• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26277
+
-

گدار سوم وزیر کار

علی ربیعی در 11‌ماه گذشته 2بار از مجلس رأی اعتماد گرفته و امروز با آزمون سوم خود مواجه می‌شود


بررسی استیضاح علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور‌کار جلسه علنی امروز مجلس قرار دارد، اما قریب به 011نفر از نمایندگان نسبت به این موضوع معترضند و هیأت رئیسه و جمعی دیگر از نمایندگان را به تخلف در اعلام وصول این استیضاح متهم می‌کنند.

نمایندگان منتقد به چرایی و چگونگی طرح استیضاح ربیعی در جریان نشست دیروز بهارستان دست به قلم شدند و در نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس خواستار به تعویق انداختن استیضاح وزرا ازجمله استیضاح ربیعی حداقل تا پس از بررسی طرح سؤال از رئیس‌جمهوری در مجلس شدند. نامه‌نگاری به هیأت رئیسه برای به‌تعویق‌افتادن استیضاح ربیعی، به‌دنبال طرح اعتراض 12نفر از اعضای کمیسیون اجتماعی به هیأت رئیسه صورت گرفت. آنها می‌گویند طرح استیضاح ربیعی در کمیسیون اجتماعی به‌عنوان کمیسیون تخصصی مطرح نشده و به‌رغم روند مرسوم از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شده است. این اعتراض سبب شد تا به دستور علی لاریجانی، رئیس مجلس بررسی روند اعلام وصول استیضاح ربیعی در دستورکار جلسه دیروز هیأت رئیسه قرار گیرد. نقل این خبر در جلسه دیروز مجلس سبب شد جمع دیگری از نمایندگان درجلسه علنی دیروز مجلس پیش‌دستی کنند و با تأکید بر وارد‌بودن این اعتراض خواستار به تعویق افتادن طرح استیضاح ربیعی شوند.

علی ربیعی در 11‌ماه گذشته تا‌کنون 2بار از مجلس رأی اعتماد گرفته است؛ یک‌بار در زمان رأی اعتماد به کابینه دوازدهم و دیگر‌بار در زمان استیضاحش در آخرین روزهای اسفند سال گذشته. درصورت طرح استیضاح او در نشست امروز مجلس، او برای دومین‌بار در دولت یکساله دوازدهم استیضاح می‌شود.
 ابوالفضل موسوی، عضو فراکسیون امید با اعلام خبر تهیه نامه 011نماینده به هیأت رئیسه برای به‌تعویق‌انداختن زمان بررسی استیضاح ربیعی به همشهری می‌گوید: پیام این نامه این است که مجلس از طرح استیضاح راضی نیست و ممکن است عدم‌رضایتش را در استیضاح نشان دهد.

او می‌افزاید: این نامه هشداری است به هیأت رئیسه یا آنهایی که مرتب می‌گویند اگر به استیضاحی رأی ندهیم، مجلس دچار مشکل حیثیتی می‌شود‌ که با توجه به ابهامات زیاد،  این استیضاح، ممکن است به انجام نرسد و از نظر حیثیتی مجلس دچار موضوع بیرونی شود. نمایندگان باور ندارند که هم‌اکنون زمان استیضاح وزیر کار است، بلکه آنها منتظر استیضاح وزرای اقتصادی هستند. آنطور که قاسم میرزایی نیکو، نماینده دماوند به اعتماد آنلاین خبرداده است،

محمد‌جواد کولیوند و محمد‌رضا تابش از دو جناح مختلف دیروز در صحن علنی مجلس به‌دنبال جمع‌آوری امضا برای این نامه بودند. شمار نمایندگان معترض به در دستور کار قرار‌گرفتن استیضاح وزیر کار در شرایط فعلی قابل توجه است و آنها از هر فرصتی برای بیان آن استفاده می‌کنند؛ چنان‌که عبدالحمید خدری، دیگر عضو فراکسیون امید نیز در جلسه علنی دیروز مجلس در اخطاری با استناد به ماده 322 هیأت رئیسه مجلس این موضوع را بیان کرد. خدری بر این باور است: ماده 322 صراحتا می‌گوید هیأت رئیسه موظف است در بحث استیضاح وزرا بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع دهد و کمیسیون مکلف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از استیضاح‌کنندگان و وزیر مربوطه موارد استیضاح را بررسی کند و پس از این مدت هیأت رئیسه باید طرح استیضاح را اعلام وصول کند.

وی معتقد است: ربیعی مظلوم‌ترین وزیر دولت تدبیر و امید است و در طول ۱۱‌ماه دولت 2 بار از مجلس رأی اعتماد گرفته است؛ چرا استیضاح او در کمیسیون بررسی نشده و از ایشان در کمیسیون دعوت نشده تا موضوع بررسی شود؟ به حرمت عدالت و به حرمت مجلس این استیضاح باید به تأخیر بیفتد. ما اکنون وزیری داریم که یک سال استیضاحش در کمیسیون باقی مانده است، اما اعلام وصول نمی‌شود. اما استیضاح جناب آقای وزیری بعد از یک هفته بدون تشریفات قانونی اعلام وصول می‌شود. به‌زعم خدری، ربیعی جزو معدود وزرایی است که هم حمایت جامعه کارگری را با خود دارد و هم اتحادیه کامیون‌داران در حمایت از او به ملاقات نمایندگان مجلس آمده‌اند.

 فضای دو‌قطبی مجلس در قبال ربیعی 

هرچند که 110نفر از نمایندگان خواستار به تعویق‌افتادن بررسی استیضاح ربیعی هستند، اما همگی آنها را نمی‌توان در جرگه موافقان ربیعی محسوب کرد، چراکه نامه نمایندگان به هیأت رئیسه متوجه 2 نکته است؛ یکی اعتراض به روند اعلام وصول این استیضاح و دیگری به تعویق‌افتادن زمان آن نه اعلام انصراف از آن.
ی از نمایندگان که خواست نامی از آن برده نشود، به همشهری می‌گوید: اگر استیضاح در دستور نشست امروز باقی بماند، مرز بین ماندن یا رفتنش از وزارت کار حداکثر 10امضا خواهد بود؛ چراکه فضای مجلس در همراهی یا برکناری او کاملا دوقطبی است. او تأکید می‌کند: رزومه ربیعی قابل دفاع نیست و اگر برای نمایندگان ثابت می‌شد وزیر بهتری جایگزین‌اش می‌شود، او به‌طور قطع از وزارت می‌افتد، اما نا‌امیدی مجلس از جایگزین‌شدن مدیری کارآمدتر از ربیعی، نمایندگان را در عزل او مردد کرده است. ربیعی در جریان استیضاحش در اسفند‌ماه گذشته با اختلاف یک رأی بر مسند وزارتخانه متبوعش ابقا شد. حال باید دید مجلس درمورد استیضاح وزیرکار چه تصمیمی می‌گیرد؛ هرچند که براساس رویه مرسوم مجلس، خروج بررسی طرح استیضاح از دستور کار جلسات علنی مجلس امری بعید و بی‌سابقه است. اگر هیأت رئیسه از بررسی آن در صحن بهارستان اعلام انصراف کند، بدعتی نو در روند بررسی استیضاح‌ها خواهد گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید