• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 مرداد 1397
کد مطلب : 26166
+
-

فعالیت صرافی‌ها از شنبه

صرافی‌ها می‌گویند فعالیت ارزی خود را پس از مشخص شدن سازوکار نهایی دستورالعمل‌ ارزی آغاز می‌کنند

فعالیت صرافی‌ها از شنبه

احمد میرخدائی |روزنامه‌نگار

بازار ارز در نخستین روز اجرای بسته جدید ارزی عقب نشست و فعالان این بازار، به‌جز دلالان ترجیح دادند تا روشن شدن تمام ابعاد سیاست‌های جدید ارزی، آستین بالا نزنند. دیروز قرار بود مطابق معمول روزهایی که هنوز فعالیت در راسته صراف‌ها و قاچاق و تخلف لقب نگرفته بود، صرافی‌های محدوده فردوسی از حوالی ساعت10 معاملات ارزی خود را از سر بگیرند؛ واسطه میان صادرکننده و واردکننده باشند، حواله ارزی بزنند و اسکناس ارز خریدوفروش کنند اما ابلاغ نشدن بخشنامه بانک مرکزی باعث شد این فعالیت‌ها چندساعتی به تأخیر بیفتد. نکته قابل‌توجه در بازار دیروز، پلمب شدن تعدادی از صرافی‌های محدوده فردوسی بود. در این میان حتی یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های بانکی که متولی تخصیص ارز مسافری بود نیز پلمب شد. فعالان بازار، منقضی شدن مجوز برخی از این صرافان را عامل اصلی پلمب شدن مغازه‌ها عنوان می‌کنند اما گویا در این میان برخی از صرافی‌ها اصلا مجوزی نداشته‌اند.

دلال‌ها هم رودست خوردند
در بازار ارز دیروز، دوباره دلال‌ها گوشه‌وکنار پیاده‌رو سبز شدند و زمزمه «دلار...دلار»شان بلند شد، آخر از شب قبلش قیمت ارز روی سراشیبی نزول افتاده بود و آنها باید دلارهایشان را با قیمت بالا آب می‌کردند تا متضرر نشوند. یکی از دلال‌های ارز که همیشه در حاشیه میدان فردوسی روی موتورش می‌نشیند و گویا از قدیمی‌ها ی بازار است به خبرنگار همشهری می‌گوید: «2روز پیش نادانی کردم و بدون اینکه پیش‌پرداخت بگیرم برای یکی از مشتری‌ها روی 11هزار تومان دلار خریدم. مشتری جا زد، 5000دلار سبز بیخ ریشم ماند و امروز هم باید قیمت دلار عدل برسد به 9500 تا من دشت‌نکرده کلی زیان کنم.» در بازار از این‌دست آدم‌ها کم نیستند که به هوای رشد دلار، آمدند و روی سقف قیمتی، ریالشان را با دلار سبز تاخت زدند اما حالا که چرخه برگشته و ریال دارد حقش را از دلار پس‌می‌گیرد، زیانکار شده‌اند. گزارش میدانی خبرنگار همشهری از محدوده خیابان فردوسی حاکی از حضور پررنگ دلال‌هاست اما مشتری چندانی در بازار دیده نمی‌شود. دلال‌ها می‌گویند «بازار خرسی شده و همه فروشنده‌اند» و همین بهانه‌ای می‌شود برای اینکه ارز مردم را بزخری کنند. این افراد دلار را با اختلاف 800 تا 1000تومان خریدوفروش می‌کنند اما دلال‌هایی هم هستند که حاشیه سود خود را تا 500تومان برای هر دلار کاهش داده‌اند. یکی از آنها دلار آمریکا را 9150 می‌خرد و 9650 می‌فروشد اما دلال‌هایی هستند که دلار را 8500 می‌خرند و 9500 تا 9700 می‌فروشند.

ارز مسافری پرید، مسافران جا ماندند
دیروز بسیاری از عابران خیابان فردوسی فقط قیمت ارز را می‌پرسیدند تا احتمالا در بحث‌های اقتصادی جمع‌های خودمانی اطلاعات دست‌اول داشته باشند اما برخی واقعا خریدارانه پرس‌وجو می‌کردند و مظنه می‌گرفتند. در بسته جدید ارزی، تخصیص ارز دولتی به مسافران خارجی متوقف شده و ارز مسافری باید از شبکه صرافی‌های مجاز و معتبر تأمین شود، در نتیجه توقف فعالیت بازار ارز در نخستین روز اجرای این سیاست‌ها، عملا مسافران را سرگردان کرده است. یکی از مسافران به خبرنگار همشهری می‌گوید از صبح در صف بانک مانده و حتی وجه ارز مسافرتی را نیز به باجه تحویل داده اما یکباره گفته‌اند سامانه قطع شد و ارز مسافری نمی‌دهیم. طبق گفته صندوقدار بانک، تا ساعت10 دیروز ابلاغیه‌ای برای تغییر نحوه تخصیص ارز مسافری به بانک‌ها نرسیده و فروش ارز مسافری طبق روال قبلی در جریان بوده اما یکباره اطلاع داده‌اند که فروش این ارز متوقف شده است. مشاهدات میدانی حاکی از این است که مسافران خارجی، مشتریان دست‌به‌نقد دلالان بودند و دلار را حداقل 100درصد گران‌تر از ارز مسافرتی قبلی خریداری کردند.

توریست‌های دوست‌داشتنی
119روز از توقف اجباری خریدوفروش ارز در صرافی‌ها می‌گذرد و در طول این روزها گردشگران خارجی باید برای تبدیل ارز خود به شعب ارزی بانک‌ها مراجعه می‌کردند تا ارزشان را برمبنای نرخ دولتی به ریال تبدیل کنند. دیروز اما، در جریان اجرای بسته جدید ارزی، عملا در ساعات کاری بانک‌ها، هیچ نرخی برای ارز سنا به بانک‌ها اعلام نشد و توریست‌ها از مفت‌فروشی ارزهایشان هم بازماندند. در این وضعیت، توریست‌ها به صرافی‌های محدوده فردوسی سوق پیدا کردند اما صرافی‌ها که احتمالا از پلمب شدن چندین صرافی متخلف ترسیده بودند، حتی ارز مسافران خارجی را نیز به ریال تبدیل نکردند تا توریست‌های خارجی، لقمه آماده‌ای برای دلال‌ها باشند؛ هرچند به‌نظر می‌رسد دیوار بی‌اعتمادی بین توریست‌ها و دلال‌ها بسیار بلند است.
 
برق طلا رفت
عقب‌نشینی قیمت ارز در روز گذشته، بازار سکه را نیز از تقلا انداخت. دیروز فروش سکه در بازار تهران تقریبا متوقف بود و در کل خیابان فردوسی فقط 2صراف خریدار سکه بودند؛ آن‌هم فقط سکه امامی. قیمت اعلامی از سوی این 2صراف برای سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3میلیون و 100 و 3میلیون و 200هزار تومان بود، اما دیگر صرافان می‌گفتند تا نرخ ارز بازار ثانویه نهایی نشود، خریدوفروشی ندارند. البته طبق اعلام آنها خریدار و فروشنده‌ای هم در بازار سکه نیست که معاملات رونق داشته باشد. فعلا سکه از اوج قیمتی 4میلیون و 800هزارتومانی نزدیک به یک‌میلیون و 600هزار تومان از حباب خود را از دست‌داده اما همچنان بر مبنای دلار 8هزارتومانی، قیمت سکه 800هزار تومان حباب دارد.

دستورالعمل خریدوفروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز

بانک مرکزی، دستورالعمل خریدوفروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز معتبر را ابلاغ کرد. صرافان موظف شدند فعالیت‌های ارزی خود را در چارچوب این دستور‌العمل انجام دهند.
1- خریدوفروش ارز حاصل از صادرات به‌صورت حواله‌های ارزی در چارچوب مقررات ارزی بر مبنای نرخ بازار صرفا از طریق سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) مجاز است.
2- صرافی‌های مجاز معتبر موظفند حواله‌های ارزی خریداری‌شده را در سامانه نیما رأسا و یا به‌واسطه صرافی‌های معتبر و بانک‌های عامل حداکثر ظرف مدت 3روز کاری به فروش رسانند.
3- نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر حداکثر یک درصد بالای نرخ خرید مندرج در سامانه «نیما» و «سنا» خواهد بود.
4- خریدوفروش ارز به‌صورت اسکناس (معاملات جزئی بر مبنای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها) توسط صرافی‌های مجاز معتبر صرفا با ثبت در سامانه نظارت ارز (سنا) امکان‌پذیر است.
5- کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز به‌صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی اقدام کنند.
6- فروش ارز به‌صورت اسکناس در صرافی‌های مجاز معتبر بابت مصارف ارزی خدماتی با رعایت مقررات ارزی و مقررات مبارزه با پولشویی مجاز است.
 7- صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند حداکثر 5درصد از حواله‌های ارزی خریداری‌شده را به ارز به‌صورت اسکناس تبدیل کرده و در چارچوب مصارف بند6 به فروش رسانند.
8- تمام هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی به‌عهده مشتری خواهد بود.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید