• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26526
+
-

80 درصد صنایع احداث شده در تقابل با محیط‌زیست است

در شرایطی که مردم اصفهان آب شرب ندارند، وزارت نیرو برای تأمین آب برنجکاری، 2سد احداث کرده است


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که به‌عنوان مهمان ویژه در هشتمین اجلاس عمومی شورای‌عالی استان‌ها حضور پیدا کرده بود، گفت: اگر بخواهیم به دستورات مقام معظم رهبری درخصوص محیط‌زیست عمل کنیم باید همین امروز برنامه ششم توسعه‌ای که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است را پاره کنیم. بی‌تردید اگر بخواهیم به قانون عمل کنیم باید بیش از ۸۰درصد از صنایع ازجمله صنایع گاز و نفت تعطیل شوند. 

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری افزود: پیش‌تر به عسلویه سفر کردم. بدون اغراق نمی‌توان بیشتر از ۴۸ساعت در عسلویه زندگی کرد. از نظر قوانین زیست‌محیطی هم‌اکنون باید عسلویه تعطیل شود و اگر طبق استانداردهای بین‌المللی بخواهیم عمل کنیم صنایع خودروسازی نیز تعطیل خواهند شد.
در این راستا بسیاری از نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، ‌تولیدکنندگان موادغذایی و دامداری‌ها نیز باید تعطیل شوند. شاغلان در عسلویه در شرایطی در این وضعیت محیط‌زیستی زندگی می‌کنند که جایی برای فرار هم ندارند چراکه ده‌ها کیلومتر توسط پالایشگاه در این منطقه احاطه شده و مناطق مسکونی در همین محدوده قرار گرفته‌اند و برای جابه‌جایی پالایشگاه‌ها نیز نیازمند هزینه هستیم. وی گفت: سالانه ۴۵۰میلیارد تومان جریمه توسط صنایع گاز و پتروشیمی به استانداری پرداخت می‌شود اما به جای اختصاص این رقم به عسلویه به شهرهای اطراف مانند بوشهر و... پرداخت می‌شود. 

مردم به جای هوا، سم استشمام می‌کنند

کلانتری گفت: در 4روز تیرماه سال‌جاری ازن موجود در هوا بیش از ۱۵۰ پی‌پی‌ام بود. این یعنی مردم سم خالص استشمام می‌کردند اما به‌دلیل آنکه هیچ‌کس این موضوع را نمی‌بیند شهر تعطیل نشد. درحالی‌که این موضوع در فصل زمستان به‌دلیل وجود ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون قابل مشاهده است و به آن توجه بیشتری می‌شود. کلانتری همچنین به آتش‌سوزی‌های هورالعظیم در خاک عراق اشاره کرد و گفت: بی‌تردید صددرصد این آتش‌سوزی‌ها عمدی بوده است و مردم هویزه، سوسنگرد و اهواز باید امروز قربانی‌های آتش‌سوزی‌های عراق باشند. ۱۳ روز طول کشید تا دولت عراق اجازه ورود هواپیماهای ایران برای مهار آتش را  داد. این در شرایطی است که این منطقه به‌دلیل اینکه مین‌روبی نشده بود امکان بردن ماشین‌آلات به آنجا وجود نداشت.

 احداث سد در شرایط کم‌آبی برای برنجکاری

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه مردم اصفهان برای آب آشامیدنی نیز با مشکل مواجه هستند، گفت: همه تالاب‌های ما در انتهای رودخانه‌ها قرار گرفته‌اند. این در شرایطی است که رودخانه‌های ما خشک شده‌اند.
به گفته وی، وزارت نیرو علاوه بر سد درودزن، 2سد دیگر برای تأمین آب برنجکاری احداث کرده است که هر یک از این اقدامات جای بررسی‌های بسیاری دارد. (سد مخزنی «درودزن» روی رود «کر» استان فارس و در فاصله 50 کیلومتری شمال غرب مرودشت و ۱۰۸ کیلومتری شیراز احداث شده است. ساخت این سد با هدف تأمین آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت و نیز پشتیبانی آب کشاورزی منطقه مرودشت و کامفیروز در دستور کارقرار گرفت و احداث شد). عیسی کلانتری به معاهده سال ۱۳۸۳ اشاره و تصریح کرد: اگر بارش ۳۰ درصد کاهش یابد حقابه کشاورزی، محیط‌زیست و شهری نیز باید ۳۰ درصد کاهش پیدا کنند این در حالی است که به‌علت سیاست‌های نادرست در زابل ۸۵۰ میلیون دلار برای انتقال آب سرمایه‌گذاری شد تا کشاورزی انجام شود به همین علت آب منطقه دیگر خشک شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید