• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26654
+
-

سایه تردید بر بازار ارز

با وجود رفع ممنوعیت صرافان از خرید و فروش ارز، بازار ارز هنوز به ثبات دست نیافته و در مبادلات دیروز اگرچه برخی صرافان قیمت‌ها را در تابلو درج کردند اما برخی دیگر از خریدوفروش و حتی درج نرخ در تابلوی اعلانات خودداری کردند.

 به گزارش همشهری، بازگشت اعتماد به بازار کار سختی است. چند‌ماه بعد از بگیر و ببندها در چهارراه استانبول و منوچهری و اجرای روش‌های پلیسی، نااطمینانی از تغییر سیاست‌ها همچنان بازار ارز را درحال تعلیق و خلأ تصمیم‌گیری نگه داشته است؛ به‌طوری که در مبادلات دیروز سایه این تردید در بازار ارز به چشم می‌خورد. در چنین شرایطی دولت که با بستن صرافی‌ها مبادلات آنها را متوقف کرده بود، از هفته قبل با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی بسته سیاستی جدیدی را به اجرا گذاشت و ممنوعیت‌های قبلی را حذف کرد. با این بسته کار صرافی‌ها که ۱۸۰روز متوقف مانده بود، آزاد و خرید و فروش اسکناس توسط مردم در صرافی‌ها مجاز اعلام شد.

دولت در بسته ابتدایی سیاست‌های ارزی که در فروردین‌ماه سال‌جاری ابلاغ شد، هرگونه معامله و خرید و فروش اسکناس ارز در صرافی‌ها را ممنوع اعلام کرده و این عملیات را مصداق معامله کالای قاچاق دانسته بود. اکنون با بسته جدید سیاست‌های ارزی دولت، قرار بر این است که معامله آزاد شده و نرخ اسکناس ارز در صرافی‌ها، کشف شود. انتظار می‌رفت با این کار قیمت ارز مبتنی بر بازار ثانویه به تعادل برسد؛ با این حال علائم این تعادل در بازار روز گذشته چندان مشهود نبود. به‌طوری که در مبادلات روز گذشته حتی در ابتدای صبح قدری بر قیمت سکه و دلار اضافه شد و بعد از آن قیمت ارز و سکه مقداری کاهش یافت. در واقع پس از اعلام بسته سیاستی جدید بانک مرکزی شاهد افت نرخ دلار، یورو و سکه در بازار بودیم که با نزدیک‌تر‌شدن به اواخر هفته از تأثیر آن کاسته و دوباره هر دلار آمریکا وارد کانال ۱۰‌هزار تومان شد.

   حال و هوای چهار‌راه استانبول

صرافان دیروز بخشنامه بانک مرکزی را روی شیشه صرافی‌ نصب کردند اما خرید و فروشی انجام نمی‌دادند. در واقع با وجود اعلام رفع ممنوعیت صرافان از خرید و فروش ارز، بسیاری از صرافان از خریدوفروش و حتی درج نرخ در تابلوی اعلانات خودداری می‌کردند. همزمان میدان فردوسی از دلالان ارز خالی شده بود؛ هرچند تعدادی از آنها در چهارراه استانبول به قیمت توافقی ارز را به خریداران می‌فروختند. تعداد زیادی از مردم عادی هم که نیازهای ارزی ازجمله ارز مسافرتی، ارز دانشجویی و غیره داشتند در میدان فردوسی حضور داشتند و به صرافی‌ها مراجعه می‌کردند. با این حال برخی صرافی‌ها همچنان از خرید و فروش ارز خودداری کرده و این موضوع را موکول به آینده و مشخص شدن جزئیات بیشتر بسته ارزی بانک مرکزی کرده بودند.

این خبر را به اشتراک بگذارید