• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26354
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vRMX
+
-

اسکن هزینه‌های تولید صنعتی

دولت پس از ارز، این بار برای صنعت بسته نجات می‌دهد

مرکز آمار ایران با انتشار شاخص تورم در بخش تولید صنعت، معدن و برق، برشی از وضع افزایش هزینه‌های تولید را در بهار امسال ارائه کرد. 

به گزارش همشهری، این آمارها نشان می‌دهد ادامه سیاست قیمت‌گذاری دولتی روی برخی کالاهای صنعتی و خدمات برق می‌تواند با توجه به افزایش هزینه تولید در آینده دردسرساز شود. به‌نظر می‌رسد دولت که درپی ارائه بسته ارزی و نمایش موفق آن در بازگرداندن ثبات به بازار، از اعتماد به نفس کافی برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی برخوردار شده، حالا به فکر ساماندهی حوزه تولید افتاده است، به‌طوری که همزمان با انتشار این آمار، دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد قرار است وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته جدید حمایت از تولید را به دولت ارائه دهند. معاون اول رئیس‌جمهور دیروز در حاشیه جلسه هیأت وزیران وعده داد برنامه‌ریزی و سیاستگذاری دولت با شرایط موجود هماهنگ خواهد شد. او با اشاره تلویحی به کاهش ارزش برابری ریال و مقرون به صرفه شدن صادرات تأکید کرد: بخش خصوصی حتما باید از این فرصت استفاده کند، زیرا فرصت جدید این علامت را می‌دهد که صادرات به‌شدت اقتصادی و مقرون به صرفه است و صادر‌کنندگان باید از این فرصت استفاده کنند. او اضافه کرد: به همین دلیل از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده برای حمایت از بخش تولید در شرایط جدید بسته‌ای تهیه کند. او تأکید کرد: درصورت ارائه این بسته حمایتی، دولت آن را در اسرع وقت تصویب خواهد کرد.

نگاه ویژه به بازارهای صادراتی
مهدی کرباسیان، معاون کهنه‌کار وزیر صنعت هم که تاکنون دربرابر سیاست ارز 4200تومانی تک نرخی و اعمال محدودیت برسر مسیرهای تجاری سکوت پیشه کرده بود از سختگیری در حوزه صادرات گلایه کرده و تداوم این روند را باعث لطمه‌دیدن بخش تولید اعلام کرد. با توجه به اعلام نظر 2مقام بلندپایه دولتی و صنعتی درباره چالش‌های صادرات به‌نظر می‌رسد این موضوع از محورهای اصلی در بسته صنعتی دولت باشد. مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی در تشریح این نگاه تازه دولت گفت: تحریم‌ها روزی تمام می‌شود، اما نخستین نگرانی سختگیری در صادرات است. رئیس ایمیدرو افزود: نخستین نگرانی این است که نباید در حوزه صادرات سختگیری‌هایی اعمال شود که موجب وارد آمدن  لطمه به بخش تولید شود، زیرا به‌دست آوردن بازار این حوزه در جهان کار بسیار سختی است.  بسیاری از فعالان اقتصادی به‌ویژه با اجرایی شدن بسته جدید ارزی، چشم‌به راه ارائه بسته سیاست‌های صنعتی و تجاری هستند در این میان  مهم‌ترین چالش پیش روی دولت این است که جهت‌گیری سیاست‌های صنعتی به چه نحوی تنظیم و به اجرا گذاشته شود که باعث ایجاد رانت نشود اما به تقویت تولید کمک کند.

شاخص‌های صنعتی چه می‌گویند
آن‌طور که مرکز آمار گزارش داده شاخص قیمت تولید صنعتی در بهار امسال نسبت به زمستان پارسال 14درصد و نسبت به بهار سال گذشته 37.4درصد رشد نشان می‌دهد و نرخ تورم تولید صنعتی در یک‌سال منتهی به بهار امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال با رشدی 7.2درصدی به 22.7درصد رسیده است. شاخص تورم تولید زغالسنگ و پالایشگاه نفت با وزن 39درصدی در هزینه تولید صنعتی ایران 35.7درصد برآورد شده و نرخ تورم تولید فلزات اساسی با وزن 14.56درصدی هم 39درصد اعلام شده است. همچنین متوسط هزینه تولید سالانه ماشین‌آلات تولید و توزیع برق در بهار امسال 26درصد است البته وزن آن در محاسبه شاخص تورم تولید صنعتی 1.73درصد بیشتر نیست. میانگین هزینه تولید سالانه منتهی به بهار سال 97در بخش انتشار، چاپ و تکثیر رسانه‌ها 21.2درصد، محصولات شیمیایی 18.3درصد، سایر وسایل حمل‌ونقل 16.1درصد، تولید پوشاک و خدمات وابسته به آن 15.3درصد، تولید توتون و تنباکو 13.3درصد، محصولات پلاستیک و لاستیک 12.9درصد و محصولات فابریک فلزی هم 11.4درصد اعلام شده است. روند افزایش هزینه تولید صنعتی ایران در بهار امسال بسته به وزن هر گروه کالای صنعتی نشان می‌دهد قدرت رقابت این کالاها در برابر کالاهای وارداتی و افت قدرت خرید و اثر آن بر تقاضای بخش مصرف می‌تواند شاخصی چالش‌برانگیز باشد. 
البته دولت امیدوار است با بسته جدید ارزی و آزاد اعلام شدن نرخ ارز، هزینه تمام‌شده کالاهای صنعتی وارداتی افزایش یابد و کالاهای صنعتی تولید داخل از بازار به نسبت خوبی برخوردار شوند. 

تولید برق گران تمام می‌شود

مرکز آمار ایران می‌گوید شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در فصل بهار امسال نسبت به زمستان پارسال 16.12درصد و نسبت به بهار پارسال 8.6درصد بیشتر شده به‌گونه‌ای که شاخص قیمت تولیدکننده بخش برق در ساعات اوج بار در بهار امسال نسبت به بهار پارسال 12درصد رشد داشته اما میانگین هزینه تولید برق در ساعات میان‌باری مصرف در فصل بهار امسال نسبت به بهار پارسال  اندکی بیش از 9درصد و در ساعت کم‌باری حدود 5درصد بیشتر شده است. البته قیمت تمام‌شده تولید برق ایران به‌دلیل سوخت یارانه‌ای نیروگاه‌ها و فشار آن بر بودجه سالانه کشور واقعی به‌نظر نمی‌رسد و به همین دلیل مصرف‌کنندگان در مصرف حامل‌ انرژی برق نگرانی زیادی ندارند که نتیجه آن را می‌توان در شاخص‌هایی چون شدت انرژی و بهره‌وری انرژی و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران در تولید برق رصد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید