• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26586
+
-

باز امشب در اوج آسمان

امشب یکی از هیجان‌انگیزترین و مشهورترین بارش‌های شهابی سال به اوج می‌رسد و آسمان شب را زیباتر از همیشه خواهد کرد

باز امشب در اوج آسمان


امشب بار دیگر سر به هوا شوید و دیدن آسمان را از دست ندهید. کمی از شهرهای شلوغ و آلوده فاصله بگیرید تا بتوانید یکی از زیباترین بارش‌هاش شهابی کل سال را رصد کنید. بارش شهابی برساوشی امشب به اوج خود می‌رسد و می‌توانید احتمالا ۷۰ تا ۱۰۰ بارش را در ساعت ببینید. چون‌ماه در حالت نو است و در همان ابتدای شب غروب می‌کند نور آن هیچ مزاحمتی برای رصدگران بارش ایجاد نمی‌کند. برای لذت بردن از بارش شهابی به هیچ وسیله خاصی نیاز ندارید. کافی است زیرانداز خود را به جایی دور از نور و آلودگی شهرها ببرید، به آسمان خیره شوید و کمی صبر داشته باشید تا به اوج آسمان‌ها بروید.


کجا رصد کنید؟

قبل از نیمه‌شب می‌توانید رصد را شروع کنید اما نیمه‌شب تا سحر یک مقطع رؤیایی است.

بارش شهابی برساوشی از همه شهرها و روستاها قابل رصد است و فقط شما باید نقطه مناسب را به دور از آلودگی نوری انتخاب کنید. این بارش شهابی ناشی از ذرات به جای مانده از دنباله‌دار «سویفت-‌تاتل» است و از ۲۶تیر تا ۲شهریور می‌توان شهاب‌های آن را در آسمان رصد کرد. امشب اما زمین به متراکم‌ترین بخش از ذرات به جای مانده از این دنباله‌دار می‌رسد به همین دلیل می‌توان اوج بارش را در این تاریخ به وضوح مشاهده کرد. بیشتر اوقات وقتی صحبت از تماشا و رصد بارش شهابی می‌شود، مردم روی پشت‌بام خانه می‌روند، برای ۱۰دقیقه آسمان را نگاه می‌کنند و خیلی زود نا‌امید می‌شوند. برای تماشای بارش شهابی باید از نور و آلودگی هوای شهرها دور شوید. با این حال اگر در شهرهای کوچک که خیلی آلودگی نوری و هوا ندارند زندگی می‌کنید احتمالا از روی پشت‌بام هم موفق می‌شوید. البته برخی شهاب‌های خیلی درخشان که به آنها آذرگوی گفته می‌شود هم با وجود آلودگی‌های نوری قابل رویت خواهند بود. کانون این بارش از ساعت23 شامگاه یکشنبه 21مرداد از سمت شمال شرقی کشور طلوع می‌کند.

اگر بیش از 5 شهاب از یک نقطه در آسمان پدیدار شوند (یعنی امتداد برعکس حرکت آنها به یک نقطه برسد) این مکان در آسمان، کانون بارش شهابی است. بارش شهابی همانند رانندگی در شبی برفی است که به‌نظر می‌رسد همه دانه‌های برف از نقطه‌ای در انتهای جاده سرچشمه می‌گیرند و به سوی شیشه خودرو پرتاب می‌شوند.



بدون نیاز به ابزار خاص

به گزارش همشهری، برای رصد بارش‌های شهابی به هیچ ابزار خاصی نیاز ندارید. اگر می‌خواهید کمی بهتر رصد کنید دوربین دوچشمی مناسب هم کارتان را راه می‌اندازد. برای کار حرفه‌ای‌تر باید سراغ تلسکوپ بروید.

البته حتما توجه داشته باشید که متناسب با آب و هوای منطقه‌ای که قرار است در آن به رصد آسمان مشغول شوید پوشاک مناسب به همراه داشته باشید. در بعضی مناطق حتی شب‌های تابستان هم کمی خنک است. احتمال عبور شهاب از تمام قسمت‌های آسمان وجود دارد اما تراکم شهاب‌ها در مناطق نزدیک به کانون بارش بیشتر است. بنابراین بهتر است بیشتر توجه‌تان متمرکز حوالی صورت فلکی برساوش باشد.

صورت فلکی برساوش حوالی نیمه‌شب از افق شمال شرقی طلوع می‌کند. صورت فلکی Wشکل ذات‌الکرسی می‌تواند راهنمای مناسبی برای پیدا کردن برساوش باشد. اگر با آسمان آشنایی ندارید جای هیچ نگرانی نیست. با استفاده از ابزاری ساده و ارزان قیمت به نام گردونه‌ آسمان می‌توانید با کمی تمرین با آسمان آشنا شوید. نرم‌افزارهای شبیه‌ساز آسمان مختلفی نیز برای گوشی‌های هوشمند در دسترس هستند که می‌توانند در شناخت آسمان به شما کمک کنند. شهاب‌های کوچک برساوشی که معمولا درخشان و رنگارنگ هستند توسط گرد‌وغباری که سیاره زمین از مدار دنباله‌دار سویفت-تاتل جاروب کرده، تشکیل می‌شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید