• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26331
+
-

جاکارتا، پایان کار مربیان خارجی دوومیدانی

جاکارتا، پایان کار مربیان خارجی دوومیدانی

چرا مربیان خارجی دوومیدانی یکی‌یکی از ایران می‌روند؟ این سوالی بود که بعد از خبر قطع همکاری فدراسیون با «یوگنی زالگارولکا» و «جنتری بردلی» مطرح شد. 
زالگارو، مربی کیوان قنبرزاده بود، مربی روسی که شاگردش قهرمان جهان است اما قنبرزاده نتوانست به حدنصابی فدراسیون در پرش ارتفاع برسد و شانس حضور در بازی‌های آسیایی را از دست داد. بردلی هم مربی آمریکایی است که دونده‌های سرعتی‌مان (علی خدیور، رضا قاسمی،‌ مریم محبی و سجاد هاشمی) در کیش با او کار می‌کنند. 

خبر رفتن این دو شائبه‌هایی را ایجاد کرد، اینکه این مربیان کیفیت لازم در حد تیم‌ملی دارند یا نه و اینکه بالا رفتن قیمت دلار، در قطع همکاری آنها دخیل بوده؟ و مهم‌تر اینکه این مربیان چطور و با چه معیارهایی انتخاب می‌شوند. در مورد کیفیت، ایرادی به زالگارو وارد نیست چراکه شاگردان او نفر اول و دوم جهان هستند ولی سوال این است که چرا قنبرزاده در این مدتی که زیر نظر او تمرین می‌کرد، نتوانست نتیجه بگیرد. قاسم فیروزی درباره نتیجه نگرفتن قنبرزاده می‌گوید: «برای نتیجه گرفتن هم باید مربی توانایی داشته باشد و هم شاگرد. زالگارو، مربی توانمندی است و اینکه چرا قنبرزاده نتوانسته نتیجه بگیرد، باید از خودش بپرسیم.»

فدراسیون خبر قطع همکاری با این دو مربی را رد می‌کند. مجید کیهانی، رئیس فدراسیون توضیح می‌دهد که قرارداد زاگارو تا پایان بازی‌های آسیایی بوده البته به‌شرطی که کیوان قنبرزاده به حدنصابی که فدراسیون تعیین کرده بود، می‌رسید: «قنبرزاده به حدنصاب نرسید و به جاکارتا نرفت. شرط ما این بود که اگر او به ورودی نرسید، قراردادمان تا روزی باشد که کیوان در اردو می‌ماند. اردو تمام شد و قرارداد هم به پایان رسید.» 
بردلی انتظارات فدراسیون را برآورد نکرده ولی هنوز سرکارش است. کیهانی درباره این مربی هم می‌گوید: «ما با این مربی هم قطع همکاری نکرده‌ایم. او جایی نرفته و هنوز در کیش سرتمرینات است. نتایجی که خدیور به‌دست آورد، نتایج مورد نظر ما نبود. به‌همین دلیل به بردلی اولتیماتوم داده‌ایم.»

عملکردی که بردلی داشته قابل دفاع نیست و همین موضوع بهانه‌‌ای شده تا عده‌ای بپرسند در فدراسیون دوومیدانی مربیان خارجی را چه کسی یا کسانی با چه‌ معیارهایی انتخاب می‌کنند. بعضی‌ها می‌گویند این انتخاب را شخص رئیس فدراسیون انجام می‌دهد. کیهانی درباره نحوه انتخاب مربیان می‌گوید: «این مربیان به ما معرفی می‌شوند. زالگارو را هادی سپهرزاد به ما معرفی کرد. مک‌ ویلکینز را خود احسان حدادی معرفی‌اش کرد. بقیه مربیان را هم به ما معرفی کردند و ما درباره آنها مطالعه کردیم و بعد قرارداد بستیم.» 

گفته می‌شود مربیان خارجی دوومیدانی روزهای آینده کارشان را با فدراسیون دوومیدانی به‌پایان می‌برند و یکی از دلایل این اتفاق مشکلات دلاری است. کیهانی شایعه مشکلات مالی را رد می‌کند: «ما مشکلی برای پرداخت دستمزد مربیان نداریم. با همه مربیان تا پایان بازی‌های آسیایی قرارداد داشته‌ایم. فقط با مربی احسان است که تا 30 سپتامبر قرارداد داریم آن‌هم به‌خاطر این است که احسان جام‌جهانی را در پیش دارد.» 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید