوری

«فاطمه عسگری» که اصالتاً اهوازی است 34 بهار از زندگی‌اش و سال‌ها از سکونتش در محله بریانک می‌گذرد. عسگری از سال 1390 به‌طور جدی به ورزش دوومیدانی معلولان پرداخت و توانست مقام اول مسابقات کشوری پرتاب وزنه در سال‌های94و 95، مقاوم دوم مسابقات کشوری پرتاب وزنه در سال96، مقام چهارم کشوری مسابقات بسکتبال با ویلچر، مقام اول پرتاب پنالتی بسکتبال دانشجویان دانشگاه تهران در سال 96 و مقام اول مسابقات استانی در رشته دارت را از آن خود کند. در حال حاضر عضو تیم بسکتبال با ویلچر استان تهران است و در چهارمین دوره فشن شوی معلولان تهران با معرفی بیش از 100 طرح برای معلولان به‌عنوان چهره محبوب معرفی شده. این  بانوی ورزشکار قصد دارد به‌زودی برند خود را در حوزه لباس معلولان معرفی کند تا ضمن کارآفرینی، شرایط را برای معلولان در انتخاب و تهیه لباس بهبود بخشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید