• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26327
+
-

قصه‌های روی بدن تعطیل!

علیرضا مجمع روزنامه‌نگار

وقتی سه فصل پیش در بازی آخر فصل، پرسپولیس جلوی راه‌آهن نتوانست تفاضلش را به استقلال صنعتی برساند و قهرمانی را با دو گل اختلاف به تیم اهوازی داد، تماشاگران حاضر در آزادی ایستاده تیمی را تشویق کردند که داوران از ابتدای فصل نفسش را بریده بودند و شاهکار دروازه‌بان و دفاعش یک قهرمانی را از آنها گرفته بود. وقتی به آن فصل پرسپولیس فکر می‌کنیم کاملا نقش هوادار را در همان نتیجه نه چندان دلخواه تیم پروفسور حس می‌کنیم. آن هوادار تیمی را در آن فصل بدرقه کرد که در دو فصل پیاپی بعد برایش جام آورد. پرسپولیس هنوز دارد نان هوادارش را در آن فصل حالا کلاسیک شده می‌خورد، اما تیم‌های دیگر چه؟ 

هفته قبل اتفاقی در رشت و بازی سپیدرود و سپاهان افتاد که باید به آن فکر کرد. مسئله هوادار، سال‌هاست تبدیل به معضل فوتبال ما شده است. کمتر یادمان می‌آید تیمی در شهر خودش مقابل یک غریبه هو شود. یا تیم حریف بعد از دو گل جلو افتادن تشویق شود. تشویق سپاهان در رشت یادمان می‌آورد که چه سال‌های طلایی‌ای را برای پرورش هوادار فوتبال‌مان هدر داده‌ایم. آن تشویق تیم بازنده پرسپولیس هم شاید استثنایی در قاعده بی‌حرمتی به زمین و زمان در فوتبال ما باشد. نمی‌شود توقع خوب بازی کردن از تیمت را داشته باشی و هو کنی. فرهنگ هواداری می‌گوید تیمت را تا آخر بازی فارغ از هر نتیجه‌ای تشویق کن. تشویق هم نمی‌کنی و می‌خواهی معترض‌اش باشی، راهش تشویق‌کردن حریف نیست. با این انرژی منفی‌ای که به سپیدرود در هفته دوم داده شده، قطعا یکی از فانوس به دستان کورس نیم‌فصل دوم است، شک نکنید.

این آقای دبیر یا رئیس کمیته اخلاق هم از آن آدم‌های جالب این فوتبال است. ماجرا از این قرار است که جمعه شب قبل خبر آمد که محسن مسلمان و حسین کعبی تا اطلاع ثانوی بنا بر حکم کمیته اخلاق نمی‌توانند در تیم‌شان بازی کنند. علامت سوال‌ها همینجور دور سر همه چرخید و هیچ‌کس نمی‌دانست جریان چیست. بعضی‌ها ماجرای تتو و قلیان را پیش کشیدند و ضمنا گفتند که اگر بنا بر محرومیت بابت تتو و خالکوبی است-که امروز اعلام کرده‌اند بازیکنی حق ندارد با خالکوبی به زمین بیاید- قصه روی دست و بدن نویمایر جدید استقلالی‌ها و دژاگه جدید تراکتوری‌ها چند سال محرومیت دارد؟ در اینجا بود که تورک نامی همه را کنار زد و تذکر آیین‌نامه‌ای غلیظی داد: «این یک دستور موقت است که تا اطلاع ثانوی این دو بازیکن حق انجام فعالیت‌های ورزشی ندارند. ان‌شاءالله در آینده درباره این موضوع اطلاع‌رسانی می‌کنیم.» به‌همین سادگی موضوع جنایی شد. بعد از این حرف، در کانال‌ها و فضای غیرحقیقی(!) ماجراهای باغ فرحزاد و آدم‌هایی که در آنجا رفت‌وآمد داشتند هم باز شد. وقتی در آینده می‌خواهی اطلاع‌رسانی کنی همین می‌شود. بعد که مسلمان و کعبی به این کمیته رفتند، معلوم شد ماجرا به بدهی مالی به کمیته انضباطی برمی‌گردد که پرداخت نشده است. نزدیک بود قاتل بروسلی گیر بیفتد که این‌بار هم قسر در رفت!

تازه دارد معلوم می‌شود چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا آنقدر از مرحله پرت است. این برنامه جدید لیگ قهرمانان آسیا را ببینید خودتان می‌فهمید چرا هیچ‌وقت نباید آب خوش از گلویمان پایین برود. تغییرات هر روزه قوانین لیگ قهرمانان آسیا آدم را یاد دم به دم تغییر قوانین کشتی می‌اندازد. شاید بهترین تغییر برای این لیگ همسان شدن آن با لیگ قهرمانان اروپا بود که ما مجبور نباشیم در دو فصل بازی کنیم و احتمال شکست‌مان بالاتر برود. هر چه هست لیگ قهرمانان آسیا روز به روز دارد بیشتر به ضرر  ما می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید