• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 18 مرداد 1397
کد مطلب : 26320
+
-

باز هم تبریک آقای تلویزیون!

رسول بهروش

خبر باورنکردنی است؛ اینکه خواهران منصوریان، ووشوکاران مشهور ایرانی را به‌دلیل پوشش نامناسب از ساختمان صداوسیما بیرون کرده‌اند و اجازه مصاحبه آنها با رادیو ورزش را نداده‌اند. توجه کنید؛ «رادیو» یعنی جایی که فقط صدای آدم‌ها پخش می‌شود و مخاطب هیچ تصویری از آنها نمی‌بیند. جالب اینجاست که سهیلا و شهربانو منصوریان با گرمکن بلند و پوشیده ورزشی از اردوی تیم‌ملی راهی جام‌جم شده بودند. خودشان می‌گویند این همان لباس‌هایی است که در مراسم بدرقه کاروان ورزش ایران برای شرکت در بازی‌های آسیایی، در مقابل آن‌همه مقام رسمی و البته نوه امام به‌تن داشتند، اما خب کاسه‌های داغ‌تر از آش، این حرف‌ها سرشان نمی‌شود. بنابراین سپردند که مصاحبه این دو نفر لغو شود، از سالن انتظار بیرون رانده شوند و حتی اجازه ایستادن در خیابان، در مقابل ساختمان صداوسیما را هم پیدا نکنند! 

دراین سال‌ها و به‌ویژه طی چندماه اخیر در مورد تکروی‌ها و رفتارهای خارج از عرف و منطق صداوسیما زیاد صحبت شده و تجربه هم نشان می‌دهد اصولا هیچ نقد و بحثی با مسئولان این سازمان به نتیجه نخواهد رسید. با این‌همه، درحاشیه غائله اخیر لازم است یک تبریک جانانه به مسئولان جام‌جم بگوییم؛ چراکه آنها موفق شدند سوژه‌ای را که درنهایت می‌توانست چند هزار شنونده عبوری و خسته داشته باشد و خیلی زود فراموش شود، به پدیده‌ای جذاب و به‌یادماندنی برای میلیون‌ها شهروند کنجکاو تبدیل کنند. مسئله اینجاست که خواهران منصوریان از روند بیرون رانده شدن‌شان از صداوسیما فیلم تهیه کردند و این ویدئو طی 48 ساعت گذشته در ابعاد وسیع بین مردم دست به دست شده. خبرهایی با تیتر «اخراج دو ورزشکار زن از رادیو به‌علت پوشش نامناسب» به پربیننده‌ترین اخبار رسانه‌های رسمی و غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. بی‌تردید اگر این مصاحبه در وقت مقرر بدون هیچ حاشیه خاصی روی آنتن رادیو می‌رفت، حداکثر تعداد اندکی از علاقه‌مندان به ورزش بانوان و برخی راننده‌هایی که آن‌وقت شب درسطح خیابان بودند به آن گوش می‌دادند، اما حالا جماعت بسیار زیادی با چشم‌های گرد و مبهوت فیلم این مصاحبه نافرجام را تماشا می‌کنند و از خجالت صداوسیما درمی‌آیند!

 موضوع درست مثل سانسور جمله عادل فردوسی‌پور در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌هاست که با بدسلیقگی محض از برنامه دورهمی قیچی‌اش کردند، اما ویدئوی آن چندین برابر بیشتر از خود برنامه دیده شد؛ یا شبیه آن دخترک کم‌سال اینستاگرامی که به‌لطف تلویزیون از «عدم» بیرون آمد و یک‌شبه به شهرتی افسانه‌ای دست یافت. واقعا آیا این‌همه درایت، ایجاد جریان و مخاطب‌سازی مجازی و موازی شایسته تبریک نیست؟ اگر هوشمندی مدیران صداوسیما نبود، شاید پنج نفر هم درکل این مملکت لوگوی باشگاه رم را نمی‌شناختند، اما سانسور سینه گرگ حک شده روی آن باعث شد لوگوی باشگاه ایتالیایی از نشان بارسا و رئال هم مشهورتر شود. راستی یادتان باشد موقع پخش بازی‌های رم، لوگوی این باشگاه را در رادیو هم سانسور کنید؛ درست است که ما نمی‌بینیم، اما کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید