• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 9 دی 1396
کد مطلب : 2631
+
-

فوق العاده

جواد نصرتی: روزنامه‌نگار

«تغییر بودجه به نفع مردم»

در روزهای اخیر که موضوع اقتصاد، به‌صورت بسیار ویژه‌ای در سراسر کشور مورد توجه قرار گرفته، کارزاری مطالبه‌گر و آگاهی‌دهنده در توییتر، به تمامی بخش‌های لایحه بودجه نور انداخته و پرسش درباره آن را به‌صورت عمومی مطرح کرده است. کنکاش و بررسی لایحه بودجه، نه‌تنها یکی از حقوق شهروندان است که در همان زمان ارائه، رئیس‌جمهور هم روی آن تأکید داشت. حالا هشتگ #تغییر_ بودجه_به_نفع_مردم در توییتر حسابی داغ شده است. کاربران با استفاده از این هشتگ، نه‌تنها نظرات خود را درباره شفافیت بیشتر بیان می‌کنند که با مقایسه ردیف‌های مختلف، پیشنهادهای خود را برای تغییر در رقم‌های پیشنهاد شده مطرح می‌کنند. پیشنهاد بنیادین این هشتگ این است که در پرداخت بودجه به نهادهایی که به‌نظر آنها اولویت‌های اصلی نیستند تجدید نظر شود و بخش‌های دیگری مانند محیط‌زیست و موارد دیگر که نیازهای فوری‌تر به بودجه دارند، بیشتر از بودجه سال پیش رو منتفع شوند. بسیاری از کاربران علاوه بر ارائه پیشنهاد خود، از به راه افتادن این کارزار استقبال کرده‌اند و پیگیری مطالبات خود را نوعی مشق دمکراسی و ادامه شرکت در انتخابات می‌دانند.

توییت یکی از کاربران

   #تغییر_ بودجه_به_نفع_مردم یعنی حق ماست بدانیم ریال به ریال بودجه کجا مصرف می‌شود و چه دردی از مردم را دوا می‌کند. ما شهروند پرسشگر و مسئولیم. در برابر اتلاف منابع ملی و احقاق حقوق ضعیف‌ترین اقشار مردمی مسئولیت داریم.

پایان کار تلگرام واقعی

هزاران خبر بزرگ در دنیا با تلگرام جا به جا شده‌اند اما عمر این سرویس مخابراتی قدیمی، به روزهای آخر رسیده و حالا بلژیک، یکی ازآخرین کاربران آن، تلگرام را برای همیشه بایگانی کرده است. البته منظور تلگرام واقعی است نه اپلیکیشنی که این روزها تقریبا بیشتر ایرانی‌ها از‌آن استفاده می‌کنند. آخرین پیام تلگرامی در بلژیک، دیروز مخابره شد و این سیستم قدیمی و سابقا بسیار محبوب بعد از 171سال خدمت در بلژیک، برای همیشه تعطیل شد. تلگرام، تا همین اواخر محبوبیت زیادی در بلژیک داشت و در دهه 80 میلادی، هر سال 1.5میلیون پیام تلگرامی مخابره می‌شد. با این حال در 11‌ماه از سال 2017میلادی، تنها 9هزار پیام تلگرامی در بلژیک مخابره شده است که عملا 20درصد کمتر از تعداد کل پیام‌های سال قبل از آن به شمار می‌رود.

«تلگرام سیمرمن»، یکی از مشهورترین پیام‌های تلگرامی در تاریخ است. این تلگرام فاش کرد که آلمان مناطقی از آمریکا را به مکزیک پیشنهاد کرده است. این تلگرام در نهایت آمریکا را متقاعد کرد وارد جنگ جهانی اول شود.

بیسواد، مثل ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جنجالی آمریکا، در یک توییت که حسابی سر و صدا به پا کرده، نه‌تنها نظر صدها دانشمند درباره گرمایش جهانی را به سخره گرفته که عملا تأکید کرده است که به سیاست‌های ویرانگر محیط‌زیستی‌اش ادامه خواهد داد. او که در تعطیلات سال نو در فلوریدا به سر می‌برد در توییتر نوشت: «احتمالا در شرق (آمریکا)، سردترین شب عید ثبت شده در تاریخ را داریم. شاید بتوانیم یک کم از آن گرمایش جهانی خوب و قدیمی را که ما قرار بود تریلیون‌ها دلار برای حفاظت از آن بپردازیم استفاده کنیم. (که هوا را گرم کنیم). ترامپ از وقتی که به کاخ سفید وارد شده، بسیاری از سیاست‌های محیط‌زیستی پیشین را که صنایع معدن و زغال سنگ را محدود می‌کرد لغو کرده و از آن مهم‌تر، آمریکا را از توافقنامه محیط‌زیستی پاریس بیرون کشیده است. او معتقد است مسئله گرمایش جهانی، چیز مهمی نیست و قبلا گفته است هر کاری که آمریکا در این‌باره انجام بدهد، به نفع چین تمام خواهد شد.

1.8میلیارد نفر رکورد تاریخی جمعیت جوانان دنیا

یک میلیارد و هشت میلیون نفر از جمعیت دنیا جوان هستند. کره‌زمین هرگز تا این اندازه جمعیت جوان نداشته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید