• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26332
+
-

خط انتقال‌گاز، جنگل‌های هیرکانی را‌تهدید می‌کند

خط انتقال گاز شمال از دل جنگل اوجاکله، به قاچاق، شکار غیرمجاز و تجاوز به رویشگاه‌های جنگلی دامن می‌زند

اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی در دل طبیعت،  یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث تخریب زیستگا‌ه‌ها می‌شود و خسارات جبران‌ناپذیری در محیط‌زیست و حیات وحش به جای می‌گذارد.

هادی کیادلیری، دانش‌آموخته دکتری جنگل معتقد است: یکی از بزرگ‌ترین تخریب‌هایی که چنین پروژه‌هایی بر جای می‌گذارد، قطعه قطعه کردن طبیعت است. در تمام دنیا نیز قطعه قطعه کردن محیط‌زیست را بزرگ‌ترین عامل تخریب و نابودی زیستگاه‌ها می‌دانند. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید:‌ عاملی که موجب تخریب جنگل‌های شمال شده،  همین توسعه بی‌قاعده و اجرای پروژه‌های عمرانی است که اغلب بدون دور‌اندیشی برای رفع نیازهای کوتاه‌مدت اجرا می‌شود و تخریب زیادی در پی دارد. به گفته این استاد دانشگاه،  بیشتر متولیان و مجریان پروژه‌های عمرانی،  منابع طبیعی را به‌عنوان منابع و زمین‌های رایگان می‌دانند و با همین نگاه،  بدون درنظر گرفتن معیارهای زیست‌محیطی طرح‌های عمرانی ازجمله جاده‌کشی،  انتقال خطوط نیرو و لوله‌های نفت،  گاز و آب را از داخل این مناطق عبور می‌دهند. 

در نتیجه با دستکاری در اکوسیستم این مناطق،  زمینه طغیان آفات و بیماری‌ها فراهم می‌شود و بیشترین تخریب‌ها در همین نقاط اتفاق می‌افتد. ضمن آنکه ایجاد راه در مناطق بکر طبیعی و رویشگاه‌های جنگلی باعث می‌شود افراد سودجو، ‌قاچاقچیان و شکارچیان غیرمجاز به سادگی به این مناطق دسترسی پیدا کنند.

یکی از اقدامات و پروژه‌هایی که هم‌اکنون در جنگل‌های شمالی کشور در دست اجراست خط انتقال گاز شمال است. به گزارش ایسنا، این پروژه جنگل اوجاکله در فریدونکنار را به دو قسمت 2و 12هکتاری تبدیل کرده و اگر برای آن مدیریت
 مناسبی صورت نگیرد بقا و پایندگی‌اش در آینده به خطر خواهد افتاد.

این خبر را به اشتراک بگذارید