• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26595
+
-

انتقام از پدرزن به قیمت مرگ آتشین 4نفر

داماد انتقامجو قصد داشت خودروی پدرزن سابقش را به آتش بکشد اما با گسترش آتش 4 نفر جان خود را از دست دادند

کیفری
انتقام از پدرزن به قیمت مرگ آتشین 4نفر


مرد جوان که از همسر سابقش و خانواده او کینه به دل گرفته بود دوستش را برای آتش زدن خودروی پدرزن سابقش اجیر کرد اما فکرش را هم نمی‌کرد این کار به قیمت جان 4نفر از همسایه‌ها منجر شود. این 2متهم که با همدستی یکدیگر موجب آتش‌سوزی ساختمانی 6طبقه شده بودند، دیروز در جلسه محاکمه جزئیات بیشتری از این جنایت آتشین را شرح دادند.
به گزارش همشهری، این حادثه هولناک به 5سال قبل برمی‌گردد. شامگاه 26بهمن‌ماه سال92 به آتش‌نشانی پایتخت خبر رسید ساختمانی 6طبقه در سعادت‌آباد طعمه حریق شده است. دقایقی از این خبر می‌گذشت که آتش‌نشانان خود را به محل حادثه رساندند. دود غیظی محل حادثه را فراگرفته بود و شعله‌های آتش هر لحظه بخش‌های بیشتری از ساختمان را به کام خود می‌کشید. شواهد نشان می‌داد آتش‌سوزی از پارکینگ و با شعله‌ور شدن 3خودروی سمند، ‌لندکروز و پرادو آغاز شده است اما هنوز معلوم نبود این خودروها چطور آتش گرفته است.
در شرایطی که گروهی از آتش‌نشانان مشغول خاموش کردن شعله‌های آتش بودند گروه دیگری از آنان وارد ساختمان شدند تا افراد گرفتارشده را نجات دهند. آتش‌نشانان در طبقه زیرین پارکینگ 2مرد را دیدند که بی‌حال روی زمین افتاده بودند که معاینه آنها نشان می‌داد بر اثر دودگرفتگی جان خود را از دست داده‌اند. با وجود این عملیات نجات ادامه یافت تا اینکه 15نفر دیگر که در میان دود و آتش گرفتار شده بودند نجات یافتند اما بررسی‌ها نشان داد که یکی از ساکنان طبقه دوم نیز در راهرو به‌دلیل دودگرفتگی جان باخته است. چند نفر دیگر از ساکنان ساختمان و 2نفر از آتش‌نشانان دچار مصدومیت شده بودند که بعد از انتقال آنها به بیمارستان یکی دیگر از ساکنان ساختمان نیز به‌دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد تا شمار قربانیان این آتش‌سوزی به 4نفر افزایش یابد.


آتش انتقام

با پایان این عملیات، کارشناسان آتش‌نشانی برای بررسی علت وقوع حادثه وارد عمل شدند. آنها در جریان تحقیقات خود شواهدی به‌دست آوردند که نشان می‌داد این آتش‌سوزی عمدی است. اما چه‌کسی می‌توانست دست به این کار زده باشد؟ این سؤالی بود که کارآگاهان جنایی در تحقیق از ساکنان ساختمان به جوابش رسیدند. چند نفر از ساکنان محل حادثه مدعی شدند داماد سابق یکی از ساکنان ساختمان با همسر سابقش اختلاف داشته و چندین‌بار به آنجا رفته و آمد داشته و ممکن است در این حادثه دست داشته باشد.

در این شرایط مأموران راهی خانه تنها مظنون حادثه شدند و وی را درحالی‌که کوله‌پشتی روی دوشش انداخته و در حال فرار بود، دستگیر کردند. مرد جوان در بازجویی‌های مقدماتی اختلاف با خانواده همسر سابقش را انکار نکرد اما گفت در آتش‌سوزی نقشی نداشته است. با وجود این وقتی تحقیقات از او ادامه یافت گفت یکی از دوستانش را برای این کار اجیر کرده است. او گفت: 2سال قبل وقتی از همسرم جدا شدم او پسر 6ساله‌ام را با خود به خارج از کشور برد. علت این جدایی دخالت‌های خانواده همسرم در زندگی ما بود. بعد از این ماجرا چندبار به خانه پدر همسر سابقم رفتم و از او خواستم کاری کند تا پسرم به ایران برگردانده شود اما آنها کاری نمی‌کردند تا اینکه وقتی این ماجرا را با یکی از دوستانم در میان گذاشتم، او هم نقشه کشید تا خودروی پدرزنم را در پارکینگ خانه‌اش آتش بزند. متهم ادامه داد: یک روز پیش از حادثه دو نفری یک ظرف بنزین تهیه کردیم و به خانه پدرزن سابقم در سعادت‌آباد رفتیم اما ماشین او در پارکینگ نبود. با وجود این یک روز بعد دوستم تماس گرفت و گفت ماشین را آتش زده است.


پایان یک‌ماه فرار

بازجویی از داماد انتقامجو ابعاد بیشتری از این حادثه را برملا کرد اما هنوز جوان آتش‌افروز فراری بود. تجسس‌ها برای یافتن وی ادامه یافت تا اینکه یک‌ماه بعد او دستگیر شد. جوان آتش‌افروز وقتی پشت میز بازجویی نشانده شد با اعتراف به برپا کردن آتش‌سوزی مرگبار گفت: وقتی از اوضاع دوستم باخبر شدم تصمیم گرفتم به او کمک کنم. البته آن زمان بیکار بودم و فکر می‌کردم اگر به دوستم کمک کنم او برایم کاری پیدا می‌کند. او گفته بود می‌خواهد لاستیک خودروی پدرزن سابقش را آتش بزند و من هم همین کار را کردم اما فکرش را نمی‌کردم آتش‌سوزی تا این حد گسترده شود. شب حادثه مقداری بنزین روی لاستیک ماشین ریختم و آتش زدم اما در ادامه دستپاچه شدم و ظرف بنزین از دستم افتاد و همه ماشین آتش گرفت.


در دادگاه

سرانجام 5سال پس از وقوع این حادثه با تکمیل شدن تحقیقات این حادثه پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد. در جلسه محاکمه که دیروز در شعبه دهم به ریاست قاضی محمدباقر قربانزاده برگزار شد، ابتدا اولیای دم 3نفر از قربانیان خواستار قصاص متهمان شدند اما ولی دم چهارمین قربانی خواستار دریافت دیه شد. سپس رئیس دادگاه اتهام معاونت در 4فقره قتل را به نخستین متهم تفهیم کرد و وی به دفاع از خودش پرداخت. او گفت: من نمی‌خواستم که این اتفاق بیفتد. آن زمان از دست خانواده همسر سابقم عصبانی بودم و می‌خواستم از آنها انتقام بگیرم. وقتی برای دوستم درددل کردم او هم گفت می‌خواهد با آتش زدن لاستیک خودروی پدرزنم از او انتقام بگیرد. او تنهایی دست به این کار زد و من دخالتی در این حادثه نداشتم.

در ادامه جوان آتش‌افروز به اتهام 4فقره قتل در جایگاه ایستاد و در دفاع از خودش گفت: دوستم با حرف‌هایش من را فریب داد. او به من مواد‌مخدر داد تا نقشه‌ای که کشیده بود را اجرا کنم. من هم روز حادثه مقداری بنزین روی لاستیک ماشین ریختم و آن را آتش زدم و خیلی زود فرار کردم. فکرش را هم نمی‌کردم که حادثه بدی اتفاق بیفتد و گمان می‌کردم یکی از ساکنان ساختمان آتش را خاموش می‌کند اما ظاهرا آتش به چند خودروی دیگر هم سرایت کرده بود.

وی ادامه داد: دوستم من را فریب داد و گرفتارم کرد. او که حالا خودش را بی‌گناه می‌داند از همه‌‌چیز باخبر بود، حتی گفته بود شب حادثه به خانه نامزدش می‌رود تا اگر پلیس سراغش رفت بگوید که زمان وقوع حادثه در جای دیگری بوده است. او با این کارش زندگی‌ام را تباه کرد.

با پایان دفاعیات 2متهم ختم جلسه اعلام شد و قرار است قضات دادگاه به‌زودی در این‌باره تصمیم‌گیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید