• سه شنبه 4 شهریور 1404
  • الثُّلاثَاء 2 ربیع الاول 1447
  • 2025 Aug 26
سه شنبه 4 شهریور 1404
کد مطلب : 261919
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/G55g0
+
-

عطر چای ایرانی در فنجان‌های فرنگی

نگاه
عطر چای ایرانی در فنجان‌های فرنگی

عطر گس و دلنشین چای ایرانی، خاطره‌ای مشترک در حافظه جمعی ماست؛ طعمی که با زندگی روزمره، از صبحانه‌های خانوادگی تا گفت‌وگوهای عصرانه گره خورده است، اما به‌نظر می‌رسد این میراث خوش‌طعم، دیگر فقط به مرزهای ایران محدود نیست و سفری جهانی را آغاز کرده است. خبر اخیری که در فضای مجازی نیز پربازدید شده، نشان می‌دهد «طلای سیاه» باغ‌های سرسبز شمال ایران، آرام‌آرام جای خود را در بازارهای بین‌المللی و به‌ویژه در میان ذائقه‌های اروپایی باز می‌کند و کام جهانیان را با اصالت خود شیرین می‌سازد. براساس این خبر، در حال حاضر ۲۷کشور جهان به جرگه مشتریان ثابت چای ایرانی پیوسته‌اند. در این فهرست نام کشورهایی همچون ترکیه، روسیه، امارات‌متحده عربی و همسایگانی چون آذربایجان و ارمنستان در کنار نام برخی کشورهای اروپایی به چشم می‌خورد. این اتفاق، نشان‌دهنده یک موفقیت قابل توجه در حوزه دیپلماسی غذایی و صادرات غیرنفتی است؛ موفقیتی که ثابت می‌کند کیفیت و طعم منحصربه‌فرد چای ایرانی، قدرتی برای رقابت در عرصه جهانی دارد.
چای ایرانی که عمدتا در شرایط آب‌وهوایی پاک و بدون استفاده از سموم و آفت‌کش‌های رایج در برخی دیگر از کشورها، تولید می‌شود، از سلامت و اصالت بالایی برخوردار است. همین ویژگی، یعنی رنگ طبیعی، طعم خالص و عاری بودن از افزودنی‌های شیمیایی به برگ برنده آن در بازارهای جهانی به‌خصوص در اروپایی که مصرف‌کنندگانش به سلامت محصول اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، تبدیل شده است.
این درحالی است که تولید داخلی توانسته بخش عمده‌ای از نیاز کشور را که سالانه حدود ۲۰ تا ۲۵هزار تن برآورد می‌شود، تامین کند. حال با گشوده شدن دروازه‌های صادراتی جدید، امید می‌رود که باغداران و تولیدکنندگان ایرانی با حمایت بیشتر، بتوانند این عطر و طعم اصیل را به سفیر فرهنگی قدرتمندی برای ایران در سراسر جهان تبدیل کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید