فهیمه طباطبایی | روزنامهنگار
موج تبلیغ خرید ملک در امارات از طریق اینفلوئنسرهای ایرانی در 2ماه اخیر بالا گرفته است؛ مشابه اتفاقی که اواسط دهه۹۰ برای خرید ملک در گرجستان و بعد قبرس و در نهایت ترکیه رخ داد و تعداد زیادی از ایرانیها برای خرید ملک به این کشورها هجوم بردند که در نهایت دولت قبرس و گرجستان، قوانین سختگیرانهای در اینباره اعمال کردند و بسیاری از این افراد، مالباخته شدند.
داستان از این قرار است که تعدادی از اینفلوئنسرهای اینستاگرام که در حوزه مد و لباس، سبک زندگی، غذا و سفر فعالیت میکنند و برخی از آنها حتی ساکن استانبول یا کانادا هستند، نزدیک به 2ماه است بهصورت هماهنگ و دسته جمعی تبلیغ چند شرکت خرید ملک در دبی را میکنند. سبک تبلیغ هم به این شکل است که اول از تورم بالای ترکیه، دوری کانادا از ایران، سختگیرانهشدن دریافت ویزا از سوی کشورهای اروپایی و بستهشدن مسیر مهاجرت به آمریکا میگویند و سپس در مرحله بعد از پیشرفتهای چشمگیر امارات، دادن ویزا به شرط خرید ملک و نزدیک بودن این کشور به ایران جهت رفتوآمد صحبت میکنند؛ چند روز بعد هم میگویند که خودشان بهدنبال سرمایهگذاری در این کشور از طریق خرید ملک هستند.
این در حالی است که امارات به اینفلوئنسرها، ویزای طلایی میدهد و آنها بدون خرید ملک میتوانند اقامت این کشور را با ارائه مدارک مربوط در این زمینه دریافت کنند؛ چنانکه بهگفته چند اینفلوئنسر دیگر چنین امکانی برای آنها مهیا شده و اقامت این کشور را گرفتهاند.
داستان به همینجا ختم نمیشود، تعدادی از آنها به استخدام این شرکتها درمیآیند و خود را کارمند آنجا -شما بخوانید دلال- معرفی میکنند تا ضریب امنیت این شرکتهای زنجیرهای را بالا ببرند. حالا باید منتظر ماند و دید که در نهایت این موج تبلیغ هم به کجا میرسد و کی و کجا به سرنوشت گرجستان خواهد رسید و مقصد بعدی دلالان و اینفلوئنسران برای خالیکردن جیب مردم از طریق رویافروشی کدام کشور همسایه خواهد بود؟
هر چه هست باید سواد رسانهای مردم از طریق کارشناسان اقتصادی معتمد در این زمینه افزایش پیدا کند تا در چنین شرایط سخت اقتصادی، متضرر نشوند.
رؤیافروشی در امارات
در همینه زمینه :