• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26370
+
-

اشتغال‌زایی خانوادگی!

اشتغال‌زایی خانوادگی!

معصومه مهدیانی 

چند سالی است که با توسعه اینترنت و گرایش به فضای مجازی عده‌ای تلاش کرده‌اند استارتاپ‌های غذایی را برای علاقه‌مندان به آشپزی راه‌اندازی کنند. اگر به فکر شروع کسب و کاری هستید ولی از شروع ترس دارید پیشنهاد می‌دهیم صحبت مدیران این استارتاپ‌های ساده را بخوانید، شاید انگیزه‌ای باشد برای پیاده‌سازی‌ ایده‌تان!

غذاهای محلی درفضای مجازی
سارا عاشوری و محمود حسین‌پور زوج دیگری هستند که از نوع نگاه خود یک خلأ را پیدا کرده‌اند؛ اینکه با توجه به تغییر سبک زندگی‌ها و اشتغال بانوان زمان کافی برای آشپزی وجود ندارد. با توجه به همین موضوع، فروشگاه اینترنتی غذاهای محلی «گل‌پونه» را راه‌اندازی کرده‌اند و غذاهای محلی شمالی ارائه می‌دهند. عاشوری می‌گوید: «همسرم کارشناسی مدیریت صنعتی دارد و من فیزیک. چند سال معلم بودم اما دوست داشتم به نوعی در آشپزی هم فعالیت کنم. از شمال به تهران آمدیم و با اجاره مغازه‌ای در شرق تهران 2نفری کار را شروع کردیم. کم‌کم به فکر راه‌اندازی فروش اینترنتی غذاهای محلی افتادیم. از آنجا که در فضای مجازی کمتر فروشگاه اینترنتی وجود دارد که مواداولیه غذاهای محلی گیلانی مانند بادمجان کبابی آماده، ‌گردوی ساییده شده، ترشی‌های محلی، مرغ و جوجه شکم‌پر شمالی آماده طبخ، سبزی‌های محلی و‌ باقلاقاتق را‌ به مشتریان ارائه دهد به سرعت دیده شدیم و کارمان گرفت».



بفرما سبزی اینترنتی

فروردین‌ماه سال 1396بود که در فضای مجازی استارتاپی به نام «سبزی من» مطرح و خیلی سریع شناخته شد. این اپ امکانی برای شما فراهم می‌کند تا بدون نیاز به خروج از منزل، سبزی مورد نیاز خود را خریداری کنید. فائزه معینی35ساله و همسرش بعد از 15سال کارمندی به این نتیجه رسیدند تا این کسب و کار را راه‌اندازی کنند. معینی درباره شروع فعالیتش در فضای مجازی می‌گوید: «15سال کار اداری موجب شد تا بدانم بانوان شاغل چه سختی‌هایی را برای طبخ غذا متحمل می‌شوند. برای بسیاری از این بانوان آماده کردن محصولات اولیه پخت غذا بسیار سخت و زمان‌بر است. در تمام سال‌هایی که شغل اداری داشتم، از مادرم سبزی، پیاز داغ و مواداولیه دیگر را می‌گرفتم چون هیچ وقت فرصتی برای تهیه این محصولات نداشتم. یادم هست زمانی که کارمند بودم، یکی از همکارانم بچه مدرسه‌ای داشت و دلش می‌خواست هر روز به بچه‌اش نان و پنیر و سبزی بدهد ولی وقت نداشت که هفته‌ای چندبار به تره‌بار برود یا مثلا زمان ناهار همکارانم می‌گفتند کاش سر ناهار سبزی تازه داشتیم ولی در آن شرایط جایی نبود که بتوانیم سبزی بخریم. همین اتفاقات کوچک کنار هم جمع شدند و جرقه شروع چنین کاری در ذهنم زده شد. از سوی دیگر توسعه فضای مجازی و استقبال نسل جدید از کسب و کار اینترنتی باعث شد تا به این نتیجه برسم که می‌توان در فضای مجازی کسب و کاری برای فروش محصولات اولیه غذاها راه انداخت. این ایده را با همسرم در میان گذاشتم و با استقبال او به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم پرداختیم». 

آنها تجربه چنین کاری را نداشتند اما در کلاس‌های MBA به‌صورت آزاد شرکت کردند و سپس تیم 5نفره خانوادگی از فروردین96 دست به‌دست هم دادند و در نهایت نخستین سفارش‌‌شان را مهر96 ثبت کردند و به مرور آن را گسترش دادند. حالا با ثبت سفارش مشتری، از سبزی و پیاز سرخ‌شده تا میوه و صیفی‌جات را با پیک در خانه تحویل می‌دهند. آنها پروانه بهداشت و سیب سلامت را هم دریافت کرده‌اند. بسته‌بندی‌ کاغذی و متفاوت آنها یکی از دلایل جلب توجه و موفقیت آن بوده است. اگر به فکر راه‌اندازی چنین کسب و کارهایی هستید این نکته معینی را مدنظر داشته باشید؛ «وقتی قرار است مردم را به خرید اینترنتی مجاب کنید باید تفاوتی با فروشگاه‌های عادی شهر داشته باشید. بسته‌بندی ما یکی از نقاط قوت ماست. استفاده از کاغذ و حذف پلاستیک ازجمله نکاتی است که از دید مشتریان پنهان نمانده است.» انجام تحقیقات لازم، پیش از شروع کسب و کار را هم ضروری می‌داند؛ «برای اینکه بدانیم چه نکاتی برای بانوان مهم است در اوایل شروع کار، هر روز به تره‌بار می‌رفتم تا نحوه خرید بانوان را از نزدیک ببینم؛مثلا متوجه شدم از خاک روی سیب‌زمینی و پیاز بدشان می‌آید، برای همین با خود دستکش می‌آورند. برای خرید سبزی‌های خرد شده هم بانوان حساسیت‌هایی داشتند که تلاش کردم همه را مورد توجه قرار دهم و در کار اجرایی کنم. همه این نکات موجب شد تا فروشگاه اینترنتی ما دیده شود.» 



غذا چی میل دارید؟
 یکی دیگر از استارتاپ‌هایی که این روزها طرفداران بسیاری پیدا کرده است، ایزی‌پز است. این استارتاپ براساس این ایده است که می‌توانید از روی سایت، دستورپخت و مواداولیه را (که در یک بسته‌بندی جالب به شما تحویل می‌شود) گرفته و سپس آستین‌ها را برای پخت یک غذا بالا بزنید. نکته اصلی این است که عمدتا غذاهایی را روی سایت این استارتاپ پیدا می‌کنید که احتمالا تا به حال درست نکرده‌اید، یا حتی شاید نامش را نشنیده‌ اید. پس تجربه یاد گرفتن یک غذای جدید هم به این موضوع اضافه می‌شود که نیاز به خرید زیاد مواداولیه ندارد چراکه مواداولیه کاملا به اندازه به شما تحویل داده می‌شود.
اینها چند مورد از استارتاپ‌هایی هستند که با ایده‌هایی بسیار ساده شکل گرفته‌اند؛ ایده‌هایی که شاید بارها به ذهن ما هم رسیده باشد اما در نهایت با افکار منفی و ترس از شکست، گامی برای شروع برنداشته‌ایم!



 

این خبر را به اشتراک بگذارید