• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26359
+
-

نزول بورس روی موج پتروشیمی و فلزات

شاخص بورس تهران در مبادلات دیروز 5/1درصد افت کرد

پس از 2هفته صعود مداوم، دیروز شاخص کل بورس تهران تحت‌تأثیر نزول ارزش سهام شرکت‌های حاضر در گروه پتروشیمی، فلزات و فرآورده‌های نفتی کاهش یافت.
به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران که از ابتدای مرداد‌ماه تاکنون 15درصد رشد کرده است در مبادلات روز گذشته متوقف شد با این حال حجم مبادلات بازار سهام که از مهم‌ترین نماگر‌های بازار در کنار شاخص بورس است، در دادوستد‌های روز گذشته از سطح مطلوبی برخوردار بود و 1000میلیارد تومان اوراق بهادار مبادله شد. با این حال به‌نظر می‌رسد بازار سهام در مبادلات دیروز وارد یک دور اصلاحی شده است و انتظار می‌رود با خاتمه دوره اصلاح وارد فرآیند صعود شود زیرا دلایل صعود بورس همچنان پابرجاست.

عوامل صعود
از اول مرداد‌ماه تاکنون نزدیک به 130هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس اضافه شده که بخش زیادی از آن ناشی از افزایش قیمت دلار بوده است. به لحاظ بنیادی زمانی که قیمت دلار افزایش می‌یابد ارزش فروش شرکت‌های صادرات‌محور هم افزایش می‌یابد و این موضوع منجر به رشد قیمت سهام این شرکت‌ها می‌شود. ظرف چند روز گذشته اعلام سیاست‌های جدید ارزی، بازار را نسبت به آینده سهام برخی از صنایع بزرگ بورس امیدوار‌تر کرد. براساس بسته جدید بانک مرکزی، شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی و فولادی قادرند ارز حاصل از صادراتشان را در بازار ثانویه به نرخ توافقی بفروشند. تاکنون شرکت‌های حاضر در این دو گروه قادر نبودند ارزی را که از صادرات محصولاتشان به‌دست می‌آورند به نرخ آزاد بفروشند. در کنار عوامل ارزی که به رشد بورس منجر شده‌اند عواملی همچون انتظارات تورمی و افزایش قیمت نفت هم بر عملکرد بورس در ماه‌های آینده تأثیر خواهد داشت. با استناد به گزارش‌های بانک مرکزی، نرخ تورم در حال افزایش است و این موضوع با توجه به وابستگی بازار سهام به نرخ تورم بر قیمت سهام شرکت‌ها تأثیر مثبت دارد. در عین حال بخش زیادی از پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که احتمال روند صعودی قیمت نفت که یکی دیگر از عوامل تأثیر‌گذار بر بازار سهام است به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

افت ارزش سهام شرکت‌های پتروشیمی
با وجود رشد‌های 2 هفته گذشته در بازار سهام، در مبادلات دیروز قیمت سهام شرکت‌های حاضر در گروه پتروشیمی، فلزات اساسی، نفت و فرآورده‌های نفتی که در روز‌های گذشته با رشد زیادی مواجه شدند کاهش یافت و این نزول منجر به افت شاخص شد. بخشی از این نزول به این دلیل بود که برخی سرمایه‌گذاران که در گذشته سهام این شرکت‌ها را خریده بودند به سود رسیدند و برای تثبیت بازده خود اقدام به فروش سهام خود در این شرکت‌ها کردند. با این رویداد در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران 1.5درصد افت کرد و بخش زیادی از این نزول ناشی از کاهش ارزش سهام شرکت‌های تولید‌کننده پتروشیمی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بود به‌طوری که در دادوستد‌های روز گذشته شرکت‌های پتروشیمی 1241واحد، فلزات اساسی 685 واحد و پالایشگاه‌ها و پخش فرآورده‌های نفتی 393 واحد اثر منفی روی شاخص برجای گذاشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید